Annons:
Etikettförsäkringsfrågor
Läst 1569 ggr
amandis1
8/1/14, 12:44 AM

Aktiv förening?

Hej! Jag undrar om det finns någon aktiv illerförening där ute? Ser att det funnits flera stycken förut men de verkar ha försvunnit eller dött ut.

Annons:
illernettan
8/1/14, 8:15 AM
#1

Precis som du skriver, så har alla dött ut. Mycket på grund av minskat intresse från medlemmarna.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

amandis1
8/1/14, 11:56 AM
#2

Okej, vad tråkigt! Jag skulle vara intresserad av att starta upp något, finns det någon annan som känner sig sugen så hör av er så kan vi spåna lite :) För att ha något att prata om här i tråden kan vi ju byta ämne till: vad skulle locka dig till att bli medlem i en förening? Vad vill du få ut av det? :)

kredka
8/1/14, 12:03 PM
#3

egentligen så borde det finnas 2 olika föreningar - en för endast uppfödare där dom bygger riktlinjer i avel för att få fram så sunda illrar som möjligt osv och en för "vanliga" ägare i informations/utbildnings syfte, samt kanske nån del med akuthem/jourhem samt nån form av *krishjälp-åtgärder* baserad på tex kortsiktiga lån till veterinärkostnader i akuta fall.

Välkommen till ferretplanet.se :)

amandis1
8/1/14, 12:24 PM
#4

#3 Ja, det låter ju vettigt tycker jag! Då jag inte har någon erfarenhet av uppfödning av iller så vore det nog bäst att överlämna det åt någon annan, det är mer föreningen för ägare och illernyfikna som jag är intresserad av att pyssla med.

illernettan
8/1/14, 12:32 PM
#5

#2 Jag vet faktiskt inte….jag är gammal och luttrad 😉. Jag har varit med för länge inom illervärlden 🙂.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

amandis1
8/1/14, 12:55 PM
#6

#5 Förstår ;) Jag skulle tycka det vore superkul att göra en liten tidning, med massa bilder, roliga illerhistorier och reportage från uppfödare och event :) vad tycker ni om det? Känns dumt att dra igång ett stort projekt om det inte finns något intresse, vill inte göra något halvdant endast en gång heller. Utan något som håller i sig och inte dör ut :)

Annons:
FerretCrow
8/1/14, 1:35 PM
#7

#6 det är ju just detta som funnits tyvärr som ej fungerat =( Svenska illervänner hade tidningar och även en del bara uppfödare hade tillgång till men som sagt har dom nu lagt ner. svårt att driva en förening på fritiden där så många bor på helt olika platser i sverige och man inte direkt kan träffas en kväll i veckan för möten etc

amandis1
8/1/14, 1:54 PM
#8

#7 Okej :/ vet du om det beror på ointresse från illerägare som gjort att det dött ut eller om det är just bristande engagemang från föreningens håll? Förstår att det blir svårare om man inte bor nära varandra, men vore ju väldigt kul om det skulle gå att få det att fungera på något sätt ändå.

FerretCrow
8/1/14, 2:05 PM
#9

#8 ja lite intresse från illerägare plus att dom då tappade ork och intresse att driva runt det. jag är ju med och arrangera utställningen mälarillern och det är något man jobbar med året runt och kräver mycket tid..

Sarah
8/2/14, 9:35 PM
#10

Tror helt ärligt att föreningar spelat ut sin funktion. All info man behöver hittar man på nätet direkt, alla frågor man har får man svar på från folk på forum direkt, Gulliga bilder och söta historier ser man på ex facebook varje dag.

Bogey
8/3/14, 12:00 AM
#11

Iller iFokus funkar  ju mer eller mindre som en förening. Utbildar och möjliggör kontakter mellan alla intressenter. 😃

Alwyn
8/3/14, 6:13 PM
#12

Som de andra skriver så tror jag att det helt enkelt inte finns ett behov av en illerförening längre, nu när allt finns lättillgängligt på nätet. Kanske du kan starta en blogg istället? :-)

Upp till toppen
Annons: