Allergi?
Hej..
Min kompis hade en chinchilla och när hon skulle köpa den så sa ägaren att han sålde honom pga av allergi. Det är ju bara så att man kan inte vara allergisk mot chinchillor. Dem har en speciell päls.
Jag undrar då om det är samma sak med iller. Att ägaren bara säger så eller kan det beror på allergi? Har illrar en speciell päls också?

hej hej :) tänkte bara säga att man kan bli allergisk mot chinchilla oxå, det är inget djur som är 100% allergivänliga, så man kan va allergisk mot chinchilla å iller ;) + att dom kanske skrev så om chinchillan för att dom inte tål höet, å chinchillor måste ju ha hö :)

Jag vet inte hur det är med chinchillor och allergi, men man kan i vart fall vara allergisk mot iller. Det är relativt vanligt. Gemensamt för pälsallergier brukar vara att den allergiska reaktionen inte beror på själva pälshåren, utan på djurets saliv som hamnar i pälsen genom att djuret slickar sig.
det beror på utsöndringar av allergener via huden..så man kan även vara allergisk mot tex naken katter, så det är inte pälsen i sig man inte tål. utan det som utsöndras.
och man kan vara allergisk mot både chinchillor å iller. själv tål jag inte iller, vet ej hur det e med chillor

Det finns inget pälsdjur som är helt allergifritt. Det finns olika djur som man kan känna olika mycket av. Att säga att ett pälsdjur är allergifritt är bara dumt.

Klart man kan vara allergisk mot chillor det är jag. Gick konstant omkring och mådde riktigt dåligt när jag hade mina. Så det var ingen semester kan jag säga.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars