Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 300 ggr
skrollan
0

Fakta :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur länge räknad en iller som valp , är det ett år ungefär? Undarar när Groggie kommer slutra växta också, inte bli längre. Nu ska han vara ca 5 måander.

Jag och Erik pratade dessutom om kastrering när vi hörde att någon skulle beställa tid när han var exakt 6 månader, men vi hade väl föröka att vänta tills han blir 1 år iaf, se hur länge vi kan stå ut. Men som Erik säger, han stinker inte direkt, men det är ingen ljuvlig valpdoft ifrån honom heller.

Dessutom så pinkar han i VARENDA hörn i lägenheten, jag blir galen! Fösvinner det när man kastrerar dom?

Vad ligger hanar på ca som vuxna? ska skaffa en våg så att jag kan väga mina pälsar:)

Kommer säkert på en massa fler frågor med tiden.

Strumpan
0

Jag kastrerade Athlaz när han var 6mån, för vi klarade inte av stanken. Han kissade och bajsade i min säng (vilket fortfarande händer, men inte varje dag….) Kissandet blir bättre. Vi var hos vetten för ca 3v och då vägde han 1611gr

Mvh Jenny

skrollan
0

okej, vad skönt att kisspölarna minskar. Okej, men det funkade att kastrera honom redan då, skönt! :) Minskar dom eller ökar dom lite i vikt när man kastrerar dom?

ViktorMarina
0

De brukar minska i vikt efter kastreringen, till motsats till katter och hundar som gärna blir större :P Det brukar väl bli bättre med kissmarkeringarna och även lukten, men det kan ta ett tag efter kastreringen innan det märks skillnad..

Det finns aningar om att tidig kastrering hör samman med en del sjukdomar, tror det är binjuretumörer.. Så har man möjlighet så är det bra att vänta så länge det går, utan att det blir för påfrestande för er och illern såklart. Vi har tänkt försöka stå ut också, vår kille har varit på vår tjej någon gång redan och kissmarkerar allt vad det går överallt.. men det är bara att ha rengöringssprayen i högsta hugg, och försöka tålamodet och humöret på topp.. hehe :P

Tror man brukar säga att en iller "vuxit färdigt" kroppsligt vid 6 månader, och det är även där lägsta gränsen för kastrering går. När de slutar räknas som valp vettetusan, tror det brukar vara 1 år på utställningar.. under det är de juniorer. Men valpar är de nog hela livet en del, haha.. :D

skrollan
0

Okej, det där var super bra svar på mina frågor :)

ska även medela att det röda i bajset som förmodligen var blod har slutat nu, förmodligen för att dom får mera kött och äter totally ferret :)

Jag är även orolig för vacinationen den 20 på pälsarna. Jag har en vetrinär som jag går till med katterna som är super bra, så jag tänkte fråga om han kunde beställa hem vacinet för illrar. och dte kunde han och var dessutom super billig. Men frågna är bara, vet han hur han ska göra om dom hamnar i koma eller något. Är super orolig, jag sa till honom att vi kommer sitta i vänrummet efter ca 40-60 minuter efter för att dom är känsliga och kan hamna i koma =/

sarae
0

alla veterinärer vet hur man behandlar ett djur som fått en anafylaktisk chock..så oroa dig. sen e risken så otroligt låg, så du har egentligen inget att oroa dig för..men det e bra att stanna kvar för att vara säker ;)

ViktorMarina
0

ja, om han inte vet vad han ska göra om ett djur hamnar i koma är han ingen vidare veterinär :P det är nog ingen fara, det vet han nog! Du kan ju fråga för säkerhets skull, fråga typ: "Jag är bara nyfiken och lite orolig, men skulle du kunna berätta vad du gör om någon av illrarna hamnar i koma eller får en reaktion?" Då svarar han ju vad han gör, och då får du ju veta om det låter som att han vet vad han sysslar med eller inte :)

Det är även väldigt ovanligt att det blir så allvarligt, men KAN ju såklart hända. Så om du bara sitter kvar där typ en timme efteråt, och går till en bra veterinär så gör du allt du kan för att förhindra det iaf.

Det är även vanligt att ett djur får lite, lite feber och är lite trött och hängig i ca en vecka efter vaccinet, och då ska man också hålla lite koll så de verkar må bra ändå. Men här har det bara yttrat sig i att de sovit lite extra första dygnet typ.

Det kommer att gå jättebra, du behöver inte oroa dig!

skrollan
0

okej, tusen tack allihoppa! Det var smart grej, så ska jag säga, då låter jag inte oartig heller. Ska jag hålla koll på tex. så att dom dricker ordentligt? :)

ViktorMarina
0

ja, precis, att de äter och dricker osh bajsar och kissar som de ska.. och att de inte verkar dåliga på nåt vis, att de inte ser sjuka ut på nåt vis!