Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1324 ggr
Heicco
0

hjälp förstoppning

Hejsan! Min lilla kille har fått förstoppning.. vi var inatt in till veterinären för jag tyckte han börja se så slut ut och han försökte och försökte bajsa och han åt inte ens favoritgodiset.. i veterinären fick han lite magmedecin och så togs lite röntgenbilder men hon hittade inget stopp.. vi fick en ny tid till idag och nu kom jag just hem därifrån.. men ännu hittade dom inget.. men min kille har börjat bajsa nu inatt lite.. väldigt lite och väldigt löst.. så det är inte ett helt stopp i alla fall sa veterinären.. vi har en till röntgentid imoron och om han blir sämre skall vi åka in direkt.. Men nu till mitt riktiga problem.. hur gör ni då illrarna inte gillar det som dom borde få i sej.. vi fick hem en flaska paraffinolja men han vill inte äta det.. jag får han inte på någo sätt att äta det.. och finns det något smart sätt att få i han lite mat.. han dricker mycket vatten men äter inte så mycket.. bara några godisbitar har han ätit.. Och har ni någo bra tips på hur lilla magen skulle kunna börja fungera bättre igen..?

FerretCrow
0

Ge ej för mycket parafin olja då det stoppar upp näringsintaget i tarmarna. spring till närmsta apotek och be om små doseringssprutor. blötlägg torrfonder till en soppa och tvångsmata honom. låter elakt men ett måste om han är dålig och inte äter själv

Sarah
0

Förstoppning som i att ngt kanske sitter fast i tarmen?

Heicco
0

Oij det låter elakt med tvångsmatning.. men måste man så måste man.. lite godisbitar har han ätit så jag hoppas han snart börjar ät mat också..:) #2 jo förstoppning som att något kanske sitter fast i tarmen men dom hittar inte något då vi har varit hos veterinären..

Sarah
0

Gjorde de en kontraströntgen? Det blir snabbt väldigt allvarligt om ngt sitter fast.

Heicco
0

Ne dom har inte gjort kontraströntgen.. bara vanlig röntgen.. dom skickade hem mej idag efter en vanlig röntgen för att han hade börja bajsat lite.. fast det är ju absolut ingen vanlig bajs… bara lös bajs.. men hon tyckte vi skulle komma in imoron igen och om han blir sämmre eller börjar spy så skulle vi komma in akut..

Animustassar
0

Gör en "ducksoup"

Ta en kyklingklubba med skinn lägg den i en lagom stor kastrull och fyll upp med vatten så det täcker klubban helt…

Låt koka i 5-15min (beroende på storlek på klubban, ju längre du kokar desstumer näring dras ut i vattnet)

Ta upp klubban ur kastrullen och låt den svalna, rensa bort allt ben ifrån klubban och dela köttet och skinnet i lagom stora bitar för illern att tugga och lägg tillbaka det i spadet, ta två äggulor och lägg i soppan och låt den koka upp. När den kokat upp ta av kastrullen ifrån plattan och låt svalna till 39grader (illerns kropptemperatur) 

Servera och se om han vill ha… annars om du har ett apotek i närheten kanske du kan få tag på en plast spruta/pipett och mata honom med?? :)

// Jenny and the tassiliciousCool

Heicco
0

Eller kan han ha någo annat problem med magen..? Annars bara få diarre och inte villa äta så mycket..?

Heicco
0

#6 en sån soppa slutte jag kunna försöka mej på..:)

FerretCrow
0

Åk in och kräv kontrast röntgen. det kan handla om få timmar om det är något som sitter i tarmen

Sarah
0

Det är i min erfarenhet ovanligt med andra magproblem (om de inte träffat andra illrar nyligen).

JossanH
0

Håller med, är det främmande föremål i tarmen så gör en kontraströntgen så fort som möjligt då det snabbt kan bli kritiskt! Det är viktigt att försöka få i honom vätska. De blir snabbt uttorkade.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Och! Måste han opereras så gör det stor skillnad på i vilket skick han är om han klarar en operation eller inte. Blir han sämre under natten/morgondagen kan det gå så fort att han inte klarar av att bli sövd.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Mixxy
0

Usch, nu fick jag ont i magen av att läsa detta. Som många andra sagt, kräv kontraströntgen snarast! Tro mig, jag vet vad jag pratar om..

Levin88
0

Jag tog över en illertjej nu för ett par månader sen och hon var mager, i och med att jag inte kände illern eller så så tog jag hem henne för en provvecka. Redan första dygnet så började helvetet, hon gjorde precis så som din pojk att hon drack hyfsat normalt men ville inte äta (förra ägaren förklarade det som att hon var bortskämd, men i själva verket matade hon tösen med kattmat). Men hon försökte att gå på lådan men det hon lyckades få ut det var inte mycket, och hon kämpade en del. Det blev veterinären direkt dagen efter och efter röntgen så visade resultatet att hon hade urinsten. Operation dagen på det och nu mår hon kanon! Men med detta så menar jag att kolla så det inte är något i den vägen eller annat, i och med att dom inte hittat något på röntgenbilderna. Har dom tagit blodprov och kollat infektion och så? Hoppas det löser sig för er och att ni hittar vad det är! :)

VeronicaKahlbäck
0

En liten varning om att spruta in paraffin är att det då lätt kommer ner fel och är en vanlig orsak till kemisk lunginflammation, något man alltså bör undvika helt.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Heicco
0

Oij jag glömde att skriva igår.. förlåt så mycket.. men min lilla älskling började äta och bajsa.. det var en sån lättnad.. jag hade då redan ringt till veterinären och var på väg dit.. men eftersom han började bajsa så gjorde dom ingen kontraströntgen.. men idag var vi dit igen och nu har han bajsat och ätit helt normalt..! Veteinären rekommendera ändå att jag skulle ge lite paraffinolja till idag så att allt säkert löper som det skall.. och som tur var så fick jag älsklingen lurad att paraffinolja är gott igår.. för mitt i allt så slickade han i sej allt..:) Jag är så glad att allt löste sej.. men måste fortfarande hålla ordentlig koll på att han äter dricker och bajsar..:) Tack så mycket för all hjälp..:)

Heicco
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men jag måste ännu berätta vad minandra älskling gjorde medan jag och sjuklingen var till veterinären.. han lyckades på någotunderligt vis ta sig in till mitt sovrum som dom inte får vara i.. och under sängen har jag, eller hade jag, en säck med blommylla.. den blommyllan var ju utspridd i hela sovrummet och sen var det en lycklig kille som låg i säcken med mylla.. nu är han däremot inte lika lycklig för han hamnade och bada och det hatar han..! Men jag är inte lika glad som jag var i bilen påväg hem för att min sjukling nu kan räknas som friskling.. för nu blir det bara att börja städa.. Och här får ni en bild på hur fruktansvärt nöjd man kan se ut efter att ha tömt en hel säck med mylla.. tyvärr lite suddig men man ser stoltheten iaf.:)

JossanH
0

Skönt att han mår bättre! :) Vet du vad han kan ha fått i sig? Inga öronproppar eller liknande som legat och skräpat? Ibland kan illrar ha öronproppar eller andra föremål i magsäcken under lång tid (vi pratar veckor) men när föremålet börjar flytta på sig blir de sjuka med symptom på främmande föremål i tarmen, plötsligt kan de bli "bra" igen då biten lagt sig bättre till men akut dåliga igen efter några dagar då den flyttar på sig igen. Nu får vi förstås hoppas att din kille har fått ut det skräp som var i magen men du vet inte med dig att han ätit något för en tid sedan som kanske spökat hos honom nu?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Heicco
0

#18 jag hoppas verkligen att det har kommit ut det dumma föremålet från magen.. och jag har verkligen ingen aning om vad han kan ha ätit.. Jag har nog inga öronproppar hemma i alla fall.. Och jag försöker att hålla allt så rent som möjligt här hemma så att inte nått sånt här skall hända.. och ändå händer det..

AngelicaL
0

Vadå kan de hända att illern äter något, bajsar ut de och senare får problem av det?

VeronicaKahlbäck
0

#20 Ja, om även om dom bajsat ut en del kan det finnas mer kvar.
Det har också hänt att tarmarna blivit väldigt inflammerade av det främmande föremålet (som funnits i systemet ett tag) och avlidit pga det.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

JossanH
0

#20 det beror ju som sagt på om det finns mera kvar i magen eller inte.

Sajtvärd på Iller.ifokus