Dag om illrar och genetik
STIF inbjuder härmed till en dag om illrar och genetik, lördagen den 22/4 klockan 12.00. Denna dag arrangeras som ett led i att förbättra aveln och sätta ihop ett avelsråd. Gabriella Lagerkvist, husdjursgenetiker på SLU kommer och föreläser om genetik för oss. Därefter inbjuds till frågestund och diskusion. Lättare måltid samt kaffe serveras. Sammankomsten hålls i Stockholm, närmare vart kommer längre fram. Anmälan görs till Lena Andersson på:
senast den 22/3 vill vi ha anmälan. Uppge mailadress eller hemadress vid anmälan så skickar vi uppgifter om plats och vägbeskrivning när lokal är bestämd.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Ingen här inne som tänkt åka på denna sammankomst?
Audiatur et altera pars
Låter intressant, måste avvakta innan vi vet om jag/vi kan åka. April är ju valparnas månad. 

Ja, det är bara jag som har en sen hona här hemma. hihi. Fast det är klart, jag har ingen aning om hur Bella är. Hon kanske är normal och vill ha sina valpar i tid hon. Vet du hur hon gick i brunst förra året?
Audiatur et altera pars
Jag ska självklart dit. :) Det ska bli riktigt spännande! Tyvärr verkar det inte vara så där jättemånga som är intresserade av att komma, vilket jag tycker är jättesynd då det är ett supertillfälle att få lära sig mer om saker och ting. Och föreläsningen blir nog riktig riktigt intressant!

Jag tror det blir fler som kommer än vad som framgår nu Johannah, eller jag hoppas det i alla fall. För som sagt var det blir nog en riktigt spännande och intressant dag det här.
Jag kommer göra allt i min makt för att komma i alla fall.
Audiatur et altera pars
Ja, jag hoppas att det är fler som kommer. Vad jag vet så har de inte fått in så många anmälningar. Typ inga. Riktigt tråkigt. Man borde försöka ta tillvara på det här tillfället. Det är ju givetvis förståeligt om man inte kan komma av en eller annan anledning. Det är ju inte så mycket man kan göra åt!
Det tråkiga är ju när folk struntar i att komma för att dagen arrangeras av en viss förening, är hemma hos en viss person eller för att vissa personer ska dit. Det är riktigt tråkigt! De får ju skylla sig själv då, men det är tråkigt om det går ut över aveln. Man kan nog lära sig en hel del nyttigheter den dagen.

Nej jag har inte heller anmält mig än, men det finns ju tid kvar liksom. Så jag tror att fler kommer anmäla sig. Jag hoppas det i alla fall, hur ska vi annars kunna få ett bra avelsråd här i Sverige om inte de som avlar hjälps åt för att fånga upp det som anordnas för oss.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Åsa: Kan meddela att jag är ledig den 22/4 och det finns plats i bilden åt dig =)
Amor vincit omnia

Underbart Veronica. Då bokar jag plats åt mig hos dig. hihi
Roligt att få göra en resa ihop igen. hihi
Audiatur et altera pars
Något avelsråd blir det inte, utan snarare en intressegrupp.
Vi var under det första (och enda) mötet relatvit överens om att det för vissa säkert skulle verka väldigt prestigefyllt att sitta i ett aaaaaavelsråd. Det skulle ju se väldans bra ut utåt. ;) Och det ska ju inte vara anledningen till att man vill sitta i ett avelsråd.
Och dessutom, vem ska välja vilka som ska sitta i det avelsrådet?
Nä, bättre med en intressegrupp.
Åsa: Hon låg i tid med våra våra andra, kommer inte ihåg exakt när, men det bör ha varit febr/mars valpning april/maj.
Åsa och Johannah:Har vi möjlighet så kommer vi båda två, annars ska vi försöka ordna så att minst en av oss kan komma. Det är viktigt att uppfödarna (iaf en från varje uppfödning), ställer upp, för att kunna få ett gemensamt avelsmål att arbeta mot.
Johannah: Angående intressegrupp kontra avelsråd, tycker jag det gjordes ett mycket bra val, med en bra motivering som grund. Rosor till dom som var på det mötet.

Okej, då vet jag. Hon har dock inte gått i brunst än, så jag hoppas hon håller på sig så hon kan vara med på yran. hihi
Att kalla det för intressegrupp kan nog kanske vara bra ur vissa perpektiv, medans ett avelsråd ger större prestige ut mot försäkringsbolag och sådant. Så där är jag lite osäker på hur jag ställer mig än. Men men det är ju som det är.
Tror i alla fall att det är otroligt viktigt att ta sig till detta möte om man är intresserad av att lära sig mer.
Audiatur et altera pars
Puttar upp den här tråden.
Tycker det är viktigt att vi inte glömmer bort att det ska bli en dag om illrar och genetik. 

Är det här dagen inriktad främst mot dom som avlar eller får man komma om man är allmän intresserad?

Självklart får man komma om man är allmänt intresserad också.
Audiatur et altera pars

från oss så blir det gamlingen som kommer då vi nu har valpar här så får lill matte stana hemma och ta hand om illrarana
Hur många kommer tro?
Åsa: har du anmält dig? Höll själv på att glömma det, skickade iväg ett mejl på kvällen den 22:a…=)) Skrev dit att du ska följa med också…ifall du hade glömt det =)
Amor vincit omnia

*Asg* Vad skulle jag göra utan alla er som höll koll på mig. Jag hade glömt att anmäla mig.
Men vet att jag sagt det per telefon till Lena. Så med det samtalet och det du skrev borde jag vara anmäld. hihi
Audiatur et altera pars
Vill ju inte åka ensam ända ner till Stockholm fattar du väl =)
Amor vincit omnia

haha, vad bra! Så slapp jag stanna hemma också. Bara för att man är halv senil liksom. ;-)
Audiatur et altera pars
Tur att det finns dem som påminner och hjälper en att komma ihåg saker. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Tyvärr kommer jag och Veronica inte att komma iväg på genetikdagen men jag hoppas vi kan få ta del av informationen på annat håll efteråt. Och framför allt att det kommer fler genetikdagar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Nä va tråkigt att ni inte kan åka. Vet ju att du åsa har sett fram emot att åka iväg. Hoppas att du får all information i alla fall. 
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Va trist! Ni som såg fram emot att åka ner.