Sarae - fd omplac.koordinator
Eftersom det inte går att komma in i din avgångstråd så skapar jag en ny för att jag vill fråga lite. Hoppas du inte tar illa upp?
Jag undrar faktiskt varför du avgår efter att du har trivts så bra med att omplacera illrar? Efter att ha jobbat hårt i en förening som framgångsrikt omplacerat illrar till nya hem så börjar man ju undra varför någon avgår så där helt plötsligt.

=O har hon slutat :O det hade jag ingen aning om, så jag undrar faktiskt samma sak =P
vet att det stod i den andra tråden att sarae ska publicera sitt avskedsbrev
Ni som vill veta varför jag så plötsligt slutat är välkomna att ta kontakt med mig per PM
hmm undrar varför den förra tråden inte funkar?

Jaha, nu förstår jag varför du avgick Sara. Jag stöttar helt ditt beslut.

varför sarae varför??
hejja sara strongt gjort.

jag vet jag vet jag vet… och rätt beslut sarae
Jag förstår dig o skulle ha gjort de samma.

Nå blir jo til og med jeg nyskjerrig som ikke er helt med på hva det hele gjelder ;) Bortsett fra at Sara går av som omplaserings ansvarlig…
Trine

Förstår verkligen varför du gjort som du gjort och tycker att det är helt rätt. Grymt gjort, jag skulle gjort det samma!

Jag hoppas verkligen att det här får upp ögonen på fler och att även dessa följer efter på ditt spår.
Men jag hoppas att du kan fortsätta för någon annan förening för du är verkligen super att ha att göra med när man söker efter en päls. Så jag hoppas för alla att de även i fortsättningen kan få hjälp av dig!
Men som sagt bra gjort att du verkligen tar ställning!

Från och med den 1 september (någon gång vid eftermiddag/kväll) kommer det att finnas information på skills hemsida (www.skaraborgsillern.se) om vad som hänt, vilka åtgärder som tagits samt vad som är på gång inom skaraborgsillerns styrelse.
Före detta omplaceringsansvarigs avskedsbrev kommer att publiceras samtidigt som brev ifrån berörda privatpersoner samt skills styrelse kommer att publiceras så att alla berörda parter får ge sin åsikt om vad som hänt.
obs, mail samt pm svaras inte på förräns efter lördagen den 1 september då allt är publicerat, dock pm svaras inte på alls då vi bara andvänder oss av mail innom skills.
MVH
Emelie Klar
Sekreterare innom skills

" Kommer inte heller att betala in någon ny medlamsavgift till SKILLS efter detta "
Va inte detta ett rätt så klumpigt inlägg av i sigtvärd? Jag har ingen anning om vad som ligger bakom allt detta tjafs men men skriver inte så på ett forum.. Det kan misstolkas och svarta ner SKILLS som organisation! speciallt från en person som har ett gott rykte innom denna lilla värd!
Jag hoppas att du ÅsaF redigerar ditt inlägg!
Fredrik

#17: Fast jag skrev inte under som Sajtvärd, utan skrev som Åsa som är medlem i SKILLS. Det mesta av det här handlar ju om att man ska se skillnad på de som sitter i SKILLS styrlese och föreningen, för att det som styrelsemedlemmarna gör inte inverkar på sajten.
Jag håller inte med om det, varför? Beviset har vi här, precis det jag var ute efter att bevisa. Inte ens mig som Sajtvärd kan folk se skillnad på inne på en sajt. Hur ska de se skillnad på vad föreningen står för och de människor bakom föreningen då de inte ens klarar det på en sajt som inte ens tar betalt av sina medlemmar.
Men nu har jag uppnått mitt mål med mitt inlägg, jag har bevisat att man inte ser skillnad på person och befattning. Så nu kan jag redigera.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#17, alla har väl ett val. Tycker gott hon kan skriva så. Skulle jag varit medlem skulle jag inte heller betalat in ny medlemsavgift. Någon måtta får det vara, det är inte Åsa som svärtar ner föreningen, det lyckas dom så bra med själva.

