Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 4085 ggr
ales
2014-06-26 15:45
2

Illervalpar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två illerbusar söker nya hem, en tomte hona & en svart hane, födda den 5/5-14 & är flyttfärdiga runt den 14/7. De är då vet.besiktade, Id-märkta & vaccinerade.

De är även vana med hundar, andra vuxna illrar, lådtränade & dom är jätteduktiga på att träffa rätt :) Valparna finns i Tyresö/Stockholm, även mamman & pappan finns att träffa. Vid intresse så är du välkommen att höra av dig via mail som första kontakt.

ale.kleveborn@gmail.com

ales
2014-06-26 15:47
3
Praefatio
2014-06-26 15:51
3

Usch, såna här trådar borde förbjudas! 😇 Blir akut illersjuk och vill bara komma och ta med dem hem, båda två. Varför finns det inte illersjukevaccin?

Kanonfina valpisar, hoppas de hittar fina hem 🙂

Hanna
2014-06-26 15:52
1

Håller med #2! 😍

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JossanH
2014-06-26 17:08
0

Supersöta :) Kan man inte få se bilder på mamma och pappa också? Bara av ren nyfikenhet alltså :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Rebellkatten
2014-06-26 18:14
0

Åh, vilka fina <3

Grodan
2014-06-26 19:33
3

Åh, vilka fina bilder på valpisarna! ❤️

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VeronicaKahlbäck
2014-06-26 22:28
0

Nemen vilka fina bilder! Bestod kullen bara av två små vappisar?

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
MaijaHom
2014-06-27 10:34
0

Hej! Vi är intresserade att köpa en illerpojke!! gärna svara johan.sjoberg@masterdesign.se

ales
2014-06-27 10:52
0

#6 ❤️

#7 Nej det föddes 8 st sammanlagt men det var "bara" dessa två busar som klarade sig hela vägen ❤️

ales
2014-06-27 10:59
0

Pappa Sårk & Mamma Kaisa, inte den bästa bilden men den får duga för er som vill se mina hjärtan :)

JossanH
2014-06-27 11:17
0

#10 vad tråkigt att läsa :( Men vilka fina föräldrar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

fridaas
2014-06-27 15:07
0

iiih så där söt får man inte vara som i #1, man blir ju jättesugen.. nästan så man ångrar att man har gett sig själv och sambon illerförbud tills vi flyttat till hus.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Jenniki
2014-06-29 11:50
0

Men gud vad söta!!

VeronicaKahlbäck
2014-06-30 06:51
1

#10 Usch va tråkigt! 
Skulle inte lyckas göra mej av med dom om det "bara" var två haha…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

ales
2014-07-05 23:12
0

Dessa gobitar är nu tingade 🙂

Grodan
2014-07-06 14:44
0

👍

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FerretCrow
2014-08-05 11:49
2

Tråkigt att få veta att ena valpen är såld till avel =(

JossanH
2014-08-05 12:11
4

#18 fast huruvida man väljer att avla på vissa individer eller inte är inte upp till någon annan än uppfödaren att avgöra. Jag kan tycka att flera uppfödare väljer avelsmaterial som jag aldrig någonsin skulle tänka mig att avla på, men det är inte min sak att sitta och döma andras val av avelsmaterial då jag inte har någon aning om just deras tankar, beslut och vad som har vägt tyngst i beslutet att avla på just de individerna. Ibland känns det som att folk tar betydligt större hänsyn till vad de etablerade uppfödarna använder i avel medan de som inte är etablerade och kända i illervärlden sågas utmed fotknölarna om de skulle använda samma illrar. Som vi vet är det många aspekter som ska vägas in när det kommer till val av avelsmaterial. För och nackdelar ska vägas mot varandra och där efter ska ett beslut tas. Vad uppfödaren beslutar om är uppfödarens val.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Susan
2014-08-05 15:31
1

#19 I det här fallet så är det inte snack om att såga någon vid fotknölarna. Utan hur det gått till runt om och brist på visad respekt till uppfödarens önskan/krav på föräldrarna till valparna. Så jag tycker inte du ska hoppa på #18 så hårt för du vet inte bakgrunden. Inget illa menat med det på något vis bara att alla har rätt att få tycka inte bara en.

illernettan
2014-08-05 17:43
0

#19 Du skrev jättebra Jossan, men nu när jag fått veta mer om vad som har hänt här, så håller jag med #18 och #19. Fruktansvärt beteende!

