Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 398 ggr
babsan
0

OT: canser

Hejsan, jag skriver om det här på iller igen, för här får man svar snabbt :)

vad är alla symptom på lungcanser ??

hostar man väldigt mycket av det ??

mvh jennifer

Faxlin
0

Många olika symtom kan förekomma vid lungcancer. Ofta är det sjukdomstecken som också är vanliga vid andra lungsjukdomar. Symtomen kommer tyvärr sällan i ett tidigt skede av sjukdomen.

Det vanligaste symtomet är hosta. Den beror på irritation i luftvägarnas slemhinna, men kan också orsakas av att luftvägarna trycks ihop av tumören så att man måste hosta. Det kan antingen vara torrhosta eller upphostningar med slem som ibland innehåller blod. Blodiga upphostningar bör alltid leda till läkarbesök. En hosta som ändrar karaktär på något sätt bör även den föranleda ett läkarbesök.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

babsan
0

okey =''''( tack för ditt svar

kan någon nån bra övertalnings metod till en mamma som inte vill gå till läkaren för en undersökning ??

sarae
0

#2 be henne göra det för din skull. Hemskat men sant, men oftast den bästa påtryckningsmetoden för föräldrar. Tänk på att det finns många anledningar till hosta, det kan vara allt från bronkit, luftrörsinfektion, långvarigt virus osv osv, så det behöver verkligen inte vara något värre. Men det e självklart bra att man kollar upp!

Gramse
0

Min pappa dog av lungcancer innan han blev 60.Han var storrökare . Han hade rökhosta och slem ,men det har de flesta rökare .Fick en mindre hjärtattack och har för mig att sjukvården passade på med en lungröntgen då .Han spottade inte blod eller så.De fann en liten "fläck".Ja då var det igång .Han fick strålning några gånger och så blev det "bra".Kemo terapi.Efter ett par år blev han dålig . Då hade det spritt sig till levern ,och då är det kört .Det brukar ta 2 veckor efter att det  har kommit till levern ,det går mycket snabbt.På den tiden var överlevnaden efter behandling 5-10%.Nu kan man rökna med en överlevnad efter behandling på kanske 25%.Det är således en mycket aggresiv cancertyp.Jag anser inte att man hostar mycket av cancern ,men givitvis av rökningen.På Tulldal på jobbet fann man ochså en "fläck"vid röntgen. 2 år!.Jag berättade om min pappa till min kollega som rökte .Ja va då min mamma dog när hon var 35 ,av luncancer ,sa han.

Om hon har hosta så är väl det vanligaste  bronkit ,inflammation i luftrören.Kan bero på virus ,lunginflammation ,bakterier tbc .mm

Finns ju Tbc som inte är vanligt ,Astma som är vanligt,med.

Metod :hota med att hon inte får träffa och leka med barnbarnen om hon dör.

Röker hon är det lämpligt att sluta .Det är igentligen inte svårt .Man måste bara bestämma sig .Inga halvhjärtade försök eller nedtrappningar ,det fungerar inte .

Obs jag är inte medicinare.

babsan
0

jag hoppas så hemskt mycket att dte inte är canser, jag klarar inte av att leva utan föräldrar, det går inte =/ jag tjatar på henne att hon ska ta prov, att hon ska göra det för min skull, att hon ska sluta röka, jag slänger alla tändare jag ser, men inget funkar =(

Silvers
0

#5 Jag vet precis vad du pratar om. Min pappa är likadan. Tvärvägrar ens lyssna på något som har med sjukhus/vårdcentraler att göra. Hans hjärta säger ifrån gång på gång men aldrig i hela livet hans skulle han gå iväg.

Han är en vuxen människa och jag kan inte tvinga honom, tyvärr trots att jag vill. Men jag erbjöd mig att följa med honom och då gick det bra.. Men då ska han ringa och boka tid, men vägrar ringa på telefontid (för då är det ju självklart ingen som svarar = han slipper gå iväg). Han är heelt omöjlig.

babsan
0

#6 det är jobbigt när dom vägrar =/

Silvers
0

#7 Ja, det är det verkligen, men det handlar om rädsla. Iaf i pappas fall, han vet ju att något är fel, men vill bara inte veta om det..

Jag har erbjudit mig allt, men han vill inte och det är ju han som måste ta första steget. Sist när han var så dålig att han knappt kunde andas sa jag till han att nu ringer jag ambulans. Då måste han fått kraft från någon reservtank och j-klar vilken ork han fick och blev jättearg på mig! Han kan bara inte förstå att jag vill honom det bästa..

babsan
0

#8 jag tror oxå det beror på rädsla =/ man känner sig så otroligt hjälplös när man vet att det är nåt som är fel =(

skrollan
0

släng hennes ciggaretter och skällder hon på dig för det att det så skällt illbaka och säg att du tycker det är lika jobbigt att hon inte gör det för dig.

babsan
0

hon får värsta damprycken på mig då :S :P

skrollan
0

får inte du det på henne då? bevisa hur du känner!

babsan
0

joo det får jag, jag säger att det är hennes fel att jag dör i förtit, jag pratar inte med henne när hon röker, men inget funkar =(

TanjaS
0

Tips är att söka på nätet eller i oika biblioteksböcker…

De väcker minnen… För 10 år sedan gick jag på Glimåkra folkhögskola för att lösa upp mitt 3:dje år på gymnasiet. På skolan hade de en mycket bra gospellinje som var mycket populär. I den klassen 96/97 gick Bosse. Han var runt 30 år men gick bara höstterminen… Han hade gärna gått kvar men han drabbades av lungcanser. Har aldrig rökt i hela sitt liv men fick trots allt sjukdomen ändå och sjukdomsförloppet i hans fall gick fort. De spred sig med tiden till Hjärnan och KRISTI FLYGARE 97 somnade Bosse in… RIP!

Cancer är en märklig och mycket ELAK sjukdom. Jag har haft gamla tanter och gubbar som rökt i massa år som inte blir drabbade och så drabbas ex Bosse som inte har rökt eller gjort något särskilt för att drabbas av sjukdom…

babsan
0

#14 =O stackarn

Silvers
0

Nu har jag kommit hem från sjukhuset, min pappas vän körde in han akut imorse, oavsett vad han sa.

maggan
0

Hoppas det blir bra med din pappa.

Silvers
0

#17 Tack! Det hoppas jag också! Men nu är han iaf inlagd och han fick världens underbaraste läkare så det känns tryggt att veta vart han är och att han är i bra händer..

babsan
0

#18 men det låter ju bra :) kommer han bli frisk ??

Silvers
0

#19 Det får vi verkligen hoppas! :)

babsan
0

håller tummarna hårt för det =)