Sarae jag tycker du gjorde helt rätt, håller helt och hållet med dig=)
jag tycker sarae gjorde rätt och även att åsa skrev helt rätt hon oxå=) håller med dom helt och hållet

#20 om du nu står för det du skriver varför tar du då bort inlägget? Sedan kommer jag alltid att se alla dina inlägg som att det är du som sigtvärd som skriver fast du inte skriver under bara för att du just är sigtvärd och du ska föregå som det bästa exemplet som finns här inne!
Sedan tycker jag att man ska vänta med att utala sig innan man har hört bådas sidor. Varför kasta sten i ett glashus innan man vet vad som egentligen har hänt? Jag skulle kunna tänka mig att det finns mera bakom detta än vad vi vet?!?… Det är bara min magkänsla!

Nu tycker jag att vi kan släppa Åsas inlägg. Hon har förklarat sig och Fredrik har förklarat sig. Det är inte egentligen det som tråden handlar om.
Har man fått ett PM från Sara så vet man varför hon har avgått i och med det är det inte frågan om olika sidor. Utan att man stöttar Sara i det beslut hon har tagit.

#23: Ja men det är ju det som jag har insett med. Att folk ser på mina inlägg som Sajtvärd oavsett om jag skriver som bara Åsa. Men det är samma sak med en förening. Om en i styrelsen gör något som är totalt fel så ser man det som en del av föreningen så länge personen får sitta kvar på sina poster. I detta fall rör det sig om både ordförande och tillförordnad ordförande.
Mycket möjligt kan det ligga mer bakom, jag har inte pratat med varken ordförande eller tillförordnad ordförande om detta. jag ansåg inte att jag behövde det. Jag kollade på hemsidor och insåg att denna iller är full med danskt blod och dessutom har släktingar med regnbågens alla färger på ögonen. Då kan man inte längre säga att man jobbar för illrarnas bästa. Därför ställer jag mig där jag står i det här. jag har läst mig till fakta på sidorna. Och inget kan få mig anse att det här är okej.
Audiatur et altera pars
Jag måste bara få komenera detta.
Om man är sigtvärd eller inte så har man rätt att ytrycka sig presis om man tycker. Så länge reglerna hålls så ska man kunna säga vad man vill.
OM jag fattar det rätt är Sigtvärden till för att kunna ta bort sånt som är trackaserier, förtal, rasims och olagliga saker. Om jag sen skriver vad jag tycker o tänker ska inte påvärkas om jag är sigtvärd eller inte.
Det är nog dax att alla som är på forumet ändrar sin tanke. Åsa är Åsa. Och inte Åsa är sigtvärd o får inte ytrycka sig för hon är sigtvärd. För bubblans Hon är Åsa o har rätt att säga exakt vad hon vill så länge inget bryts samma regler som vem som helst på denna sida.
Jag säger till dig Åsa säg vad du tycker. Du är en member på forumet som vem som hälst fast med mer annsvar.

#23 Det finns mer bakom den historien. Det är därför vi tycker att det är bra att Sara har gått ut med det här. Hon är inte den första medlemmen som har lämnat den här föreningen.
Sitter man i styrelsen är det A & O att man sätter illrarna i fokus, något som inte verkar vara fallet här tyvärr. Och medlemmar är ett måste för att en förening ska gå runt, men man kan inte begära att de stannar kvar när de inte alltid verkar få göra sin röst hörd.
Tack sarae! Tycker det är stort av dig att ta avstånd från det som skett genom att avgå även om du blir svår att ersätta. Hoppas fler börjar fundera på om det är något de vill acceptera att förknippas med.

Ja, vad jag tycker om det du gjort Sara ses väl bäst eftersom att jag också avgick häromdagen. Och precis som Falo säger så hoppas jag att fler tar sig en funderare över vad man vill förknippas med eller stå för. Det som har hänt är absolut ingenting JAG varken står för eller kan ta del av. Mina värderingar och tycken står högre än så, och därför har jag numera ingenting med denna förening att göra.
Det ni gör tycker jag är jättebra! Man ska inte stödja sådant där. Och de som gör det förstår jag mig inte på. Men skönt att ni reagerar iallafall.
Jag tänker inte fråga om vad som har hänt, eftersom ni inte vill att det ska komma ut än. Men kan ni inte lägga ut/länka det sen? -nyfiken….
Mvh Jenny
#31 det är nog bara maila och fråga sarae precis som vi andra gjort
#31 som inlägg nummer #16 skriver så kommer information komma den 1 sept.
Här hemma tycker vi båda att du gjorde helt rätt sarae, vi stöttar dig helt och hållet.
#31 skicka pm till sarae så får du reda på vad det är.
Hon har skickat ett till mig
Mvh Jenny
#33 även om den kommer sen skadar det ändå inte att fråga sarae redan nu varför. Sen kan man alltid fylla på med mer information när den kommer
Från mig som privatperson och inte styrelseledamot i Skills.
Det FINNS 2 sidor av alla historier. Det finns bevis och det finns antaganden.
Den som skriker högst och oftast har inte alltid rätt…
Sara

Bevisen finns och det är ingen som skriker.
Har vi prata om vem som har rätt eller fel?
Det vi har sagt är att vi tycker att sarae gjorde rätt beslut.
Men för att veta att hon gjorde rätt så behöver ni ju veta all fakta och inte bara vad någon påstår..
Sara
varför skickar du inte pm till henne för då som alla anndra gjort

Båda Sara var/är medlemmar i SKILLS så Sara vet mycket väl vad detta handlar om, utan att behöva pm:a.
Personligen så anser jag att det finns vissa saker som tolkas oerhört fel och det grovt, i detta, men det är itne från SKILLs sida.
Och ja, jag vet vad det handlar om så jag uttalar mig inte i blindo.
Att det finns de som delar en uppfattning som jag har, innebär inte att jag har rätt. Detsamma gäller andra.
Att anta är inte detsamma som att ha bevis, sedan spelar det ingen roll varifrån "bevisen" kommer. Det går alltid att manipulera som man själv vill för att få den reaktion man är ute efter.
Innan ni här inne dömer SKILLs, tycker jag att ni skall granska de "fakta" ni fått er tilldelade noga, och med ett kritiskt öga.
Allt är inte riktigt som det ser ut att vara………….

Oavsett hur det "egentligen ligger till" så stöttar även jag sarae. Om man känner att man inte kan stå för samma sak som SKILLS så ska man absolut avgå, och jag tycker att det var strongt av henne som gjorde det. Cred till dig Sara!

På vilket sätt är det "strongt" gjort?
Vad krävs för att säga upp ett medlemsavtal, avgå från en styrlesle? Jo, en vilja.
Men vari ligger det "starka" i beslutet?
Har hon blivit hotad med att bli tvungen att hålla tyst? Har hon blivit hotad med annat? Har hon känt sig hotad?
(Påstår verkligen inte att så är fallet, jag bara reflekterar över att det anses vara så starkt gjort, att avgå.)
Jag förstår inte varför det skulle vara så "stakrt" gjort.
Antingen håller man med, elelr så gör man det inte.
Sedan finns det ju även de som har förmågan att skilja på person och förening, men det är en annan fråga.
Kan någon förklara för mig vari det "starka" ligger?
För det begriper jag inte……….

Det starka ligger i att hon gör som hon vill och känner bäst. Resten av allt ditt snack kan du ta i en annan tråd.
Det som är ren fakta i det här som vem som helst kan få kvitto på genom att klicka runt lite på internet är tillräkligt illa för att det inte ska gå att bortförklara. Om enskilda personer i en styrelse gör grova fel i privata frågor så är det en tolkningsfråga hurvida hela styrelsen ska kunna hållas tillsvars. Min personliga åsikt är att bristande syn på djurens värde hos någon i en förening som har för avsikt att värna om djurens hälsa drabbgar hela föreningens trovärdighet. En styrelseplats innebär ett ansvar inte bara att arbeta för att uppnå föreningens mål utan även föregå med gott exempel som privatperson.
eftersom ni vet vad PM ser ut o vad som står där i och vi har fått det samma. Om det känns så för henne så är det ju klart rätt beslut hon gör.
Det är som om jag skulle strida för att gröna ärtor och det är det man jobbar för o sen så visar de sig att gröna ärtorna ska bli mer ljusgröna. Då känns det fel att strida för gröna ärtor för det är inte de jag står för (Ironi ett sätt att förstå tänket)

Jag tycker det är strongt att våga ha sin åsikt och stå för den. Det kan vara en självklarhet för vissa men absolut inte för alla. Att resa sig upp och gå därifrån när man ser något man inte tycker om, att gå mot strömmen - Det tycker iaf jag är starkt gjort.

??
Resten av mitt "snack"?
Jag förstår fortfarande inte varför detta skall vara så "starkt" gjort, men att du inte begriper vad jag säger står helt klart.
Vad är det som är så starkt med att stå för sin åsikt?

