Allmän hjälp någon illervan?
Hejsan alla ni som har iller. Jag är en djurvan människa. Har haft djur i måånga djur. Har fortfarande djur. Vi har getter, får, hund, katt, häst, kor, ankor… ja allt som finns ^^ Men i vilket fall som helst ska jag gå över från råtta till iller hade jag tänkt mig. Då har jag några frågor.
• Kan man ha iller och råtta tillsammans?
• Kan man ha illern i bur eller måsta man ha den lös?
• "Anfaller" illrar andra djur t ex höns?
• Måste man ha andra illrar eller räcker det med en råtta som sällskap?
• Vad äter illrar?
• Hur gamla blir illrar?
• Kan man ha kaninsele åt illrar?
Ja, det tror jag var nog från mig :) Hoppas någon orkar stå ut med mina frågor ^^ Hej hopp
- jag vet folk som har både iller och råtta, men dom har dom inte tillsammans utan uppsikt.
- illern ska INTE sitta i bur..
- Illrar kan anfalla andra djur likaväl som en hund eller katt, då bla gnagare och fåglar är deras naturliga föda så är väl risken ganska stor om du släpper ihop en iller och en höna misstänker jag.
- man måste inte ha andra djur som sällskap till sin iller, men mina illrar är piggare och gladare nu när dom är fler. Har man bara en iller så kräver den mer tid från sin matte/husse, det är ju ett sällskapsdjur.
- illrar äter illerfoder eller kvalitetsfoder för kattunge, en del tycker oxå om kött men inte alla.
- Det är svårt att säga hur gammal en iller blir, allt beror på omständigheterna. Det blir vanligare och vanligare med olika cancersjukdomar och insulinom. Men man kan väl kanske säga att "snittåldern" är 5-6 år..
- Har du en stooor hane så kanske kaninsele går, men med en liten nätt hona så är det alldeles för stort. Det finns illerselen att köpa eller så brukar det passa med ett som är till råttor.
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

mycke bra svar du fått av "kerran".
Tänkte på det där att du ska gå över från att ha råtta till iller. Iller behöver mer aktivering än en råtta, man kan tänka att det är som en hund och katt, illern går på lådan som en katt och älskar att vara ute och promenera med husse/matte=) Tänkte bara så att du tänker igenom allt innan=) men har du fler frågor så va inte rädd att fråga.

Måste tillägga att en iller är ett rovdjur rakt igenom, och äter alltså möss, råttor, fåglar, kaniner och insekter i det vilda. Så alltså skulle jag verkligen inte rekommendera att hålla en iller tillsammans med en råtta, eller nåt annat liknande djur.
En iller ska som sagt absolut inte bo i bur, en iller kan beskrivas som en blandning mellan hund och katt. Så att ha iller i bur, är som att ha katt eller hund i bur. Big no no!
Och illrar uppskattar sällskap av andra illrar, men jag rekommenderar dig att börja med en och bygga upp ett bra band mellan er innan du tar dig an en till.
Läs på massor om illrar innan du skaffar en, det är otroligt mycket man måste lära sig! De är inte alls som katter eller hundar till sättet, utan ett unikt djur. Åk gärna och träffa någon som har iller så du får känna efter om det verkligen är nåt för dig! Och som sagt, läs på läs på läs på. Det finns mycket bra att läsa här på den här sajten.

Storvreten Såg vart du bodde, om du vill träffa illrar så har du nära till iller träffen i Gävle som är den 22september=) Tror det kommer en hel del dit, även jag och mina två kompisar med våra illrar=) du kan läsa mer i tråden "Illerträff i Gävle", hoppas att du kan komma

#4 iller_tjejen du kan fråga Saffi om de trakterna, för det var där hon åt upp en box med halm 

#5 hehe ja jag få ta och göra det*ler* Skulle bli snopen om hon ställde sig på instrument brädan och peka åt vilken håll vi ska åka hehe
Okej, men om man skaffar en illervalp och låter den få växa upp med en råtta då? Tror ni inte att det går då?
Det där med att illern jagar höns passar inte bra hemma hos mig. Vi har höns och kommer att skaffa ankor…
Illerträffen verkar kul! Men jag känner ingen :/ Får jag ta med mig en kompis? Men hon har inte heller iller, men tycker de är söta ^^
Jag har pratat med min mamma och hon skulle tänka på det ^^
#7 illern är ett rovdjur, och råttan dess naturliga byte. Att de skulle gå ayy få dem att bli vänner även sen de är små anser jag vara högstosannorlikt. Även det trögaste iller kan reagera instinktiv på lukter från sånna djur. och då e det försent.
Okej… Det var synd. Då blir illern själv om jag skaffar någon :/
Men går de alltid till attack mot t ex höns och ankor?
#9 går tillattack e kanske inte rätt ord…det varierar mycket från iller till iller. Vissa har mer jaktinstinkt än andra. En av mina illrar e tex livrädd för fåglar, medans en av den skuttar efter dem i hundra nitti om han får chansen. de 2 andra bryr sig inte. Men jag litar inte tillräckligt på nån av dem för att de nånsin skall få hälsa på en gnagare alt. fågel. man vet aldrig när jaktinstinkten slår till.
Okej… Då om jag skaffar iller får den inte vara lös… :/ Kanske om man är någonstans där det inte är några ankor/höns.
Vet du någon som säljer en illervalp i närheten av Uppsala eller på Gotland?
#11 du bör hha illern lös i hemmet iaf…eftersom de inte e några burdjur. Men lös ute e det ytterst få som kan ha. Sele å koppel funkar bra…då kan han inte heller flyga på de stackars fåglarna
jadu…valpsäsongen börjar dra sig mot sitt slut, men cannaydia (gotland)här på forumet hade nån valp kvar sist jag tittade….kolla under säljes kategorin så borde du hitta nått där. Annars finns det alltid en massa omplaceringar i behov av hem,
Okej, men jag tänkte ute jag :)
Okej… då vet jag :)

Såklart du kan ta med dej en kompis eller din mamma=) och att man behöver inte ha iller för att komma till träffar bara man har intresset=) då får du/ni även mer erfarenhet genom våra illrar som kommer att va på träffen=) Hoppas du/ni kan komma=)
Tyvärr kan jag inte komma :( :'(
Det är ett läger jag har planerat in att komma på som är just den dagen! Fattar inte hur det kan vara samma dag ^^ Jaja, jag får ta och komma på någon annan illerträff. Kanske när jag har skaffat iller (om det blir så) att det blir en illerträff hemma hos mig? :)
Nu på lördag i Jälla Skolan så är det några som kommer med iller. Jag tror nog att ni också kan det om ni vill :) Annars kan ni ju bara komma och titta på hundagility, rått agility, hundutställning, råttutställning, kaninhoppning, mm :) En fullspäckad dag. Jag ska dit med mina råttor :)
Synd att jag inte kan komma.
//Linnéa

Är ju inte direkt iller van jag men har precis skaffat mina 2 här hemma =) Men en sak iallafall, mina 2 går ihop med hundar och vissa katter (passar en väns katt som funkar toppen) men så fort ja städar råttburarna här hemma så är Maja där och lyckas få upp luckorna och kryper in ( burarna är TOMA ) därför så har jag mina burar högt upp där enbart jag når dom =D hihi
Envisa djur är det, och av vad jag har märkt, så vill dom något så lyckas dom OFTA :P
Aha :) Jaa :) Jag har börjat leta efter någon iller om det finns någon i närheten :) letar efter en pastell färgad hona, valp. Vet du någon som har det? :)

Som sagt jag har ingen direkt erfarenhet av dom som många andra här har, jag har precis börjat min "resa" av kunskap om dom, är bara en påläst tjej men jag lär mig nya saker varje dag av att studera mina två´s beteende och rutiner här i hemmet.
Kolla olika annonser och liknande, sedan så finns det en massa här inne som har mer koll på uppfödare och liknande =)
Lycka till iallafall!
Tack så jättemycket!
Ja, jag har också läst en del och har faktiskt en hel del djurvana i huvudet. Så jag kan något om djur iallafall, men inte så mycket om illrar ;)
Kan dem äta typ hundmat?
MVH
/Linnéa

hehe, jo precis, det är som mig, jag har mest erfarenhet av råttor och Tam igelkottar och hundarna så klart, annars när de kommer till iller så är det mer läsfakta och kunskap man fått =)
Jag vet inte om dom kan det, men vad jag vet så innehåller mkt hundmat växproteiner osv eller va man skall kalla de, så jag tror nog att du skall sikta på att använda kattmat faktiskt!
Orijen kattmat funkar bra men de finns ju fler olika sorter, sedan så blev jag rekomenderad att blanda kattfoder med tottaly Ferret, så de är vad jag gör iallafall och sedan får dom kött också =)

