Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 595 ggr
Lune
0

Belöning/illergodis

Hej allesammans. 

Jag är både ny på iFokus och snart ny illerägare. Har aldrig tidigare haft iller, men har haft hundvalpuppfödning och har mycket erfarenhet av en massa olika djur sen tidigare. Har läst massor av era tidigare trådar och känner mig så sjukt taggad över att snart bli illerägare för första gången! 

Min fundering är - vad anser ni vara det bästa "belöningsgodiset" när illern gjort något som man vill uppmuntra (till exempel gått på lådan)? Jag har fått tipset gruka, men läst på andra platser att man ska undvika grönsaker som gurka. Likaså russin.

illernettan
0

Här ger jag torrfoder som godis. Köper/får småpåsar av olika sorter. Funkar jättebra och bra att kunna ta till om huvudfodret skulle råka ta slut. Sen använder Gimpet Vitaminpasta med måtta. Får något slick då och då. Let´s Bite olika godisbitar används också. Brukar klippa ned dom i mindre bitar, då räcker dom längre. Laxolja använder jag när klorna ska klippas. Perfekt att lägga en dutt på magen, böja ned huvudet på illern till magen och medans illern slickar i sig laxoljan passar jag på att klippa klorna.

Roligt att du ska bli illerägare och välkommen till iller-världen.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Lune
0

Tusen tack för svaret! Let´s Bite's godisbitar känns rätt schyssta. Jag tror jag ska testa dem faktiskt. Sjukt smart det där med laxoljan på magen, haha. 

Jag har läst att folk brukar ge sina illrar kycklingvingar och dylikt. Är det att rekommendera? Köpa djupfryst, tina upp och skära upp bitar, eller kan de få gnaga loss på en vinge? Själv äter jag inga djur överhuvudtaget, så har inte direkt något illervänligt i varken kyl eller frys. 

Tackar för välkomnandet! Hoppas mina frågor inte är allt för dumma. Jag uppskattar att ni svarar mig jättemycket. :)

Rebellkatten
0

Jag ger också let's bite eller annat frystorkat kött som godis till mina. Gurka får den som gillar kanske 3-4 ggr om året. Ibland får de några slick Gimpet pasta och ibland köper jag annat torrfoder än det de brukar få och ger dem. Ibland får de vetegroddsolja. 

Jag ger kycklingvingar (djupfrysta, tinar i kylskåpet, klipper i 2 delar med sekatör) till mina, men nu under sommaren har jag slutat eftersom de inte äter upp på en gång och då kommer det stora äckliga flugor och lägger ägg. Har köpt sån MUSCH barf för katt och varannan dag får de 2 bollar, då äter de upp det direkt och det kommer inga flugor.

illernettan
0

Varför gå via frysen när det finns färska k-vingar? Jag köper all min kyckling på Willys, k-mage, k-lever, k-hjärtan, k-vingar. K-halsar beställer jag på Arken Zoo. Där kommer dom frysta så där får jag tina, dela i två och styckfrysa.

K-mage, k-vinge delas alltid på två och styckfryses. Hjärtan styckfryses hela och levern delas i tre och styckfryses. Har schema på vad illern ska ha varje dag och tar upp en halv bit åt varje iller som tinar under dagen och ges på kvällen. Eftersom dom får så lite så äter dom upp allt och jag slipper köttgömmor.

Det står alltid torrfoder framme som dom kan äta av vid behov. Självklart finns det vatten också.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Animustassar
0

oj här är nog det godis som används flitigast är nog Gimpet multivitaminpasta… används när man ska sätta på selar och klippa klor… drygt som inåt tusingen! Sen är det Sjöbogårdens Vital Dreams torkad bröstfilé när jag försöker lära dem tricks :) Här käkas det som foder Barf så det mesta dem äter just nu är kycklinghals, vingar, k-lever, k-mage, k-hjärta… Ibland Grishjärta (+benmjöl) Möss när jag får tag på det och jag letar mig blå efter kanin!

// Jenny and the tassiliciousCool

FerretCrow
1

#5 tipps för hela foder djur är att besöka reptilmässor eller annonsera på repti.net