Det finns länder i världen, folk i världen, som inte får eller kan säga sin åsikt. Så i ALLA lägen (stora som små) där man vågar säga sin åsikt så är det starkt gjort. Punkt.

Att hon fattar sitt beslut på vissa grunder, och känner att hon inte kan stå för det, är självklart hennes rättighet, lika stor som min elelr din.
Det jag reagerar på, och många med mig, är inte att hon står för sin åsikt, utan den att beslutet grundar sig på grova antaganden.
Inte heller att hon väljer att avgå, vilket är hennes fulla rätt, och personligen så anser jag att de som INTE står för sin åsikt, oavsett de håller med mig elelr inte, inte har något att komma med.
Som sagt, det är inte beslutet som vi reagerar på, det är vad beslutet är grundat på.

Ok. Vad bra. Eftersom vi nu jämför med alla världens länder, är det då inte heller dags att jämföra med alla väldens länders djurhållning?
Nej, jag anser att vi kan hålla oss inom Sverige, eftersom det är där vi befinner oss.
Punkt.

Men okej, förklara för mig i så fall, som just nu håller med sarae, varför jag ska hålla med dig och SKILLS istället? Det är svårt att argumentera med allt hysch hysch. Vad har vi missat? Vad är bara grova antaganden?

För femtioelfte gången så är det inga antaganden. Läs det senaste Falo skrev en gång till ordentligt.
Varför är du så intresserad av själva grunden till hennes beslut? Det har hon förklarat ju helt tydligt förklarat i det PM man kan få. Och du skriver det själv, hennes beslut på hennes grunder, hennes rättigheter. Alltså behöver du inte lägga din tid på att grunna över hennes besluts grunder.
#53. Det var bara en jämförelse så att du skulle förstå varför det var starkt gjort.

Jag lägger itne min tid på att grunna och fundera på grunderna till hennes beslut, eftersom det alltid finns två olika sätt att se på saken . Minst.
Men att göra grova antaganden om personer, är för mig en otroligt felaktig grund att basera ett beslut på.
Det är helt ok för mig att hon står för sin åsikt och väljer att avgå om det är så hon känner. Självklart, ingen skall väl tvingas delta i något som man inte kan stå för?
Men som sagt, allt kommer komma fram så småningom, och jag personligen tänker inte se till att vara den som yppar information som senare kommer fram på hemsida osv.
Det är inte min sak, men det är heller inte min sak, som medlem i SKILLs, att bara se på när en hel förening blir smutskastad pga vissa antaganden som inte är styrkta.
Och ni som har läst hennes pm, läs det en gång till men med aningen mer kritiska ögon och tänk efter vad som står. Hur hon formulerar sig.
Det finns INGET som styrker att så skulle bli fallet här……..
Sarae får gärna lägga upp bevisen, för mig har hon inte gett något bevis.
Det är inget hysh hysh utan bara det att Skills har ett planerat styrelsemöte på lördag där detta ska avhandlas. Det är så en styrelse fungerar.
Sara

Strunt samma vad Sarae skrivit eller inte. Länkarna ska räcka gott och väl för att var människa ska se att angorahonor blandat med ferpham, samt var ifrån angororna överhuvudtaget härstammar ifrån, klingar fel i öronen.