#19: En iller ska inte äta hundmat. Hundmaten saknar taurin ett ämne som återfinns i kattmat och i illermat. Därav anledningen till att de inte ska ha hundmat.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Se där =D Nu fick man lära sig mer =)
Tack Åsa :)
* Medans du ändå skrev här, ang hundfoder, är de farligt om dom skulle råka få i sig någon liten hundfoderskula? *
man ska aldrig ha illern nära sina rattor…de biter dem(förutom min ena ratta som bet ena illern hihi)..men har mina rattor i ett terrarie pa hög höjd sa att illrarna inte kommer at dem och da funkar de kanon;)
jag har dessutom ratt-sele till mina illrar, de ar de basta vi haft änsalänge:)
ursäkta hur jag skriver..är i tyskland sa de fattas lite tangenter haha =)

#22: Nej det är inte farligt om de får i sig någon kula ibland. Det är inget direkt skadligt i hundmaten, bara det att det saknas vissa saker i det:-)
Audiatur et altera pars
Så man kan ge dem kattmat eller? Eller måste man ha speciellt dyrt foder? :/
Jo nu när vi kom in på sele så kan man ha kaninsele? Min kaninsele kan jag spänna in hur långt jag vill, det är inte hål. Men det över ryggen går inte att spänna in, bara den runt halden och buken.

# 19 Hundmat innehåller vanligen också för låga halter av proteiner och fett för att vara bra för iller.
Jag föreslår att både du och din mamma ser till att träffa illrar och tar reda på allt ni kan om illrar innan ni bestämmer er för att skaffa en. Illrar är inte särskilt lättskötta djur. Jag tycker att illern ställer lika stora krav på sin ägare som en hund gör. Med tanke på din ålder är det viktigt att det inte bara är du som är intresserad av illern utan att din mamma är intresserad också. Sedan är det ju ganska dyrt att ha iller också med försäkringar, kastreringar, vaccinationer, mat etc.

#24 Okej, nej jag tänkte eftersom att mister Piff här hemma absolut inte kan låta hundarna äta ifred :P så man får jaga han då han tar en kula och springer iväg med den :P

Synd att du inte kan komma på träffen, det hade varit perfekt för dig och din mamma och pappa. Men det kommer alltif fler träffar=)
#26 Måste bara säga att hela våran famlilj är intresserad av djur. Vi har som sagt getter, grisar, hästar, råttor, ormar, mm. Men jag vill gå vidare och skaffa andra djur :) Och jag har tänkt över det noga. Och jag frågar lite "dumma" frågor för jag vill veta :)
#27 Jaa.. det var väldigt synd, men jag kommer att få komma i kontakt av illrar nu på lördag :) Vet du vart nästa kommer att äga rum? :)

#29 jag förstår att du och din familj är intresserade av djur. Jag menar bara att det är viktigt att noga veta vad man ger sig in på så att man kan ge djuret den livskvalitet djuret så väl förtjänar. Eftersom du är så pass ung som du är är det ju dessutom viktigt att hela familjen är engagerad. Även om ni har flera djur sedan tidigare.

#29 tror du menar mig när du skrev #27.
Jaha men det är ju bra=) tyvärr vet jag inte det, men håll koll här inne så brukar det ploppa upp lite då och då på olika ställen.
#25 Man kan ge högkvalitets kattmat till illern men jag ger mina riktigt illerfoder faktiskt billigare än högkvalitetskattmaten och eftersom en liten iller inte äter några enorma mängder så vill jag att mina ska käka det bästa..
Tror att en kaninsele är i största lagret jag skulle nog rekommendera en illersele eller kanske en sele för råttor.
#29 Det är jättebra att hela familjen är intresserad av djur då blir det ju enklare när illervalpen väl ska uppfostras och det finns alltid någon den kan leka med :) Sen är det ju ofta så att många illeruppfödare har 18års gräns på sina valpköpare så att du behöver säkerligen målsmans underskrift om du köper från en sådan uppfödare.
Men jag tycker det är jättebra att du har massa frågor och det finns inga dumma frågor så fråga på! :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

