Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 411 ggr
Faxlin
0

Illern tappar päls

Ja, många illrar börjar tappa päls nu, var inte orolig. Trots att det kan verka som enorma mängder päls från vissa illrar så kommer ni inte få en naken iller innan sommaren.
Om ni märker att eran lilla päls är besvärad av att den fäller mycket. Kan ni hjälpa till genom att borsta den en gång om dagen. Kanske inte så uppskattat av alla, men varför inte göra det när pälsen ändå ligger i knät och myssover hos er.

Hur många illrar är det nu som har börjat tappa sin vinterpäls? Finns det några som har så pass mycket vårkänslor att den varma pälsen börjar ryka bort?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Ja Elvis lossar otroligt mycket päls nu. Man kan inte ens ta i honom utan att få händerna fulla med päls. Chiquita tappar hon oxå men inte lika mycket.

Triss fäller inget alls. Men det beror på att hon aldrig haft någon riktig vinterpäls. Hennes förra ägare var aldrig ute med henne eftersom hon inte tyckte om det så hon fick aldrig något tjockt, härligt fluff.

LinLin
0

Hm.. är det bara jag som har konstiga illrar som knappt lossar hår alls? För det är väl inte möjligt att de båda tappat allt innan de flyttade in här i början av mars…

Therese-jhfd
0

Borsten är ett hatat redskap i det här huset.

Alla illrar flyr fältet när den åker fram så jag har övergått till att plocka dom istället.

Okej, jag erkänner, det tar sin lilla tid, och ofta så har jag mer päls på mig än vad illrarna har kvar när jag är klar. Men när pälsen är bortplockad, kläderna i tvätten och jag själv i badet så kan jag se fällningen som över. Kanon! Cool

Faxlin
0

Här hemma märker jag nästan aldrig av att mina tappar päls, mer än att de ser ut som f-n ett tag. hehe

Det kan ju vara så att dina pälsar inte fick någon riktig vinterpäls vintern som varit därför har du heller inte märkt av att de tappat den, eller så kan det vara som med mina att man inte märker det under tiden liksom.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag testade borsten på Benjamin.

Kan säga att han blev rent ut sagt galen. Han ville inte bli borstad. Visserligen är han väldigt killig. Så det kommer vi nog inte testa på honom mer.

Xander och criss har haft tur. Jag gav lixom upp efter benjamin. Skrattande Så dem slipper bli borstade på ett tag. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
0

*Asg* Ja så kan man ju också göra. Jag började vänja mina som valpisar jag. hehe

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

#3 En lätt fuktad handuk tar med sig mycket av de lösa håren.

Faxlin
0

Bra tips Ammi, har jag inte tänkt på.

Audiatur et altera pars

Madde
0

Ja just det ja. Det tänkte jag verkligen inte på.

Eller så gör man som våra illrar gnider av sig på tyget i soffan som är åt manchesterhållet. Tyget är brunt men är just nu mer vitt än rätt färg. Skrattande

Faxlin
0

haha, ja det är ett bra sätt det också. Fast jag föredrar nog ammis sätt. Så jag tänker inte låta töserna läsa om dina grabbars tilltag. Flört

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

När jag kom hem hade illrarna fällt nästan all vinterpäls. Dom ser jättesmala ut! Bara hälften "kvar" av illrarna, jämfört med i vintras.

Faxlin
0

Skönt för dem att slippa denna vinter skrud nu när värmen är på väg.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Det är säkert härligt för illrarna, men det blir inte mycket iller kvar när vinterpälsen är borta. *S*

DG
0

Jag e helt vit när Moon har börjat fälla (svarta kläder+vit iller=syns bra)! Hapsis fällde redan en månad sen.

Faxlin
0

haha, nej de blir som små speter när de fällt allting. Och så står man där en morgon och funderar vart halva ens iller tagit vägen.Förvånad

Audiatur et altera pars

Malena
0

Mina har inte alls börjat tappa hår men Benjamin tappar vikt ser så liten ut nu. Min lille plutt ;0)

Faxlin
0

Hmm, är det bara vikten han tappar, inte pälsen? Är du säker?
Hur är han om du jämför hans päls med Bagheeras då? Det kan ju vara så att det är skillnad på grabbar och tjejer ju.

Audiatur et altera pars

DG
0

För min del kännst det inte som att Moon har tappat vikt alls. Hapsis däremot har blivit lite smalare.

Malena
0

Kanske är det mycket päls också ska känna och klämma lite extra på grabbarna när jag kommer hem från jobbet!! =0)

AmmiG
0

Det finns ju illrar (även andra pälsdjur) som man inte märker av pälslossningen på. Rätt som det är så är vinterpälsen bara borta!

Madde
0

Våra tycker jag har fällt mycket päls nu under några månader. Men när vet man att dem har slutat fälla? Visserligen har jag inte hittat några hår på golvet.

Xanders päls är både lång och kort. Det har den alltid varit. Så hur ska man se att han är klar i sitt byte. =)

AmmiG
0

#21 Enklaste svaret är, när du inte hittar mer päls eller soffan återtar sin normala färg och utseende.

Madde
0

Ja det där med soffa känner jag igen. Har ett brunt mancehestertyg på min soffa just nu. Visserligen är det någon vecka sen jag damsög den. Men får väl testa och göra det igen. =) Och hoppas på att dem har slutat håra. Det som jag tycker är skönt är att jag aldrig hittar hår eller damm på golvet. =)

AmmiG
0

Ja, det verkar som om all päls hamnar på möbler och/eller kläder.

Madde
0

#24. Ja det verkar så. Fast jag är glad jag slipper all dammråttor. För det hade vi många när vi inte hade iller. Och dem kom ju snabbt tillbaka när man hade dammsugit. Skrattande

AmmiG
0

Slipper du dammråttorna! Lyckost…här har dom sina krypin där dom är svåra att komma åt, både för mig och illrarna. Skrattande

Madde
0

Hehe. Förutom i sovrummet där dem inte får vara. Där har vi tyvärr dammråttor. Men överallt annars så är det dammfritt. =)