Att köpa valp 2014
Jag undrar lite vad man som valpköpare i år kan vänta sig att en valp kostar och vad man får för pengarna/vad ingår som vaccinering, chip/idmärkning mm. Vilka kontrakt som kan användas, vilka registreringsbevis gäller, försäkring, vid vilken ålder är valparna klara osv.

Detta är helt olika hos alla uppfödare så enklast är att kolla olika uppfödarsidor och ta kontakt =)
#1 Ja, precis. Därför tänkte jag att uppfödare kunde skriva här och berätta.
Jag tycker det är bra att berätta lite om hur det är att köpa en seriöst uppfödd illervalp. Det är många som är köpsugna. Jag tycker det är vilseledande med olika information så jag vill höra om det finns något gemensamt för de som hänger här.
Är ju väldigt intresserad av det här med vaccinering. Första vaccineringen kan/bör väl inte ske innan 12 veckors ålder om mamman är vaccinerad…?
Ni som är uppfödare, kan ni inte svara i den här tråden?
En valp vars mamma är vaccinerad, kan vaccineras från 10v ålder.
Försäkring (från fyra veckors ålder), kontrakt, stamtavla, veterinärundersökt, id-chippad, första vaccination (vid 10 veckor), sele och koppel, barf, lite torrfoder, hängmatta, sovpåse och naturligtvis valpen. Jag har tänkt efter vad jag själv skulle vilja ha med till valpen och det här är vad som är viktigast för mig.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#4 Ok, är det endast en spruta då? (eller ska den ha en till någon månad efter?)
#5 Oj, vad mycket saker man får med. Bra med sele och koppel. Vad kostar valpen? (Jag vet att det anses ofint att fråga om pris, men jag tycker att det är bra att veta vad som är rimligt pris på en valp och vad man kan vänta sig av summan man betalar. )
#6 vaccinerar man innan 10 v ålder ska man ta 2 sprutor. När valpen är 10 v så behövs bara en spruta.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Här får man valpen för 3000kr. Det medföljer sele+koppel, kontrakt, stamtavla, första vaccinationen + intyg på det, Papper på veterinär besiktningen, Id-chip, Försäkring (skrivs över på nya ägaren vid flytt), torrfoder, lite barf, torkat kött. aktiverings leksak, sov puff, filt med syskonens doft, Vitaminpasta och malt pasta, sedan eventuellt även en falta bok om iller. kan tillkomma annats skoj oxå om jag hittar något mer =)
#6 Här kostar en valp 3500:-. Vaccinerar man vid 10 veckor behövs bara en spruta, precis som Jossan säger.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#8 varför väljer du att ha maltpasta i valppaket? Maltpasta ska man inte ge till en iller förrän vid minst 6 månader.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#10 tror du inte den håller i 6 mån? ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#10 detta är inhandlat en liten tub för att kunna ge enbart vid fällningarna. Alldeles för många illrar denna vår har fått stopp i magen och mina köpare tyckte det var en bra ide. och som sagt är det långt till rejäla fällningar =)

#11 tror dom håller över ett år till och med =)
#11 tanken slog mig bara för jag vet folk som använder maltpasta som godis för illrar ;) sen om det gäller att hjälpa mot förstoppning så kan man lika gärna stoppa paraffin olja i valppaket - funkar på samma sätt och innehåller ingen socker.
Välkommen till ferretplanet.se :)

#14 japp jag informerar om att det ej är godis. och att ge parrafin ofta för att förebygga är ju inte heller bra. då skulle jag hellre ge lite malt då oljan stoppar upp tarmarnas jobb

kan lugna er att Malet tuben håller 1½ år ;)
Härligt med lite svar! ❤️
Har en fråga , vilket märke av kattfoder ska man köpa till sina iller ?:)
Glömde skriva att jag har en illervalp :)
Jag har klurat väldigt mycket på kontrakt , är det allmänt vedertaget för illeruppfödare och ungefär vilka villkor brukar gälla? Jag tänker mest rent hälsomässigt (ex.vis vad händer vid plötslig död nära köpet tidsmässigt).
#20 kontrakt brukar i första hand fokusera på att illern ska ha rätt till en bra omvårdnad och att du som säljare alltid ska få veta och eventuellt även vara med och godkänna nytt hem vid en eventuell omplacering.
Sajtvärd på Iller.ifokus