Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 195 ggr
etik
0

Bada illern

Hej! jag har en liten tjej som heter Nemi, och jag undrar över det här med att bada henne. Jag har inget illerschampoo och har aldrig använt det heller, men går det att använda grumme såpa? de som kan brukar ju säga att det är bra för hundar och katter..

Nemi tycker verkligen inte om vatten och blir stressad och börjar nästan lukta ännu mer när hon kommer nära badkaret..
Hur gör ni?

Norrskenets
0

Det finns ett medel för illrar som är rädda för vatten på amhs-illertorg så slipper hon gå igenom den stressen=)

Här är länken:

http://www.amhs-illertorg.se/shop/product_info.php?cPath=41&products_id=96

Lycka till!Skrattande

etik
0

ah, tack!

har du provat det?

skrollan
0

ja, jag föredarar det om hon är rädd.

Men sedan ska man inte heller bada illern så mycket och shampoonera in den ska man bara göra några gånger per år faktiskt om dte inte är riktigt illa på grund av något speceiellt. lycka till =)

Norrskenets
0

#2 nepp, mina är inte rädda för vatten så dom får både schampoo och balsam=) men det kanske finns nån härinne som testat=)

StrumpanIller
0

Jag tror att badkaret kanske kan bli lite stort och skrämmande för vissa illrar. Strumpan brukar jag bada i handfatet i en liten plastbalja. Hon tycker inte direkt om det, men hon protesterar åtminstone inte. Hon blir rätt lugn om hon får vara täckt med vatten upp till halsen den mesta tiden. Är det inte så mycket vatten i baljan så fryser hon nämligen… Jag brukar bada henne högst en gång i månaden i ett väldigt milt oparfymerat schampo för människor. Det verkar funka bra, för hon har aldrig haft problem med huden och pälsen är glansig och fin. Jag tycker att kattschampo verkar för starkt. Grumme tvättsåpa är ju verkligen starka grejer så jag undrar om det verkligen kan användas på iller. Eventuellt kanske galltvål kan användas, för det ska ju vara väldigt milt för huden och samtidigt rengörande. Men jag har aldrig testat på Strumpan.

Zaria81
0

Barnängens babyschampo använder vi,sett många här som använder det också.

StrumpanIller
0

Oops, jag menar så klart "Grumme såpa". "Grumme tvättsåpa" heter ju den för kläder.

Faxlin
0

Den sprayen som finns för illrar som verkligen hatar vatten är klart bra. Jag har använt den på illrar som haft riktig vatten skräck.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TanjaS
0

Grumme såpa ha jag aldrig använt till mina illrar… Låter lite väl … Illrarna är ju inga golv direkt *L* Jag bruka köra med icke parfymerad barn pumptvål.,.. de funka bra…

emoflickan
0

jag badar i princip aldrig mina illrar, bilbo har jag tex haft i 4 år, han kanske har badat 2-3 under denna tid. Det brukar bli efter kastreringen jag kör ett bad, annars tycker jag dom håller sig väldigt renliga själva faktiskt, kan skölja av dom nångång om dom smutsat ner sig väldigt mycket.

skrollan
0

men det är väl ite bra att badda dom för ofta =/ speciellt emd shampoo