#25: Du kan ge kattmat så länge det är av bra kvalite. Till exempel Royal Canin kitten.
#29: finns inga dumma frågor, bara dumma svar ibland. ;-)
Så fråga på du, det är ju därför vi finns här.
Audiatur et altera pars
Okej. Men jag vet faktiskt inte vart man kan köpa illerfoder ^^
Jaa, jag frågar på jag ;)
Har faktiskt en fråga på G.
Luktar illerhanar illa om man inte kastrerar dem?
#34 Illerfoder kan man köpa via tex www.zoobutiq.se eller amhs-illertorg.se .. vissa djuraffärer beställer även hem.. Jag brukar köpa på träffar och utställningar så slipper man frakten :)
Hur mycket en illerhane som är brunstig luktar varierar från iller till iller med de flesta luktar inte hallon direkt ..:(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Tack igen _:)
_Okej, då om jag skaffar en hane någon gång kastreras den omedel bums ^^ Luktar honor något?
#36 Man kastrerar illrar när dom blir brunstiga vilket brukar vara runt 6 månader.. vissa tidigare men jag har för mig att man brukar rekommendera att INTE kastrera tidigare.. Även brunstiga honor luktar dock inte lika mycket som en hane..
Men som sagt det är när dom är brunstiga dom börjar lukta innan dess luktar dom valp som jag bara tycker luktar gott :)
Okej … då vet jag ^^
Ah, valpar, eller alla små djurbäääbisar, luktar gott. :)
Storvreten: Lugna ner dig många kilo och lär dig vad en iller är för ett djur och hur de funkar som husdjur innan du bestämmer dig för att skaffa en! Snälla! De är sååå mycket mer krävande än vad (jag tror att) du tror!
Tyvärr finns det folk som skaffar iller och sätter den i kaninbur och ger den hundmat! Det blir nästan lika illa som att ha en schäfer i en hundtransportbur och föda den på grillchips.

Saken är den när de gäller lukten, att alla illrar luktar olika.
Mina två lucktade stark när dom kom hit, men troligen för att dom fått fel foder osv, nu har lukten minskat på dom pga bra mat =) Min sambo tycker att dom "stinker" ibland :P Men han har känslig näsa haha…
Tycker du skall ta och träffa olika illrar och dess ägare innan du köper något, så att du får se och känna av alla dessa saker egentligen som näms här inne, iallafall dom som är möjliga…
#39 håller med i varenda ord du säger robin.
Storvreten=detta är inte för att vara elak men du skriver i vissa inlägg att du har läst på om iller med mera. men du verkar inte veta mycket alls. sitt på denna sida och läs trådar och artiklar så lär du dig mer och kanske kan skaffa en valp till våren när valp säsongen startar igen då dom flesta valpar redan är tingade nu. då vet du att du kan mer och kan ge valpen ett bra hem. och då hinner du även åka och träffa en massa olika illrar på träffar med mera. =)
Men hur var det där med att man fick fråga? Jag frågar faktiskt! Det är mycket bättre att fråga om t ex de kan få äta hundmat. För det är säkert billigare än illermat. Och jag hade inte tänkt att ge den hundmat men undrar om det gick. Jag frågar en massa för att lära mig och inte för att missköta djuret! Är det bättre att jag inte frågar alls och missköter det?! Ursäkta mitt illa utbrott med jag blir sur när vissa anklagar folk som bara frågar!
Dessutom har jag nog hela vintern på mig att läsa om illrar. För det är väl på vårarna illervalpar föds ni som vet allt?
#42 Det stämmer helt att det är på våren som illervalparna föds och jag tycker du ska fråga på så mycket du bara kan.. Och som du skrev så har du ju hela hösten och vintern på dig att läsa allt ich lite till:)
Illermat e inte så fasligt dyrt.,. Min lilla tjej äter vitalin och det kostar 125kr för 2 kilo blir ännu billigare om man köper ett 10kg paket.. Och eftersom en iller inte äter så blodigt mycket tycker jag kostnaden för foder är försvinnande liten. :) Iaf om man jämför med många andra kostnader som en iller bär med sig..
Tack, en som inte typ "anklagar" mig :)
Ja, jag kommer att läsa och nu i helgen kommer jag att träffa illrar.
#42 nu är det ju så att jag inte anklagar dig. men det låter i vissa inlägg som att du vill köpa en iller imorgon och tänker göra det oxå. det vara bara ett tips. och så klart du ska fråga. fråga man inget får man inget veta. vart ska du träffa illrar nu i helgen då? har du träffat någon runt dig du ska till. för det är ju synd att du inte kan komma på gävle träffen=)

Vill bara sticka in med att det där med att köpa stora förpackningar foder verkar vara sådär. Eftersom fetthalten är så hög i bra iller/kattfoder riskerar fodret att härskna om förpackningen inte går åt så snabbt. Jag har gjort det misstaget ett par gånger. En ensam hona äter inte så stora mängder. Man märker på fodret att det är härsket genom att den luktar annorlunda än den gjorde från början. Man kan i och för sig försena förloppet genom att frysa ner delar av fodret.
Vill också skjuta in (som upplysning till Storvreten) att även honor ju ska kastreras om de inte ska användas för avel.
Okej.
Men måste honorna kastreras? Tänk om jag vill avla på henne lite senare ^^
#47 det är 50% chans att hon får anemi om jag nu stavade det rätt. så du bör kastrera henne om du inte ska avla på henne när hon blir känsmogen =)
Vad är anemi? Jag har antagligen fått tag på en iller som föds nu i vår (A). Om allt går som planerat blir det en pastell som kommer att springa hemma hos mig :D Om det är ne hona och jag inte vill avla på hennes förrän hon har blivit ca 1½, kan jag inte spara henne tills dess? När kan man para en iller första gången?
anemi tror jag är liknande cancer i livmoder med mera om jag fattat det rätt, som sagt har aldrig sj haft en okastrerad hona så jag vet inte. dom blir nog könsmogen vid 6 mpnaders ålder tror jag. vilken uppfödare ska du köpa av då? ett tips är att kolla med flera uppfödare. när jag skaffade min valp i somras så hade jag två öppfödare jag skulle köpa valp av. men alla valpar för båda uppfödarna dog så ha mer än en i reserv. =)

Anemi är blodbrist. Honor som inte kastreras eller paras fortsätter att löpa hur länge som helst. Alltså inte som hundar eller katter, som har brunstperioder som går över efter viss tid. Om illertiken inte kastreras eller paras kan hon få anemi, vilket kan vara dödligt. Det är dessutom väldigt stressande för dem att löpa. Honor börjar löpa när de är cirka ett år gamla.
#50 Okej… Då ska jag nog höra runt på flera uppfödare om jag kan köpa där ^^
#51 Hmm, det var inte så värst kul. Då kanske jag tar en kull och kastrerar henne sedan :) Hon kommer ju att vara pastell ^^ Det är en sådan jag vill ha iallafall.

putt

#52 Återigen, inte för att anklaga. Men det krävs mycket av dig om du vill ta en kull på din hona, och jag skulle inte rekomendera dig att ta en kull på din första iller. Att avla på iller kräver mer än att ta en kull kattungar. Illerns stam är just nu ganska dålig och varje kull som föds spelar roll i hur illerstammen kommer att se ut i framtiden. Har du bra stamtavla på din hona för det första? Vet du hur hennes släktingars liv har sett ut, eller om det finns några sjukdomar i släkten? Som sagt, detta är inget illa emot dig, jag vill bara att du tänker dig för innan du tar en kull. Tycker du att du känner dig redo och har bra avelsmateriel önskar jag dig all lycka till med aveln!
vilken uppfödare har du kollat med nu?
fel skrivit av mig
#56 va?
jag skrev fel, jag redigerade mitt egna inlägg
ok
Nej det var såhär att "skrollan" tyckte att jag antydde att ha den perfekta illern. men hon tog tillbaka det. Tack.
Den illern jag har tittat in kommer från "ferretgirl" här på iller.ifokus. Hon kommer att ta någon kull i vår på hennes Agnez, tror det var hon. Agnez är pastell. Och jag vet inte med det där om kullen. Det skulle bara vara kul att ta ungar på sitt djur igen. Det var länge sedan jag tog ungar på djur jag ägde. Flera år sedan XD Det var undulater. Fick tre ungar av 5 ägg. Ajja, inte intressant :)
ok men kolla som sagt upp fler uppfödare, jag blev väldigt besviken då båda kullarna jag tänkte ta valp från dog och kolla runt fakta om flera uppfödare så att du får flera att gämnföra med så kan du ju ta en valp från den uppfödaren du tyvker verkar bäst med mera=)
#52 Det du även ska vara beredd på om du parar din illerhona är att man måste ha minst 10 000 sparat i pengar ifall man behöver göra ett akut kejsarsnitt på illerhonan detta ä rinte helt ovanligt. Det du även måste väga in är risken att förlora din hona, det är inte heller helt ovanligt tyvärr.: Det finns otroligt mycket som kan gå fel med illeravel och det är inget jag skulle rekommendera till någon som inte är van eller hållt på med iller ett tag.. Jag persionligen kommer inte våga tänka på avel än på många år! Både ÅsaF och Klarsferrets vet hur hemskt det är att förlora sin hona :(