Om detta bara var antaganden så hade jag också tyckt att det var fel. Men det var inte svårt att klicka runt på internet och hitta allting själv. Så fakta finns det. Hur mycket som helst. Och t.o.m jag som inte alls är insatt i avelsarbete blev lite mörkrädd. Så tyvärr, det är absolut inga antaganden. Allting finns dokumenterat med namn och allt. Det är bara att läsa. Och att en del anser att Sarae ska lägga upp bevisen, det vill hon ju inte göra för hon vill få föreningen att ta sitt förnuft till fånga först. Det om något är väl strongt gjort. Jag vet inte om jag skulle klarat av att sitta på all denna information utan att vilja att hela världen skulle veta. Så, snälla skriv inte att det är antaganden längre. Utan läs själva istället och bilda er egen uppfattning. Sen kan ni ta ställning.
OM alla har läst sarae ´s pm så borde fan alla sätt att det inte är tal om nån förbannad smuttskastning. Jag är inte den som blir förbannad i första taget men nu har ni snart gått för långt.
Acceptera att hon inte kan stå för det som kommit fram så är det de fan strångt gjort att tala om att det här står inte jag för och sen lägga fram exakt vad det är hon inte står för. För att ha med illerfolk att göra är fan inte lätt. Att stå för det man tycker o käpa för sin åsikt är inte lätt på grund att man blir smuttskastad direkt och jag fet exakt vad jag pratar om då jag själv varit utsatt för det och trodde fan att det hade blivit bättre men det ser ut som många håller på med det fortfarnde. JAG står på sarae sida på grund av allt hon lagt fram + att hon står för det. Om ni vill få anndra att ändra sig får ni fan komma med mer bevis än en massa skitnack.
I denna iller värd är det för många personer som ändrar kappan efter vinde. Det är för få personer som är som sarae.
Om ni föreningen säger att det inte stämmer så är det väll bara att skriva ut hur det är och inte vänta till den 1 september. Det känns som det är en hundbegraven att nått bra ska komma fram så det inte ser illa ut.
Ta för sjutton o ger er.
Jag kommer att stötta dig sarae. Du gjorde rätt beslut.

Alltså jag blir så matt av allt jävla snack!
Det vi vet är:
Sara har avgått ifrån slills! Sara har skickat ett PM till alla som vill veta hennes sida om varför hon har avgått!
Men den personen eller personerna som hdet gäller i detta fallet har dom utalat sig? Nej! inte än!
Jag vet vad detta handlar om och att hoppa på Skills som organisation är väldigt dåligt! För skills har inte med detta att göra alls.. inte som organisation/förening
När all fakta kommer på bordet så tror jag nog att många kommer vända sin kappa efter vinden igen… Så fungerar et tyvärr här!
Fortfarande så har inte sarae get ut några namn så att beskylla henne för att gjort det är baktal. Sen om många kan gissa vilka det ska inte sarae beskyllas för.
Tråkigt att det blir så här. =/ vet inte vad det handlar om men varför lägga sig i?? Vill sara avgå så är det hennes vilja. Alla som hoppar på och allt?
Det är helt upp till henne tycker jag! Spelar ingen roll vad som hänt.

I styrelsen för en förening är man inte längre en privatperson. Det man gör som privatperson återspeglar alltid det man gör för en förening. Särskilt ifall det också handlar om det föreningen handlar om.
Ja det är så sitter man i en förening så påvärkas du som privatperson och det är nått man får acceptera om man vill ha en ledarposition. Accepterar man det så gällder även att man gör saker som är positiva o inte negativa. Så dom som sitter i ledarpositon inte kan ta att man inte får en privatliv så är man inte passande för den rollen.

Med tanke på att man måste röra sig inom en viss gräns här, när det gäller information, så är det oerhört svårt att förklara alla dessa antaganden grundligt.
Det är i princip omöjligt.
Men saken är faktiskt den att jo, det handlar om antaganden.
Det handlar om att en person har fattat ett beslut på vad som hänt tidigare, men inte på vem personen allt detta handlar om är. Svårt att förklara.
Men som jag skrev tidigare, det finns INGA belägg för att vad som skett tidigare, kommer ske idag.
Så jo, det handlar om ANTAGANDEN.
Mig veterligen så finns det ingen som har bestridit uppgifterna som sådana, isf har jag helt missat det.
Men det är en milsvid skillnad på att ANTA att det kommer ske INNAN det har skett, som att FAKTISKT VETA att det kommer ske.
Låt säga att ni är ganska framgångsrika i det ni håller på med, nu sitter i en styrelse men bedriver även en verksamhet vid sidan av, som itne alls är förknippad med föreningen ifråga.
Ni ser en dag en möjlighet att göra något extraordinärt, ni väljer att fatta ett beslut i ett känsligt ämne, men ni har kollat upp allt grundligt och funderat fram och tillbaka. Ni är säkra på att ni gör rätt och att ni verkligen inte kommer låta samma sak ske, som har skett förut.
Men denna gång är det ni som blir smutskastade och baktalade. Ni som inte har möjlighet att värja er, eller snarare väljer att inte göra det när läget är som mest infekterat.
Hur tror ni att ni hade reagerat?
Ni vet med er att ni har gjort allt rätt, ni har kollat upp allting och grundligt just för att inte det skall bli fel längre fram.
Ändå, möts ni av dessa reaktioner där människor som inte alls är så insatta i allt, bildar sig en uppfattning baserat enbart på en sida, utan att kolla med de andra först. Folk säger upp medlemsskapet i er förening och trots att ni själva vet att denna förening inte har samma värderingar som du har som privatpreson i allt, förening och person är alltså åtskilda.
Ni blir anklagade, hela föreningen blir anklagade, pga att det enbart finns en sida att tillgå och att de uppgifter som kommit fram i nuläget är just missvisande.
Vad oerhört många här inne är duktiga på är att döma innan alla fakta kommit fram.
Det enda jag vill är att ni skall betänka den andra sidan också, innan ni tar ställning.
Sedan, huruvida, det var ett korrekt fattat beslut, får ni själva bedöma, men att döma en hel förening baserat på vad en besviken människa berättar, är dåligt rent ut sagt.

