Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 304 ggr
Lenore
0

Bitas i handen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår lilla Nintendo gillar att nafsas i händerna när man bär henne. Om man inte sätter ner henne så biter hon hårdare och hårdare fast jag säger fy. Jag vill inte sätta ner henne när hon bits eftersom hon då kanske lär sig att det är så hon ska göra när hon vill komma ner. Så hur ska jag fya henne när jag håller henne? Har försökt att hålla henne "under frambenen" och stödja med andra handen under baken och titta henne i ögonen och fya, men hon lyckas alltid vrida sig så hon gnaga hårt i handen ändå och bryr sig inte ett skvatt om det. Finns det något annat sätt än att hålla i nackskinnet? Har testat en gång men då "skrek" hon. Lät som hon fick ont och har inte vågat göra om det. Finns det något bättre sätt?

Xannadu
0

Jag tror inte att det gjorde ont i nackskinnet när du tog henne där. Tänk på att hennes mamma biter där när dom gör fel. Jag tror att hon blev förvånnad eller lite rädd att du gjorde det var inte berädd på att du gjorde de.

När jag haft de som inte velat bry sig när man säger efrån har jag bitit dem i nacken som deras mamma skulle gjort o det har gett resultat det man får se upp med är att hon biter dig för du biter henne

Faxlin
0

Tror inte att det där skrikande var ett ajjj skrik. Snara ett sätt att försöka få dig att sluta med det du gjorde. Så jag håler fortfarande på nackskinnet i detta fall.
Blåsa dem i ansiktet samtidigt som man väser funkar på vissa.
Det finns massor med sätt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fluffpuff365
0

Hur låter de när de får ont? :S Itchi "knorrar" när jag håller honom i nackskinnet, får han ont då? Eller knorrar han bara för att jag ska sluta?

Faxlin
0

#3: Han vill att du ska sluta.

När en iller har ont missar man det inte. Det skrik de lägger upp då är fruktansvärt. Lite som ett spädbarns skrik i mycket högre tonläge.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fluffpuff365
0

Haha okej :) Det funkar ändå inte att ta han i nackskinnet. Han fräser bara åt mig och hugger.

TottsiGirl
0

Alla illrar reagerar ju olika och en metod som fungerar för den ena fungerar ju inte för den andra .. huvudsaken e ju att man hittar en metod som fungerar för sig själv och ens lille pälsboll och att man sedan är konsekvent i sin uppfostran :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Satmaran
0

Vilken härlig bild!!!

Här hemma har vi bara behövt köra väs/blås metoden, men det låter som att hon har tuffat till sig och inte vill fatta detta längre.

Ja då är det dax för dig också att tuffa till dig. Ta tag i nackskinnet och  och fya bestämt, håll henne tills hon slappnar av och gäspar. släpp sen och vänta på reaktion. om hon bums vänder och biter igen är det bara att upprepa till du vinner.

Om man är lite van så vet man när de är på väg att bita och då vrider jag fingret så att nageln tar emot i tandköttet och då blir det genast obehagligt att bita matte. Det krävs ju så klart at du har lite klor dåSkrattande.

Det här fixar du utan problem. Lycka till och bara hör av dig om det är något.  Kram

Lenore
0

Tack för alla svar!
Känns skönt att veta att jag inte gjorde illa henne. Blev riktigt rädd när hon lät sådär. *lättnadens suck*

Jag testade att blåsa lite på henne och fya och det funkade rätt så bra. Hon såg lite förvånad ut och slutade att bitas. Efter att ha upprepat några gånger så gav hon upp! :D
Hoppas att det fortsätter så.

Norrskenets
0

Va kul! det är så kul när det går frammåt=) Lycka till i fortsättningen!

Lenore
0

#9 Tack så mycket! Ja det är roligt att se framsteg! Hon är mindre rädd nu också. Innan tyckte hon att det var lite läskigt när vi stod upp, eller gick. Nu springer hon runt fötterna på oss när vi går runt i lägenheten. Haha. :)

Mstar
0

Lenore: Banditen skriker när jag upptäcker honom med att bajsa på ställen han inte får. Igårkväll hittade jag hans gömma, under spritskåpet, på luftmadrassen (bara att slänga den). När jag böjde mig ner, bara för att titta vad han gjorde skrek han jättehögt, och jag blev så rädd så jag skrek oxå, lika högt.

Han har bara skrikit en gång innan, när husse skulle ta honom i nacken första gången. Och husse blev rädd han oxå.. så han släppte taget.. Och banditen vann den ronden. Det får husse fortfarande betala för.

Norrskenets
0

hehe vilken syn, för skriker valpen och sen du hehe som på film juh *sorry men ja kunde se det framför mig*Skrattande

Lenore
0

#11 Haha. Ja jag blev också rädd när hon skrek. Eller skrika är egentligen fel ord, men vet inte vad jag annars ska kalla det. Läskigt va det. Släppte också ner henne direkt.
Tack och lov går vår tjej på lådan alltid. Hon springer igenom hela lägenheten för att gå på favoritlådan i buren. Haha. Så den får städas många gånger om dagen för att hålla den ren. :P Jaja. Skönt att slippa bajs på golvet iaf! :)

Hmm. Att blåsa på henne när hon bits i handen verkar inte hjälpa längre. Det var nog mest att hon blev överraskad innan, men nu bryr hon sig inte. Blir kanske tvungen att hålla henne i nackskinnet ändå? Ledsen Usch. Känns så obehagligt.

Norrskenets
0

#13 ja du får göra det, det är helt vanligt att ta tag i nackskinnet också säger du fy eller nått liknande och kollar besviket på henne. Lycka till!

Lenore
0

#14 Jo jag vet men det känns ändå så fel, speciellt när hon låter sådär. Då får man dåligt samvete fast det egentligen är hon som ska få det. :P

sarae
0

#13 testa att hålla ett tag med handen över ryggen (vid framtassarna)2 fingrar runt huvudet å resten typ ner bakom tassarna. sen "trycker du" ner henne i golvet-. alltså, du håller löst, men i ett grepp hon inte kan ta sig ur, så att hon ligger mot golvet. (du får absolut inte trycka i egentlig mening) släpp inte föräns hon blivit lugn.

Lenore
0

#16 När jag leker med henne på golvet och hon biter för hårt säger jag aj och puttar bort henne vilket går jättebra, men problemet är när jag håller henne i famnen och hon bits. Jag vill hellst inte behöva sätta ner henne på golvet då så hon lär sig att hon får komma ner om hon bits. Därför vill jag (om det går) fya henne medans jag håller henne.

sarae
0

#17 det bästa som jag kört med är att bara använda rösten. I början kan man höja rösten å säga "aj, nej eller fy" samtidigt som man nyper lätt i nackskinnet. så fort hon gäspat/lugnat ner sig berömmer du (gärna med samma ord varje gång, som du utalar med glad ton) efter ett tag räcker det oftast med att bara använda rösten. Jag brukar se till att uprepa situationen då fort jag har blivit buten. alltså: den biter, jag fyar, den ger sig, jag berömmer, sen sätter jag fram handen igen och "provocerar" fram bitandet, och sen upprepar man besttraffing osv…man behöver visserligen göra det ofta. men målet e att efter ett par ggr så skall illerninte visa intresse för handen igen, å verkligen inte vilja bita. på så vi komemr d eihåg vilka konsekvenser det får. men man får som sagt inte vara rädd för att bli biten. test att hålla fram en knuten näve med knogarna åt henne, där gör det inte ont at bli biten på samma sätt.

Lenore
0

#18 Okej, men det verkar inte fungera på Nintendo att bara använda rösten. Hon bryr sig inte ett skvatt. Men jag kan ju försöka att ta tag i nackskinnet lite och fya och se vad som händer. :)

Biffsipi
0

Prova att smörja in händerna med citronsaft innan du bär henne, Min lilla rackare gjorde lika dant men jag testade det pluss att jag nöp henne lite i nackskinnet och sa fy om hon nu bet mig. De funkade iallafall för mig, de tycker verkligen inte om citron så hon ger nog fan i att bita dig om du har sånt på fingrarna. Å har hon vart duktig att inte bita dig när du hållt i henne så ge henne ett russin så att hon förknippar det med nått bra.

Lycka till! Skrattande

sarae
0

citron funkar inte på alla illrar. de finns faktikst många som gillar det, så det e inte så bra om de slickar i sig för mycket. Russin skall man absolut inte ge som godis till iller. vet att det rekomenderades förr, men de innehåller på tok för mycket socker (misstänkt orsak till tex insulinom) samt farliga mögelsporer. så ge hellre något annat.

illrar som verkigen vill bita, sturuntar i om du så smörjer in händerna med kemiskt avfall ;) det bästa e att på en gång lära dem orden nej och fy. antingen genom nackskinnsgrep samt ordet, eller något annat, så att de förknippar ordet med obehag. efter ett tag skall det nästan räck bara med att höja rösten å säga nej för att illern /för stunden) skall sluta med de det gör. beläning när de gör nått bra, e självklart positivt

ViktorMarina
0

#29: Såna metoder är jag tveksam till.. man måste ju få illern att förstå att händer är nåt bra, nåt mysigt. Man lär dem ju motsatt om man smörjer in händerna med nåt de tycker illa om, även om man ger dem russin efteråt.

Förresten ska man helst inte ge russin till illrar, innehåller mycket socker (som kan leda till t.ex. insulinom) och kan dessutom ha mögelsporer i sig som är farligt för våra små.

ViktorMarina
0

Nu skrev vi samtidigt sarae, haha :D

Biffsipi
0

jo de är sant, de kanske inte funkar på alla illrar och vissa kan tycka de är en dum ide. Men jag tycker faktiskt de är en bra ide just för att den funkade på min iller. Nu älskar hon att ligga i mina händer och nu biter hon inte. Som sagt man måste finna sin egna metod som funkar på just sin iller. Å man kan ju kolla först om illern tycker om de eller inte innan man har på de på händerna.

Aviendha
0

Min Aviendha skrek som besatt direkt jag nuddade nackskinnet på henne o folk trodde nog inte att jag var klok när jag lyfte henne i nackskinnet, stirrade stint på henne o väste "usccch!"

Hon bet hårt och mycket, o gav sig aldrig när man höll i henne, men jag gav inte upp, och nu, ett år senare är hon som "folk" =) Det tog lång tid, många tårar o plåster, men nu håller vi sams o hon bryr sig inte ens i att skrika när jag tar i henne.. Hon gjorde samma sak mot Chade för att få övertaget när de lekte oxå såg jag, o tvivlet blåstes bort när hon en gång skrek så högt att jag o killen vaknade o sprang upp i tron att Chade höll på att döda henne, det vi hittade var Chade som låg på golvet medan hon, skrikande, bet o ruskade hans arma hals som besatt..

Teaterråtta är vad hon är =)

Velsan
0

När Kentucky var liten var hon ett riktigt bitmonster, jag körde med att aldrig bestraffa, utan bara belöna när hon var lugn i famnen. Hon verkligen högg och tuggade så jag använde handskar för att det gjorde för ont annars å hon släppte aldrig, bara om man höll henne under vattenytan. Men hon var nog rädd för händer, men när hon lärde sig att händer betyder gos, godis och bus, så slutade hon.

Håll henne så hon inte kommer åt att bitas, knyt handen så hon inte kommer åt fingrarna, och gör ingen stor affär av det om hon bits. Ge henne godis när hon är lugn i famnen, tvångsgosa.

Alaksa jag hade hemma bet i armen, men när jag lät henne bita mig i armen utan att säga nått, å sen tryckte upp armen mot henne å uppmanade henne att bita mig, så blev det inte lika intressant längre. Så då slutade hon.

Kentucky bits aldrig hårt längre, hon kan testa att naffsa vid lek, men då säger jag bara "ajaj!" å då släpper hon. Hon har lärt sig att famnen är en trygg plats och vill alltid upp.

För att få dem att sluta bita i ansiktet så har jag låtit få saliv.