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

FerretCrow
2014-08-05 17:58
1

avlas det på dessa valpar förstör det för 3 andra uppfödare som delar på dessa linjer där alla skriker stopp på avel på denna valp.

Zandrama
2014-08-05 18:33
0

Men oj O.O Var inte dessa två avkommor från bror och syster också?

//Belinda aka Zandrama

JossanH
2014-08-05 19:15
1

Fast nu har ingen annan information kommit ut i denna tråd än att #18 går ut och beklagar att de ska användas till avel. Vilket jag tycker är helt fel i sådan här tråd och framförallt i en tr

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2014-08-05 19:17
1

#23 japp och det parets uppfödare säger nej till avel och likaså uppfödaren/uppfödarna där pappan till dom kommer ifrån

Zandrama
2014-08-05 19:26
0

#24 Jag minns att jag såg det skrivet på en tråd i en av illergrupperna på FB också, där hade mer info om föräldrarna dykt upp :)

#25 Men gud va trist :S Är det en etablerad uppfödare eller någon som ska ta en första kull nånsin?

//Belinda aka Zandrama

JossanH
2014-08-05 19:28
3

*phu, kan inte redigera mitt eget inlägg av någon anledning, så får fortsätta här* Det jag skulle skriva var att eftersom ingen annan information gått ut i tråden så förstår jag inte syftet med inlägg #18. Hur ska det tolkas av alla de som inte vet att detta tydligen är en insyltad historia och vad ger det egentligen att skriva det över huvud taget? Är inte diskussionen bättre att ta mellan de det gäller istället för att hålla den helt bakgrundslös, öppet på ett forum? NU- efter min reaktion har det kommit fram bakgrund till uttalandet, men jag anser att man börjar i fel ände. Självklart är det dåligt om avtal bryts och där säger jag verkligen inget annat, man ska respektera varandra, men fel sätt att bemöta det på anser jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2014-08-05 19:39
1

#26 en ny uppfödare som haft sin första iller sedan förra året och tog en kull på den nu i våras. och nu inhandlat denna som skall avlas på fast alla inblandade linje "ägare" skriker nej

Susan
2014-08-05 19:50
2

#24 Varför är det fel det #18 tycker i den här tråden, det är ju sanningen.
Du tyckte ju också och bara bra mycket skarpare i din kritik. Ser ingen skillnad mer än att du har makt att tycka hur som helst eftersom du är med arbetare. Du hade ju inte någon info heller.
Till viss del har du rätt i ditt inlägg #19 mycket av det är konkret o vettigt.
Men dessa valpar är en syskon parning, där mormor/farmor härstammar starkt från Härryda illrar. Jag behöver inte fördjupa mej mer i varför dom inte borde gå vidare i avel. Sen är morfar/farfar min uppfödning och jag lånade ut honom med dom kraven att ingen valp skulle gå i avel mer än om uppfödaren vill behålla en till det. Jag vet att uppfödaren följde det och sålde dom med avelsförbud. Sen blev den här kullen till omständigheterna känner jag inte till mer än att,hanen hade chippats och sen parat sin syster. Resultatet 8 valpar 2 överlevde, säger väl sig själv att man inte ens tänker att sälja till avel. Misstag kan ske inget konstigt med det. Synd bara att dessa valpars uppfödare inte tänkte på att vi  som avlar, har massa saker att brottas med  som det är redan. Hade inte tyckte ett dugg, om dom bara gått till sällskap. Och om dom fått mor o farföräldrarnas trevliga psyke så blir dom kanon mysiga individer.

Susan
2014-08-05 19:54
1

#27 Har redan försökt ta en diskussion med den det gäller, men det finns inget intresse av diskussion därifrån tyvärr. Börjar alltid i den ändan.