Tycker att det var bra sagt!

Som sagt, var och en får ju bilda sig sin egen uppfattning om vad som är rätt eller fel. Jag vet båda sidor och jag har bildat mig en uppfattning. Svårare än så är det inte. Det är lite jobbigt när man inte bara kan gå in här och slänga upp alla fakta så folk får bilda sig sin egen uppfattning. Men det vore ju inte heller rätt. Och det här med en möjlighet att göra något "extraordinärt" det har vem som helst kunnat göra innan, men man har valt att inte göra det. Och det finns en riktigt bra anledning till det.
Om du har läst PM som sarae har skickat ut där hon lägger fram sin åsikt samt lägger fram det hon fått fram är enormt bra jort. Om det nu är så fel som ni verkar tycka att det är tycker jag att ni ska komma med motbevis o inte en massa annat.
Det är extermt konstigt att inte föreningen kan diskutera det när det är upp till diskution utan ska vänta till 1 september. Det finns nått som heter krismöte. Nått som borde ha gjorts i fall så många värkar reagera på sarae.
Bevisen som sarae har lagt fram stämmer hit tills så vad finns att komentera med det? Stämmer dom inte varför sitta o vänta på att lägga fram motbevis?
Alla människor har rätt att tycka vad de vill. Om inte sarae kan stå för de som sker så måste hon få säga det samt lägga fram varför. Det är inget att diskutera om det.
Om jag hatar Pippi Långstöm och Älskar Kalle Anka. Om jag säger att jag hatar Pippi Långström för att jag tycker att hon ska visa sig duktig på allt och att jag tycker att hon skryter att hon är startk. Att jag älskar Kalle för han är rolig o komiskt o ser trots allt ganska söt ut. Om jag tycker detta så ska jag få tycka det. Även om jag ny smuttskastar Pippi och kanske rent ut av Asttid Lingren så har jag ändå rätt att tycka det utan att det ska bli en massa för det. Alla har rätt till sina egna åsikter o sina egna krav på saker o ting. Håller det inte de kraven man ställer så lägger man av o talar om varför. Det är att spela med öppna kort och inte med en massa dålda kort.
Detta låter väldigt hårt o kanske något drastisk med det är total sanning.

#68, då kanske du har lust att delge den anledningen?
Vad finns det för skäl att itne göra något "extraordinärt"?

Med tanke på att de människor som är inblandade i det har sagt att de inte tänker gå ut med någonting innan den 1 september så kan jag ju inte gärna gå och skriva det här. Eller hur?
Och någonting extraordinärt behöver inte alltid betyda att det är någonting bra. Som jag tex. som håller på med chinchilla-avel. Jag kan få fram otroligt vackra kritvita blåögda chinchillor. OM jag parar två speciella anlag med varandra. MEN då är dödligheten på ungarna 50%. Minst. Det finns uppfödare som gör detta men deras uppfödning stöder inte jag och jag skulle aldrig göra så själv. Men de kan kalla sina bebisar för extraordinära. Samtidigt som de begraver de andra 50% i trädgården.

*asg*
Säga vad man vill om forumet, men underhållande är det iaf ;)
Jo visst är det underhållande men det är inte roligt för sarae som inte får ha sina åsikter utan att bli kritiserad över dem specielt när hon kan lägga fram det på bra sätt o värkligen visa varför. Du är det inte underhållande längre då är det rent ut sagt sorgligt.

#72 Hmm undrar vad det är som är lustigt med döda djur. Har jag fel sorts humor kanske.
För i helvete! GE UPP! