Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 5116 ggr
d3nkatt
1

Williams teckning ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Osäker på min Williams färg.. är han ljus pastell ??
Vitt ansikte och kroppen gul.

Han har iof varit burdjur hela sitt 1års liv tills jag tog honom nu för ca 2-3v sedan.

*vitt ansikte
*kroppen gul
*vita tassar men benen är bruna
*Brun svans.

Finns flera bilder i mitt album.

d3nkatt
2

aqs

d3nkatt
1

asx

d3nkatt
1

dsd

d3nkatt
0

Ingen som vet ?

Bogey
0

Han är ju väldigt gul, men jag skulle nog säga pastell i.a.f.

Du kan jämföra med vår pastelltös Imie i den här tråden

TottsiGirl
0

Skulle säga att han klassas som en pastell. Men på en utställning finns det även en chans att han går under övriga färger, de beror lite på arrangören. Den gula färgen kommer troligtvis att försvinna när han får tillgång till bra mat.. Är han kastrerad?

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

FerretCrow
0

Jag gissar pastell, men med fel foder och okasterad

d3nkatt
0

#5 sjukt söt : D William har inte lika mycket brunt som en pastell eller ens de teckningarna. Endast svansen och frambenen som är bruna. Och tassarna vita då. Ja bättre foder har han fått nu efter han kommit hit så det är ju på gång(: Han är okastrerad. Men ska så småningom åka till vet.!

Gottfridsson
0

Har sett en del illrar med den gula färgen och det grå på svansen. Där har ena föräldern varit albino och den andra föräldern en korsning mellan albino/viltfärgad.

illernettan
0

Själv gissar jag på albino och en kille i högbrunst. "Missfärgningen" går oftast bort till vintern och efter ett bad. Ska bli intressant om TS återkommer med bilder till vintern Glad

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
0

#10 då är han väl en DEW?

Blueshift
4

Han ser ut att vara vad man utomlands kallar en "DEW marked" med "roaning". Det gula är som redan sagts en missfärgning som kommer att ersättas av mer eller mindre vitt när han fäller nästa gång.

DEW = dark eyed white, mörkögd vit

marked = han har en del färg på ben och svans från den grundläggande färgen som i hans fall ser ut att vara pastell

roaning = en avblekningseffekt där illern får allt mer vita hår ju äldre den blir. En sådan iller har som mest färg då den är valp. Den lilla pastellfärg han har kvar nu kan försvinna helt när han blir äldre, i varje fall på frambenen, svansfärgen kan kvarstå, eller så blir han till slut helt vit.

Det vita på hans hals och ben kommer av "tomteteckning"som är en stor vit haklapp och vita tassar/ben. Han kan även ha andra vita teckningar på huvud och kropp som inte syns i hans ljusa färg, som t ex blaze mm.

En del kallar också den här färgen för "pastell silver med roaning".

Några bildexempel:

en riktigt vit DEW marked

ung, pastellfärgad, tomtetecknad

hur en iller kan blekas av

UlrikaD
0

Härligt att höra att han inte behöver bo i bur mer!!

Hoppas du är kvar och lägger upp bilder sen när han blivit kastrerad. Ska bli spännande och se hur han ser ut då. Ifall han blir vit och får behålla sin svarta svanstipp.

Söt kill:)

Grodan
0

Wilken Cool William! Kyss

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

d3nkatt
0

Ooh fanns massor med William när man sökte på dew marked ferret (: Ser ut som en hermelin med svansen! Tack så mycket! Jäkla blandning på honom haha Självklart återkommer jag med bild! Jag längtar tills han får annan päls! #12 veeet, han är så glad och få ut och gå och springa runt lägenheten : D Tror iaf att faktiskt de mörka på svansen kommer va kvar, Hoppas (:

JossanH
0

Vad härligt att han slipper buren! Går du in på mitt album så ser du bilder på min första iller dexter. Han bleknade något enormt med åren. Han var mörk pastell från början med mycket teckning :) Det sista pigmentet som försvinner är ofta framben och svans. Till vintern kommer han nog vara betydligt ljusare för att sedan mörkna lite igen till sommaren :) Mer bilder vill vi ha på godingen framöver :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

d3nkatt
0

,#16 Ville ta med allihopa hem som va där ): Tagit alla mina illrar därifrån förutom en. Hur goa som helst även fast de inte har kontakt med människor. De kanske bara är lyckliga av att någon tar hand om de. Ohh Marcello va hur fin som helst!! Så go han verkar : D Hoppas William blir viiiit med hans fina svans och svarta ögon ((: Lite kär i honom hihi.

Grodan
0

#17 VArifrån?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

d3nkatt
0

#18 på Gotland!

illernettan
0

#11 För att vara DEW ska han ha svarta ögon.

FerretCrow
0

#20 japp och han har ju svarta ögon =)

VeronicaKahlbäck
0

#20-21 Rätt fast inte, D står för dark alltså mörka.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

illernettan
0

#21 Personligen tycker jag att hans ögon är röda. Är han en DEW ska pälsen vara vit. Tittar man noga och läser beskrivningen så har han "gula" ben och då är han inte DEW.

Blueshift
0

#23 DEW marked som sagt, eller marked DEW om man så vill ;)

illernettan
0

D=Dark

E=Eyed

W=White

#24 Ja, men precis……Glad

VeronicaKahlbäck
0

Jag var mer ute efter att DEW brukar ha burgundy ögon (blir det verkligen rätt på svenska?) alltså inte svarta, likt rött vin.

Lite OT men kan en iller ha helsvart iris?

"Röda" ögon är ju inte i sin faktiska mening röda utan ser bara ut så för avsaknaden av pigment, enligt mej ser man en stor skillnad på pigmenterade ögon som William ser ut att ha på min skärm åtminstone.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Ceciliaolucifer
1

Avblekt pastell tomte med en hel del hormoner i kroppen.

Utomlands Dew with patterns.

#TS Här finns lite bilder min fina Hugotjugo som från början var mörk pastell tomte och som i slutet var nästan helt vit :)

Blueshift
0

Haha! Kärt barn har många namn ;)

Keen
0

Det är såna här inlägg man lär sej massa illerkunskap av! Skrattande

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

d3nkatt
0

Imorgon ryker ballarna på William haha
Han har efter bättre mat nu blivit ljusare! Hakan vit samt fläckvis på rygg osv. Fina pojken ska bli ännu finare (:

enbartmalin
2

Ballarna ^^
Jag är skåning och läste det som att du skulle trimma bort hans skinkor!!!

Hälsningar Malin

JossanH
0

#32 Haha, det där är bara konstigt :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

d3nkatt
0

#32 hahah nej så elak ska vi inte va (: !

d3nkatt
0

HEJ IGEN ALLA NI NYFIKNA PÅ WILLIAMS TCKNING : D

Har precis tagit lite kort på honom, han bäddade precis ner sig haha. 

SJUKT SPÄNNANDE är detta.
Han har fått MÖRKA fläckar uppe på huvudet samt ena benet har blivit mörkare.

Sedan det gula på honom har försvunnit mest fram till frambenen, sedan ryggen gul. Sedan baken ljusare igen! 

Bifogar lite bilder nu iaf så ni får se och kanske kommentera något om honom!! :)))

d3nkatt
0

Ljusare fram och bak. Ryggen fortfarande gulis

Keen
0

#35 Låter som den hormonella missfärgningen försvinner och hans riktiga färg bryter igenom nu när vinterpälsen växer ut. Spännande!Glad

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

d3nkatt
0

såå trööööttt <3
Fick inga bildr på benen. Men här ser man lite iaf

JossanH
0

Han blir bara mer och mer lik min första iller dexter :) "bromsspåren" på huvudet var bland det sista i färgväg som hängde kvar på slutet, men bara under sommarpälsen :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

d3nkatt
0

#39 ååh va fin din Dexter var! Det kan nog stämma tror jag..
William har svarta hår lite överallt på ryggen också. Fan va COOLT att de kan ändra sig sådär!!

JossanH
1

Här ser du en bild på Dextersom han såg ut precis innan jag fick hem honom.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2

Här ser man huvudet lite bättre :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

valorous.kid
0

Sorry för OT men det där var nog den sötaste illern jag någonsin sett!!! O_O

Rebornbabyn
0

#43 Samma här! Otroligt gullig är den ju! :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Bodinsson94
0

Gått ett tag sen nu.. Tänkte kolla om han blivit nått bättre i färgen? :)