Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 914 ggr
Alwyn
3

Guldtråd till Grodan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lite bilder på kullen i Klågerup, Skåne som Grodan frågade om. Det är alltså syskonen till min nyhemkomna valp. Alla elva var pasteller och två var tomte tecknade. En jättehärlig kull!

Alwyn
0

Alwyn
0

…tomtehanen

FerretCrow
1

är detta en farmare och bor dom ute i den där lilla buren dygnet runt? Då får dom ej göras reglam för på detta forumet

JossanH
1

Visst var det en laglig bur? Visa gärna bilder på hela gården i sådana fall, annars tas tråden bort pga att vi inte gör reklam för oseriösa uppfödare som inte föder upp enligt lagen.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Alwyn
1

Vad som är en farmare har vi diskuterat i en annan tråd nyligen och nej jag skulle inte kalla denna familj för farmare. Buren är stor och lång, jag uppskattar den helt klart laglig (5m2). Bilderna är tagna för att visa valparnas utseende då det frågades om det så nej jag tog ingen bild på hela buren. De åt illerfoder och fasaner samt hanterade dagligen. Ta bort tråden om ni vill :-) jag tycker att de verkade ha det bra.

amandis1
0

Har skickat pm till dig alwyn :)

Alwyn
0

Har svarat :-)

animalheart
0

Är det inte 5m2 per iller?

Alwyn
0

HM, inte när det är mamma med ungar väl? I vilket fall sa hon att om de inte fick ungarna sålda så skulle de bygga en större bur.

amandis1
1

#8 Det är 5kvm för upp till 5 illrar, sedan 1kvm för varje iller över 5. Alltså 6 illrar = 6kvm, 7 illrar = 7kvm. Sen är det speciella bestämmelser för honor med ungar som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka.

Blueshift
0

Minsta mått på kortaste sidan på tillåtna 5 kvadrat får inte vara mindre än 1 m, och höjden inte lägre än 1 m.

När det gäller hona med kull får man ha max 2 honor med kull på 5 kvm.

Alwyn
4

Tack, det är bra att vi reder ut vad som gäller! Ja ni, jag stod ju inte med måttband men jag skulle uppskatta med ögonmått att de höll Jordbruksverkets regler. Och en familj som tar en kull på sonens illerhona i laglig bur, hanterar dem dagligen och ger bra mat kallar jag för hobbyuppfödare och inte farmare men alla har sin åsikt. Djur i bur är generellt fel tycker jag och det gäller även kaniner och fåglar … men det är ju tyvärr så det ser ut i samhället.

Grodan
2

#0 Men åh, vilken härlig tråd… till MIG ❤️

Pälsarna ser jättefina ut. Inte så typiskt sådant där huvud som "jakt-illrarna" har…

Fick du någon uppfattning om de är stora för sin ålder eller så?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Alwyn
0

Tack Grodan. :-) Jag vet inte vad de ska ha för storlek men de var inte små IAF. I tråden Bild på nya valpen, ser du min hona när hon är 8 veckor och en dagdag, jämför med min hand. Ska väga när vi kommer hem till Uppsala. Hanarna var större så klart.

FerretCrow
0

#13 hur ser en jaktillers huvud ut?

Grodan
1

#13 Kopierar det jag skrev i en annan tråd:

Oj, svårt. Jag har inga bilder. Ser bara sådana illrar på blocket ibland. De har speciell huvudform. Jag brukar säga skosuleformat huvud men det kan vara lite fel också… svårt att beskriva. Har ingen annan observerat detta?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FerretCrow
1

Såhär?

FerretCrow
1

Eller så?