Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 606 ggr
Lune
2014-07-16 11:52
0

Valpträning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte slänga ut en ny fråga och be om eran proffshjälp. 

Jag håller på att träna min illa illervalp Lune att gå på lådan och att inte bitas. Toaträningen går mycket bra men desto värre med bitträning. Han är väldigt aktiv när det är lekdags och härjar gärna runt med en, men han biter ganska hårt. Jag känner dock att jag inte hela tiden vill lyfta upp honom och säga nej varje gång han biter mig nu i början, på grund av att jag är rädd att han ska koppla ihop mig med någonting negativt. 

Försöker ha honom i knät och mysa så mycket det bara går för att få honom så tam och gosig som möjligt. Det känns bättre att istället ge belöning för bra beteenden. Men vågen där emellan är svår. Hur har ni gjort / gör ni med era valpar? Är det bara till att fortsätta att säga ifrån vid varje naffs nu i början som gäller?

Laddar upp en bild på honom också så ni får se hur sjukt söt han är! :*

JossanH
2014-07-16 18:14
0

Supersöt!! Det bästa du kan göra är att berömma bra beteenden :) bits illern hårt eller bara på bus? Bus och nafs accepterar jag men hårda bett säger jag ifrån med ett Nej eller ett Schhh. Inget annat. Så fort han gör rätt så beröm massor. Valpar är ändå valpar och så länge det är bus och inom rimliga gränser så måste de få vara valpar också :) stressade och bitiga valpar, som biter hårt utan att försöka locka till bus får man berömma ännu mer och vara väldigt lugn med. "Vanliga valpar" får man tolerera lite busiga nafs ifrån :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Lune
2014-07-23 23:42
0

Han bits bara i bus, men busar ganska hårt om man säger så. Biter gärna rätt hårt i tårna när man ligger i sängen haha. Men är mysig emellanåt. Jag säger nej och schhh när han biter, men tror inte han förstår riktigt. Han är ju så liten också. Lite drygt 10 veckor bara. Tror ni han lär sig om jag fortsätter på samma spår eller är det hårdträning och byta metod som gäller?

FerretCrow
2014-07-24 00:01
0

Hur tränade uppfödaren honom?

illernettan
2014-07-24 09:15
0

Det är bara att fortsätta på den inslagna banan. Man tror inte att man någonsin kommer att lära valpen vad som gäller, men ge inte upp….det kommer….det är så mycket energi och bus i dom när dom är så här små.  Du kan ju prova med att busa av honom det värsta med kattspö eller liknande och sedan börja träna. Jag har märkt att det är lättare att fostra om valpen är lite avbusad :-)

Hillbiörns illrar finns på Facebook.