Plötslig blindhet
Är det någon som vet hur man vänjer en iller vid att plötsligt ha blivit blind? De flesta illrarna tror jag lånsgsamt får sämre syn men aurelie har dessvärre tappat hela synen på en gång verkar det som. Hon är inte alls van vid det, ramlar av från högaplatser, springer rakt in i väggar och hittar inte säng/matskål eller kisseplats. senaste dagarna har jag varit tvungen att guida henne väldigt mycket men hon verkar inte hitta mycket bättre? Hur lång tid kan det ta innan hon vänjer sig och finns det nåt man kan göra för att hjälpa på traven?

#1 Vad kan ha orsakat detta? Se till att hon inte tar sig upp på höga platser. kanske är en ide att minska hennes utrymme så hon får lära sig en del i taget
Jag undrar också hur det kommit sig? Illrar kan bli blinda av tex kraftiga öroninflammationer/skabb som inte blivit rätt behandlad. Då kan det även sätta sig på hjärnan vilket skulle kunna göra det svårare för henne att anpassa sig.
Sajtvärd på Iller.ifokus

…Även felaktig kost kan försämra synen drastiskt! Jag har ingen erfarenhet av blinda illrar så kan "tyvärr" inte ge några beprövade tips förutom att inte förändrar saker i onödan förutom om det skulle förenkla det för tjejen då.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Aurelie blev blind i samband med att hon fick insulinoma. Hon fick en attack och efter den var hon blind och det var osäkert ifall hon skulle få tillbaks synen eller inte men med tanke på att det snart gått en vecka och det inte blivit några förbättringar.
Dessvärre verkar hon inte må bra alls. Hon har börjat försöka "gräva" i hörn och min pappa sa att det är ett vanligt tecken bland djur som känner att de snart ska dö, hur mycket jag tror på det kan dock diskuteras.
Aurelie är också snart 6 år gammal och har haft samma kost hela tiden vilket inte verkar ha varit nåt fel på.

#4 hur länge har hon haft insulinom och vad får hon för behandling?
Gräver hon frenetiskt kan det vara ett tecken på illamående. Illrar som har insulinom och inte för behandling eller får för låg dos kan bli väldigt illamående och må otroligt dåligt. Går hon inte på prednisolon så se till att fö det utskrivet genast!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja jag vet ju inte exakt när hon fick det men vi var hos veterinären i våras och fick reda på det. Hon tar prednisolon men det kan vara som du säger att det är en för lite dos för de senaste veckorna har hon inte mått så bra. Vi ska till veterinären igen nästa veckan angående det och som check up sen förra veckan.
Med denna tråden tänkte jag mest se om någon hade erfarenhet av en iller som är väldigt förvirrad över att ha blivit blind plötsligt då det är det mest akuta problemet enligt mig då hon ramlar från höga platser, inte hittar matskål och springer in i väggar jämt.
#7 för mig låter det mest akuta insulinomet då jag tror att det hänger ihop med hennes mående och blindheten. Insulinom är tumörer på bukspottkörteln och hon kan ju cancer på fler ställen i kroppen, tex fått i huvudet eller på något annat organ som orsakar detta. Att hon går in i saker eller faller från höga höjder kan lätt avhjälpas genom att hägna in ett mindre område med mjuka saker som hon känner igen så att hon inte skadar sig. Jag skulle vara orolig över hennes mående över lag. Kan du höja dosen en smula för att se om det ger effekt? När mina illrar haft insulinom har jag alltid höjt när det känns som att de dalat det minsta. För mig har livskvaliteten gått först. Om du säger att hon inte mått bra sista veckan så skulle jag försöka mig på en tid redan denna vecka, akut, så att hon ska slippa må dåligt och lida.
Sajtvärd på Iller.ifokus

håller helt med i det Jossan skriver =(