Det man också ska tänka på om man vill para sin hona är att det inte är något man gör för skojs skull. Förutom de risker med parningen och valpningen som redan nämnts vill jag tillägga att illerfortplantning inte är någon trevlig historia. Den är extremt våldsam mot honan. Kan man undvika det tycker jag att man ska göra det. (Just nu verkar det ju finnas oändligt många illrar i omlopp som behöver omplaceras.) Dessutom har man ett ansvar för att valparna verkligen kommer till ett bra hem.

En annan sak jag vill flika in med är att i den här tråden nämns att vissa uppfödare har 18 årsgräns. Detta borde gälla för samtliga uppfödare/säljare eftersom minderåriga inte kan ingå några som helst avtal. Avtal med minderårig utan målsmans samtycke är ogiltiga.
Man vill ju inte skaffa sig ovänner här inne, men jag säger detta ändå.
Jag var helt inne på Att skaffa iller för ett par år sedan. Jag visste ingenting om dem. Nu flera år senare har jag skaffat mig en och jag kan säga att jag ångrar inte att jag väntade så länge.
Faktum är att jag blir förbannad när någon beter sig som jag gjorde. Man ska inte skynda fram bara för att man vill ha en iller NU. Spelar ingen roll om man älskar djur och vill ha, man måste ta ansvar också.

#66: Absolut, du har gjort helt rätt! Det är ett otroligt ansvar att skaffa djur, och illrar är mycket speciella djur som man måste lära sig mycket om innan man är redo. Många förstår tyvärr inte det.
Nej och det känns rentav förjävligt mot illrarna. Med tanke på hur många småttingar som blir omplacerade på grund av att "köparna" inte visste så mycket innan de skaffade iller.

