Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 835 ggr
Nilam
0

Importera illrar

Inte för att jag tror det är ett alternativ för oss nu när vi vill skaffa en kompis till våran tjej, men är nyfiken på hur det fungerar när ni importerar.

Åker ni och hämtar dem eller skickas dem med transportbolag?
Hur vet ni att det är en bra uppfödare ni kommit i kontakt med?
Går ni helt efter vad dem säger eller har dem referenser (tidigare köpare)?
Samma sak från uppfödarens sida, hur vet dem att ni är seriösa köpare och "bra illerägare"?
Hur dyrt blir det med frakten?
Blir det inte vansinnigt dyrt med extra vaccinationer som rabies, samt att de måste ha pass och friskintyg?
Vilket land har generellt bäst avel?

Mycket frågor, men är lite nyfiken då man ser att många importerar.

Ceciliaolucifer
0

Oj, finns många trådar om det här.

Svarar i korthet:

Åker ni och hämtar dem eller skickas dem med transportbolag?
Både och, priset varierar beroende på vilket alternativ man väljer. Oftast dyrare att skicka djuret ensamt. Då krävs speciella veterinär besiktningar innan avgång.

Hur vet ni att det är en bra uppfödare ni kommit i kontakt med?Går ni helt efter vad dem säger eller har dem referenser (tidigare köpare)? Här är det individuellt. Varför köpa en iller utomlands av en uppfödare som man känner att man inte kan lita på?

**Samma sak från uppfödarens sida, hur vet dem att ni är seriösa köpare och "bra illerägare"?
**Samma svar som ovan. En del uppfödare struntar tex vart dom hamnar, andra vill ha mer info. Hur uppfödaren avgör om man är seriös eller ej beror väl helt på hur köparen lägger fram sig själv.

Hur dyrt blir det med frakten?
Varierar vart du köper ifrån, har betalar allt ifrån 4500-330kr beroende om jag har skickat djuret själv, åkt i kabinen, åkt som specialbagage etc. Priset varierar mellan olika flygbolag och länder.

**Blir det inte vansinnigt dyrt med extra vaccinationer som rabies, samt att de måste ha pass och friskintyg? 
**Visst kostar det med vaccinationer, men det gör det i Sverige också. Vill man inte betala dom extra kronorna och tycker att det är dyrt eller ovärt det så ska man inte importera. Bara hela "alltet" med importeringen är kostsamt. Utomlands är vaccin och pass i regel billigare.

**Vilket land har generellt bäst avel?
**Inte den blekaste, man få göra efterforskningar själv. Beroende på vad du vill ha? standard? angora? blackself? ngn specifik färg?

Min Baby Dru kostade mig hutlösa summor pengar, men hade allt klaffat så hade han kostat mig ca 4500kr som skickat cargo, 850kr för pass, chip+vaccin + vet besiktningen innan flygning.

Men i slutändan tror jag att han kostade ca 20.000kr allt som allt, själva han, resor fram och tillbaka, pass/vaccinationer/idchip/ hotellvistelse osv.

HannaM
0

Nej, det blev inte vansinnigt dyrt, själva illern var billigare än här. Visst, resan kostade så det blev väl snäppet dyrare än att köpa en valp här men å andra sidan fick jag det jag ville ha och hade letat efter.

Jag åkte ner och hämtade honom och han flög med som överviktsbagage då jag flög och eftersom han kommer från ett euland behövs då inte mer än rabiesvaccinet, chippet och passet.

I mitt fall kände jag till uppfödaren innan eftersom hon har iller från sverige men vi hade ändå mailkontakt under flera månaders tid med många mail med mycket frågor. Visserligen kan man inte garantera något ändå men ju mer kontakt man har och ju fler frågor man ställer desto mindre är risken att du råkar ut för någon fullständig idiot.

Dom flesta som importerar, med undantag av möjligen från norge och danmark då, importerar ju avelsdjur. Jag kan inte på rak arm komma på någon med än jag som köpt sällskapsdjur från utanför norden.

Ceciliaolucifer
0

#2 Jag har köpt utanför Norden för sällskap :)

Nilam
0

#1 Att leta efter gamla trådar ger sällan uppdaterade och fulla svar, plus att denna gång var det mest för nyfikenhetens och inte nödvändighetens skull. Om ingen skapar nya trådar, så blir ju forumet rätt dött och tråkigt ;) Och om man tycker att det är tjatigt med vissa frågor så kan man ignorera tråden.

Tack för svar iaf, får väl hoppas flera vill engegera sig i tråden :)

Ceciliaolucifer
0

#5 Vi är ju ganska få som har importerat så det är samma personer som  svarar i princip alla dessa trådar.

Nilam
0

#6 Aha, okej :)

FerretCrow
0

Jag kan svara mer exakt på dessa frågor om en vecka

Ceciliaolucifer
0

#7 Men håller med om att det är bra att nya trådar startas Skrattande.

Nilam
0

#8 Stora planer? ;)

#9 Hihi, själv kikar jag få iller iFokus varje dag och hoppas på nya kommentarer och trådar! :D

FerretCrow
0

#8 Får ju på fredag min Tös från estland och för att svara så bra som möjligt på dina frågor vill jag ta det efter hennes hemkomst ;)

Nilam
0

#11 Mys :) För uppfödning eller bara sällskap?

FerretCrow
0

#12 Till uppfödning som det är planerat nu. Men det kan ju hända att hon utvecklas i ett psyke jag anser inte är passande eller liknande.

animalheart
0

#13 blev hon till uppfödning sen? :)