Kommer inte överens...
Jag vet inte vad jag ska göra.. Har två illrar nu varav en som jag inte alls kommer överens med.. Känns inte som att hon gillar mig heller. Den andra har jag kanske favoriserat lite då jag ägde henne förut. Den "nya" känns som en lömsk skurk som biter mig vad jag än gör. Plockar med något nära golvet - attack! Fötterna vill hon också gå på utan anledning. Vet att det är en iller och de använder gärna tänderna, men grejen är att det är blodigt allvar då hon bitit hål i mig både här och där. Känner bara att jag inte gillar henne alls. Vet inte vad man kan göra åt saken när vi inte klickar. Vill helst inte dela på de två egentligen.. :/

Trist men ibland funkar inte person- vs. djurkemin alla gånger oavsett vad man gör och sedan kan hon även känna vibbar från dig att du inte riktigt litar på henne/gillar henne lika mycket som den andra illern så det återspeglar sig på dig.
Det är jobbigt att känna så. Man vill ju älska alla som bor med en under samma tak. Köpte själv en iller för några år sedan som jag egentligen inte alls klickade med. Det var jobbigt. Den bet och det var inte alls vad jag orkade med just då, ville bara ha en trevlig sällskapsiller. Vändpunkten kom när jag beslutade mig för att acceptera illern som den var. Att vi aldrig skulle kunna lita helt på varandra men acceptera varandra. Denna vändpunkt kom dock i samband med en förbättring i illerns beteende som gjorde att vi ändå kunde hantera den på ett normalt sätt. Nu skulle jag förstås inte vilja omplacera illern och vi har idag en god relation, men ingen med ovana får hantera just den illern för då kan det sluta med fula bett. Har dessutom illern svårt att lita på människor eller är av hög energi så är det svårt att komma över tröskeln för att börja bygga på en bra relation och inte bara vara irriterad/rädd och försöka undvika konflikter. Jag har kontakt med ett par illerägare som sitter i den sitsen att det funkar, men ibland behöver stöttning och hjälp för att orka med sina illrar då de inte ser några direkta framsteg. Har du sett några framsteg i er relation eller känns det hopplöst? Hur länge har du haft illern? Hur är den uppfödd? Det finns illrar som biter av osäkerhet, för att försvara sig, för att de är rädda eller helt enkelt för att de aldrig lärt sig att umgås med människor. Känns det som att du vill arbeta med illern och komma överens, eller har du gett upp? Jag tycker inte att det alla gånger är värt att kämpa med ett djur man egentligen inte trivs med. Det ska vara roligt att vara djurägare :) Vad känner du? Är du villig att satsa på att få det att fungera eller inte?
Sajtvärd på Iller.ifokus

Är ju som ovan skriver. Hur länge har du haft illern? Har själv haft en liknande situation och jag tappade snabbt lusten att jobba vidare. men jag ville så gärna så jag hittade nu kraft med tips från andra och kämpade på över 1 år men utan resultat tyvärr.