Precis, det är fruktansvärt! Och att de inte vet att illrar nästan aldrig blir rumsrena, ständigt hittar nya hörn att bajsa och kissa på, sprider mat överallt, hoppar upp på bord, krafsar ur blomkrukor.. Många illrar far illa utav ren okunskap hos ägarna.
Ja! Ålder hos ägarna spelar inte så stor roll för mig, mognaden spelar dock en stor roll.
Mig spelar det inte så stor roll vart han bajsar, bara han gör det xD
Storveten har du inte ens fått hem din första iller än så kanske du bör avvakta lite med att bestämma att du ska ta en kull på din kommande iller? Avel är inget man ska ge sig på utan att vara beläst i ämnet. Så för din egen skull och för din illers skull så skulle jag vilja be dig om att tänka dig för en extra gång.
Usch alltså. Ni nästan avråder mig från Att skaffa iller. Ni beskriver dem som hemska djur som kraffsar, försör, får sjukdomar ditt som datt osv. Jag vet ärligt talat inte längre om jag vill ha iller :(
Meshmish, jag vill inte heller ha ovänner men måste säga en sak. ALLA djur är speciella.
#72 Ja och jag tror inte att du är redo för en iller helt enkelt. Det är personer som inte är pålästa och som inte vet något alls om illrar som är en del av förstörelsen av illerstamen. Ledsen att jag är så hård, men det är vad jag tycker.
Ja… jag vet också vad jag tycker. Och ajg tror inte jag ska berätta det ^^ Blir sånna hemska anmälningar då :P
Men jag tror tyvärr inte att det blir någon iller hemma hos mig när alla skrämmer mig så…
Visst kan du skaffa iller, men gör det inte än på ett tag. Läs på. Förstå vad de är för djur. De är inte hemska, men det är ett stort ansvar.
Man ska läsa på om alla djur i huvudtaget, men hur många gör det?! T ex sådana som köper hundar och det går åt pipan. Eller häst? Kanin? Katt? Det är så med alla djur att man måste läsa på. Men det kan också vara bra att ha en iller om man har läst en liten del för att se om man gör rätt eller fel. För då kan man läsa mera. Det är min åsikt.
Jag har sagt mitt. Kommer inte kommentera mer. Tycker att det är oansvarigt bara.
Okej, tyck det. Men du taggar nästan bara upp mig :P
Nu anser jag att vi bör komma ihåg att alla har vi en gång varit nybörjare. Att överhuvutaget komma in här och ställa frågor gällande illrar anser jag vara ett mycket bra initiativ. man lär sig inget om man inte frågar. så fortsätt du fråga storvreten! Jätte bra att du tar reda på saker innan du skaffar din första iller. Så nu tycker jag att vi slutar diskutera vem som är lämplig och vem som inte är lämplig illerägare. Alla är vi barn i början!
Mvh sarae, Medarbetare.
Tack. Någon som "är på min sida" ^^ Ajja, tack iallafall. Jo, det är bra att fråga, men nu är det slut på frågor tror jag. Jag vet inte om jag ska skaffa iller längre :/ Som sagt var så avskräckas jag nästan… :/
Har inget emot att du ställer frågor, men att du nämner att du ska avla och liknande med en gång, känns lite skumt. Avskräcks du är det väl inget djur för dig då.
Men det verkar som att du har emot att jag ställer frågor. Och det där med avel är för att jag tycker att man inte ska behöva kastrera en hona pga av att hon kan få sjukdomar. Så då tänkte jag att om man tar en kull så hon kan få föra sina gener vidare innan man kastrerar henne… Men man börja undra vad det är för gener illrar blir avlade på :S
Jag blir avskräckade pga sådana som du… ni säger t ex att de attackerar blommor, gräver i rabatter, osv. (Inget personligt påhopp)
#80 jag tycker att du skall ta å hälsa på någon med iller, så du får de hur de är i verkliga livet. tror inte du blir avskräckt ;)
#81 det är väldigt många nybörjare som funderar på att avla på ett tidigt stadium, men de flesta brukar bestämma sig för att låta bli när de fått lära sig mer. Det är inget skumt med det alls. låt nu folk få ställa frågor, lära sig mer, och bilda sig en egen uppfattning.
Ja nu redan imorgon kommer jag möta illrar :D Längtar som F*N, ursäkta svordomen
Det ska bli kul och se om man tycker om de djuret och så man får se vad de kan utvecklas till :)
sådana som du? Menar du att jag har sagt att min iller är otäck? Jag har inte skrivit något om vad min iller gör för hyss och inte. Så placera mig inte i någon grupp tack.
#84 åh va roligt!! berätta gärna om dina första intryck ;)
Det ska jag med nöje :D Jag har iallafall för mig att de sa något om iller…
Annars ska jag för första gången ställa ut mina råttor. De kommer säkert gå åt pipan :D Men man får väl la försöka. En av råttorna är inte så tama :/ Deras uppfödare höll inte så mycket på med dem i sin uppväxt som små. Men iallafall har hon förbättrats. En ska titta om hon vill köpa dem imorn. Ska ju kanske gå över till iller. Men vi får se, vi får se. :)

#82: haha, fast de attackerar blommor och gräver upp både blommor och rabatter om man inte särar grejerna. ;-)
De är påhittiga små busar det här. ;-) Men konstigt nog är de faktiskt värda det. Ska bli skoj att se vad du tycker när du träffat dem irl. :-)
Skriv gärna och berätta.
Audiatur et altera pars
#88 Joo XP
Men nu ska jag dra mig tillbaka till min lya (säng) :P Det är väl en dag imorgon också :D Vi får synas så skriver jag här när jag om jag träffar dem :) Så fort jag kan kommer jag att skriva ;) Vi höres :D

ska bli kul och höra va du tycker=)
Illrarna var så himlans sötaaa! Blev helt såld på en av dem som höll på och gosade ihop sig med en kudde
Det var tre stycken. De hade en speciell lukt, men inte så starkt som jag trodde från första början. Det var en hona och två hanar. Honorna var ju jättemycket mindre än hanarna! :P De var iallafall jättesöta och jag höll i honan. Hon grävde runt i min famn. Suuuuupersöta! :D