Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 661 ggr
Luisa88
0

hjälp!

Jag håller på å bli tokig på att konstant torka bajs! Så fort man inte är i samma rum som min lilla herre så skiter han på golvet… har testat lägga filtar, puffar mat, lådor och annat jag kan komma på för att han inte ska bajsa där men det struntar han totalt i. Han bajsar inte heller i något speciellt hörn utan det kan vara mitt på golvet eller på mattan eller där han själv känner för. Mitt tålamod efter 2 års torkande varje dag börjar ta slut.. i övrigt så är han världens goaste lilla kille :)

Fredrik85
0

Med hundar så sätter man tidningar över hela golvet då lär sig dom att gå på tidningar. Sen minskar man ner hur mycket tidningar som ligger på golvet tills allt är borta då håller dom sig. Testa samma med iler men sätt tidningar i hans låda. Min protest bajsar utanför lådan när jag inte är hemma sen går det jätte bra.

Låt han umgås med en iller som träffar lådan onse fall han lär dig av den.

Luisa88
0

Jag har testat med tidningar både i och utanför men de struntar han i… han har även en kompis här hemma som går på lådan till 100% men han vägrar :(

illernettan
0

#2 Har du provat att ha honom på mindre yta och ha hökögon på honom? Det är så jag lär mina valpar vad lådan är till för. Sen ju duktigare dom blir med tiden, så får dom större yta att röra sig på.

Såg nu att ha är två år….kan vara svårt, men inte omöjligt, att få honom rumsren. Tyvärr finns det illrar där man får komma till en kompromiss.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Luisa88
0

har testat mindre yta också men han sätter sig på filtar eller vad som hellst bara han "slipper" låda…

JossanH
2

Har du provat att byta lådor och lådmaterial? Vissa illrar föredrar tex lådor med tak som de måste hoppa in i. Mina har ofta föredragit dessa. Vissa är även känsliga mot olika material och vill bara bajsa om det är rätt material i lådan. Mitt tips är att börja om. Börja med liten yta igen. Ställ flera lådor bredvid varandra och på olika ställen och annars mycket filtar. Tvätta och torka bort så fort något händer utanför lådan. Beröm med godis och rösten varje gång han går på lådan. Sätter han sig utanför när du ser det så sätt honom på lådan och beröm så fort du satt honom på lådan så han får positiva kopplingar till lådan. Jag har haft mängder av lådor när jag lådtränat illrar men hittills har jag alltid lyckats till sist :) Så fort han vaknar så rusa dit beredd att berömma och ge godis så fort han gör rätt! Lite som att åter ha en valp ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Strumpan
0

Att torka golvet med citronsyra å ställa matskålar runt lådorna hjälpt här

Mvh Jenny

Fredrik85
0

Kan vara att han tycker att lådan har för hög kant. En större brika med kanter på ca en cm  istället för en låda. Testa att ge han tillgång till din toalett. Min har fått för sig att toa golvet är en bra bajs plats o springer hellre dit än till lådorna.. Men det är kakel så det är ju bara att skölja av så så farligt är det inte.