Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 302 ggr
Vattunalle
0

snoriz

min lillekille har ett snörvel ljud från sig ibalnd el mest hela tiden är det fler som har illrar som är snorizar el är det bara han som har detta unika läte? han verkar inte vara förkyld el så han har haft detta läte sedan valptiden

Theres
0

Melwin går runt och nyser istället, men för det mesta bara när kan kommer upp till mig och ska gosa in sig… så nyser han typ på mig…:P

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

Vet att mina illrar kan vara lite småsnoriga ibland. bara jättelite alltså… men mina snörvlar inte. kan däremot nysa nån gång ibland, emn då är det mer för att de fått något i nosen som kittlar.

Däremot kan ju hundar få noskvalster. huruvida illrar kan få det vet jag inte, vet nån annan det? Men de borde de ju kunna få… Detta måste behandlas med medicin, annars kommer det fortsätta klia/kittlas. En veterinär borde veta mer. Noskvalster kan de få av ett annat djur, eller om de sniffar på ett ställe där ett smittat djur varit nyligen…

TottsiGirl
0

#2 tror illrar kan få noskvalster ..hmmvar det inte en tråd om detta här för ett tag sedan ska se om ja kan hitta den..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Vattunalle
0

det visade sig vara skabb :/ fick iaf det där supermedlet man droppar i nacken så nu ska lusarna döden dö =D

vetrinären sa att hans snörvel kan bero på skabben även så det är bara att vänta ut skabbdöden och se =D

Norrskenets
0

Va skönt att du hittade orsaken=)

AlbaStiffler
0

Gav din veterinär dig rätt ordination? Man ska ge dem 2 ggr med 2-3 veckors mellanrum, annars blir de inte av med det iom att nya ägg kläcks efter ca 2 veckor. Äggen dör inte av medicinen…

Efter 2a behandlingen kan man behöva kontrollera örongeggan igen i microskop (efter typ ytterligare 2 veckor) för att se att inga kryp/ägg överlevt. Jag har fått behandla mina 3ggr flera ggr. :-(

Vattunalle
0

inte enligt dom iaf :/ måste ringa kolla

Fuglemat
0

Hvis det er Stronghold det dreier seg om så er det faktisk bare én behandling. Står i preparatteksten. Det virker i følge studier på i hvertfall omkring 95% av katter. Tror eggene enten går i hvilemodus og ikke klekkes eller at preparatet virker såpass lenge at når eggene klekkes så drepes de nye middene også. Fant aldri helt ut av det. Viktig å rense ørene godt før man behandler. Etter 30 dager sjekker man for midd en gang til og behandler evt på nytt om det ikke har virket.

AlbaStiffler
0

Vad jag, och många fler här fått lära oss om Stronghold är att det måste behandlas flera ggr, minst 2, för illrar. Katter funkar tydligen inte på samma sätt utan där räcker det med en behandling… :-) Veterinärerna har bara inte koll på detta iom att inget står om illrar i bipackningssedeln.

Inte har jag fel, ni andra som läser detta?

#7> Vad sa veterinären när du ringde Vattunalle`?

Vattunalle
0

har inte fått tag på dom….

TottsiGirl
0

#9 Så sa min vet iaf att det krävs minst 2 omgångar på iller.. Han sa att av någon anledning är det segare än på katt han visste dock inte varför tyvärr :S

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

#11> Japp, har hört fler som fått den ordinationen så jag tror på den jag med. Vet att det gällde samma sak förr när de istället fick spruta mot skabben, då gav man minst 2 sprutor med 2 veckors mellanrum.

Du menade väl "…av någon anledning är segare ÄN på katt"? :)

TottsiGirl
0

#12 helt korrekt har redigerat inlägget :)