JossanH
2014-08-05 20:14
1

#29 jag förstår inte vad du menar i ditt första stycke. Anledning till att jag tycker att inlägg #18 kändes fel är att inget annat runt dessa valpar står skrivet här på forumet. Det berör en del uppfödare, men ingen annan som vet något om bakgrunden till denna kull förstår varför det plötsligt rackas ned på den här uppfödaren. Jag menade inte att du inte kontaktat TS, jag menar att skulle detta ändå dras upp i denna tråd kanske det skulle vara en fråga ställd till TS, istället för ett tyckande där inget annat kommer fram än ett konstaterande att det är synd att ena valpen sålts till avel. Det inger precis den känslan som jag skrivit i #19. Jag förstår att berörda parter är upprörda/arga/besvikna och ni har förstås all rätt till det, men man kan inte utgå ifrån att alla som läser denna tråd vet bakgrunden till att uppfödarens val att sälja till avel skulle vara dåligt. Det ger som sagt inget annat än det jag skrivit i #19. Ett sågande. Utan uppenbar anledning. Även om så inte är fallet.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2014-08-05 20:51
3

Ok förtydligar då. detta är en syskonparning och hanen är såld till en 16 åring som startar uppfödning och denna han valp skall paras med kraftig blaze hona. det hänvisas att man skall ge russin och banan som godis och uppfostring vid bitande kan man nupa illern i skinnet under örat… man bör kanske se upp för denna uppfödare som nu skaffat denna hanvalp.

JossanH
2014-08-06 10:24
4

#32 då kanske det skulle varit just det du skulle skrivit i #18 så att även utomstående skulle förstå meningen med det inlägget?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
2014-08-06 14:56
0

Finns det inget köpekontrakt som säger att Illrarna skulle kastreras och inte gå i avel? Jättetråkigt när det blir såhär, jag lider med alla inblandade uppfödare och med valparna som tydligen ska födas trots risker etc :-( delvis pga sådan här skit som jag gav upp hela uppfödargrejen.

FerretCrow
2014-08-06 17:06
0

#34 mamman och pappan till valparna ha ju kontrakt men den uppfödaren har inget att säga till om nu när dessa ops valpar sålts vidare =(

kredka
2014-08-06 17:13
1

Den situation bara visar att alla köpes kontrakt bygger endast på hur sjysst man är som köpare och hur mycket respekt man har till uppfödarens jobb. Kontrakt är inte juridisk bindande och därmed värdelösa. Kanske vore annan sak om man tog hjälp av en jurist med att skriva en kontrakt som skulle vara mer bindande dock det tvivlar jag på. 

Jätte trist situation men i slutändan så är det ändå upp till köpare var dom väljer att köpa sin iller ifrån.

Välkommen till ferretplanet.se :)

pongo
2014-08-07 00:27
0

#34??? Ta reda på fakta innan du skriver en massa skit. Vet inte var du får din info ifrån och lägg dig inte i om andras illrar…

tar reda på dina illrar..

Tänk om andra skulle snacka skit om dig och dina illrar som inte är sant hur skullle du må då?

Alwyn
2014-08-07 11:30
0

#37 Hm, vad syftar du på nu? Ser att du tolkat in saker som jag inte skrivit. Vad har jag skrivit för "skit"? Var gärna mer specifik. Jag ser här i tråden att uppfödare råkat ut för köpare som valt att avla på illrar som inte var ämnade för avel. Då frågade jag enbart om det förekom ett köpekontrakt på dessa illrar som satte avelsförbud. Sedan uttryckte jag att jag sympatiserar med de inblandade för att köpare väljer att gå emot vad uppfödarna önskar, det är otroligt tråkigt när det händer vilket jag vet av egen erfarenhet. Finns det dessutom inavel och riskteckningar inblandade ( vilket tråden antyder) så finns ju risk för Illrarna med, vilket också är tråkigt. Så förklara gärna för mig vad JAG gjort fel här innan DU hoppar på mig med personangrepp, tack.

JossanH
2014-08-07 12:12
0

#38 kan ju vara fel siffra framför #37's inlägg…?

Sajtvärd på Iller.ifokus

pongo
2014-08-07 12:42
0

Skrev fel menade #35

Alwyn
2014-08-07 15:05
0

Phu, tänkte va sjutton pågår 😛

FerretCrow
2014-08-07 15:25
3

#40 vad är det för fel med min kommentar där? föräldrarna kaisa och sårk är syskon därav blir dessa valpar 100% inavel.

pongo
2014-08-07 15:52
0

#42 Pratar inte om ditt meddelande på #35 utan allt som du har skrivit här på tråden.

Du kunde ha skrivit ett pm istället för att starta ett bråk på en tråd som inte ens  är din.  Borde inte Admin radera denna tråd då det här är att snacka skit om en annan person, trodde att iFokus var en sida där man lärde sig saker från rätt till fel inte att döma andra människor för vad dem har gjort eller gör. Visst man ska nog inte para på denna hane men det betyder inte heller att man ska snacka skit om någon annan som kanske inte ens vet vad som pågår här.

FerretCrow
2014-08-07 15:56
1

#43 Den jag isf snackar skit om är TS och jag har massa kontakt med denna persob och även denne säger att dessa valpar skall inte avlas på och som sagt det är ren fakta att dessa valpar är inavlade och det står i andra annonser oxå.

pongo
2014-08-07 16:02
0

#44 Jaha så TS är 16 år och avlade på sin första iller i våras.

Tror inte riktigt att det är TS vi pratar om..

FerretCrow
2014-08-07 16:21
2

#45 Nej och det är ju heller inte skitsnack det stod på gucci ferrets egna hemsida som nu är helt raderad 😛 så det är heller inte skitsnack

FerretCrow
2014-08-07 16:22
1

Varför jag blev indragen i detta är att gucciferrets http://gucciferrets.weebly.com påstår att denna valp i denna tråd vid namn Charlie skall ha mina djur i sin stamtavla…. och ja finns mina djur där så har någon förfalskat stamtavlan

pongo
2014-08-07 16:34
0

#47 Okej, det bästa skulle nog vara att alla sluta skriva på tråden satt det inte blir mer tjafs och att du kontaktar hennes föräldrar och pratar om det istället.

FerretCrow
2014-08-07 17:03
0

#48 ja jag har haft kontakt via mail och försökt ringa men ej fått svar. förstår inte varför det inte bara kan svaras vi mail om det stämmer att mina djur finns i stamtavlan eller inte

animal-lover
2014-08-07 21:18
3

#36 Har pratat med min kompis som utbildar sig till advokat och han säger att ett kontrakt som vi har är juridiskt bindande. Det spelar ingen roll om det är en tv på blocket man köper lr ett djur för om köparen går med på att köpa "produkten" för det som säljaren satt upp i kontraktet och skrivit under så är det bindande :) Nog om det nu . Jag håller helt med Susan och Erika då min linje oxå blivit utsatt för det här. Människan har sagt att mina linjer finns med precis som hon sagt att Erikas är och så är jag delägare med Susan till Frodo vars valp är pappa till Sårk & Kajsa. Har skickat meddelande till Gucci ferrets och frågat vart i stamtavlan min linje är med. Har inte fått ngt riktigt svar

FerretCrow
2014-08-07 22:32
0

#50 ja jag förstår om frodos riktiga namn snabbt kan kopplas som fireflame när man ej är i närheten av stamtavla, nyss har fått den etc. men hoppas vi får svar snart

animal-lover
2014-08-07 23:21
0

Fretamines Fireflames,ja det är ju ganska identiskt ;)

FerretCrow
2014-08-08 09:36
0

#52 jo precis allra helst om du kanske skikar på det snabbt och sedan ej är i närheten och kan kolla stamtavlan och ramlar över ordet fireflame i iller sammanhang. men som sagt dyker det ej upp något svar

Pirjo
2014-08-08 11:11
3

#50 Är lite nyfiken….vilken lag går hon efter då, konsumentlagen eller konsumentköplagen?

ales
2014-08-09 00:48
3

Hallåååå alla goa & glada människor ❤️ Denna tråd är min säljes tråd av mina busar, vill ni diskutera annat så ta upp det i en egen tråd .. please :)

Dessa valpar kommer INTE att gå i avel & vill ni diskutera detta vidare så ta kontakt med mig Anne-Lee Kleveborn 0709966524

animalheart
2014-08-10 09:14
5

Jag tror dock inte att detta räknas som OT då det har med valparna i fråga att göra. Inavlade individer har generellt ökad risk för ärftliga sjukdomar då recessiva anlag generellt slår igenom, vilket är något som en eventuell valpköpare bör vara medveten om då det kan leda till dyra veterinärkostnader och ett kortare liv för illern. Detta kan hända, men det kan också gå helt okej, det är dock en faktor som inte bör ignoreras.