Fästingar!
Jag vill varna alla som är ute med sina illrar eller anndra djur att kolla igenom sina djur efter fästingar.
Det kommer bli invation av dessa eländiga djur.
Jag har inte varit utsatt specielt mycket alls men nu har dom börjat älska min yngsta pudel inom kort har jag plockat 2 på henne och 1 har troligen rasat av själv.
Så var noga med att kolla igenom dem.
Min erfarenhet är att fästingar sällan sätter sig på illrarna.. Milton har haft fästingar krypande i pälsen några gånger, men aldrig nån som bitit sig fast.
Jag har haft fästingar som bitit sig fast så det finns inga garantier att de inte gör det tuvärr så man kan ha ett litet öga på dem.
jag och iller_tjejen plockade lös en på hennes saga efter hon bara haft saga någon vecka och den hade bitigt sig fasst.

ja å då hade ja tur som kände den för den var väldigt liten
ja den hade nog precis bitigt sig fasst men den satt ju rejält iaf vi fick ju dona lite för att få lös den=)

förra veckan (tror jag) så fick jag in ett fästingbo (tror jag) så illrarna fick en massa små fästingar i flera dagar. Plockade bort max 9 stycken fästingar på Lilitha på en och samma stund. Var väldigt rädd då man började plocka så många på alla tre. =S
har aldirg sett det på en iller.
Hu!
Avskyr fästingar nästan lika mycket som öronskabb!
Sara

Bara man ser en fästing på nått av mina djur så ryser man i hela kroppen, dom är så äckliga som bara sitter där och vifftar med benen, men sen tar man sin hämd på fästingarna och bränner upp dom som suttit på mina djur*mohaha! då är hämden juv*
var det någon som såg serien house inatt? där var det en tjej som hade fått en västing in i sina…mmmm ja privata områden och hon höll på dö av giftet. då är min fråga hur farlig är en fästing på hund katt eller iller?
#10 borde ju kunna vara väldigt farlig för djur med om dom blir sjuka av fästingen med tanke på att vi människor kan bli så dåliga :S
Syrrans kompis fick ansiktsförlamningar av en fästing och morfar var jättesjuk innan dom kom på att fästingen var boven.. så det är inga harmlösa små äckel direkt :(
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
nej jag kan tänka mig det men jag blev fundersam inatt på serien men då tänkte jag att tv drar ju på en massa extra oxå. som tur är fästingar väldigt sällsynta här i norrland och tur e väl de=)

Det finns massor med olika sorters fästingar. Så det du såg på house kan hända. Men inte så troligt i Sverige :-)
men visst kan man bli otroligt sjuk av fästingar i sverig med. Finns ju de som dött av att de inte har sökt hjälp.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja men om man baar hittar fästingarna i tid och tar bort dom så brukar det ju inte vara någon fara direkt. =) och tur e ju de

Nej exakt, därför det är så viktigt att gå igenom sina djur varje dag.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja jag går igenom miilo så fort vi vare ute =) ska göra en ordentlig koll på alla tre innan träffen i gävle. då blir det klo klippning, badning, öronrengöring med mera=) miilo måste ju vara fin när han ska träffa sina tjejer=) och nora och dede ska ju vara fina för sina nya ägare=)