Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1558 ggr
[Fanny15]
0

Djurpassning Djursemester

Behöver du hjälp att någon kan passa din/dina djur Kolla då in på denna sidan.. http://djursemester.weebly.com

[Nelley]
4

Har du tillstånd/licens?

[Fanny15]
0

Ja :)

zickan
3

En fundering. Står att både hund och iller måste gå ihop med andra hund/illrar osv. Är planen att putta ihop okända illrar med dina egna eller fler okända från olika håll med varandra?

Hur löses det med bakterier, virus smittor osv? Även om en iller funkar bra med andra illrar måste inte just den funka med precis alla. Det är lite personkemi där med. 

Samma tanke på smådjuren. Hur tänker ni med smittospridning. Alla djur har sin egen bakteriekultur. Väldigt känsliga för detta är just möss. Och hamster med papova. Hur löses det?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FerretCrow
0

Har lite samma tankar. med iller är det ju väldigt vanligt idag med ECE som tyvärr oftast blir dödlig oxå =(

[Fanny15]
0

Nej dom ska inte gå i hop med hundarna vi har dom i olika rum hundarna får gå fri i huset. Illrarna ska vara tillsammans men dom måste vara vaccinerad och kastrerade om det är hanar. Och smådjuren får vara i olika rum.

FerretCrow
0

#5 hur gör ni då OM dom ej kommer övverens illrarna. och kollar ni öronskabb vid ankomst och hur gör ni med ECE i smitta? Är ju ett bra alternativ ni tagit men man vill gärna veta hur ni tänker i dessa saker. Jag är själv en person som sällan kan åka bort just pågrund av att ingen jag känner vill passa just iller

[Fanny15]
0

Om dom inte går i hop så får dom vara i stora burar och så får dom springa ute i några timmar dom som kan gå i hop får vara ute hella tiden. Vi kollar öronskabb. Om dom blir smittade så ingår det i priset

FerretCrow
0

#7 ok då har ni burar som är minst 5kvm i markplan då alltså där 1 iller kan bo? Och hur ingår ECE i priset?

[Fanny15]
0

Om din iller blir sjuk av mina illrar betalar vi för det man får se till att dina illrar inte har ece

FerretCrow
0

#9 Men vet du vad ece är för något?

[Fanny15]
0

Ja det är magsjuka

FerretCrow
0

#11 ja med dödlig utgång. och detta kan man inte testa om djuren har och inte heller behandla dom. så ett råd är att ni tänker om att dela upp i läger så djuren inte går tillsammans

[Fanny15]
0

Ja dom ska vara i olika rum

JossanH
2

Om ni betalar för ECE bör det stå med i eventuellt kontrakt/avtal när man lämnar illern i och med att det kan röra sig om veckor/månader av behandling, veterinärbesök, specialkost etc. Och hur man går till väga om illern måste avlivas eller dör i sjukdomen. Eftersom det är otroligt svårt att veta om illern haft sjukdomen (då vissa illrar knappt visar några symptom) eller rent av bara är smittbärare så kan det vara svårt att ge några garantier. Jag har själv haft ett gäng illrar här hemma för 2 år sedan som endast gick på samma ytor som mina (träffades alltså inte) där det slutade med att alla illrarna blev sjuka. Alla 6 illrar som vi hade. Exakt vad det var och om det vara ECE får vi aldrig veta men gratis blev det inte. Min ena blev så medtagen att jag var hos veterinären 3 utav 4 dagar för att vätska upp honom.

Sajtvärd på Iller.ifokus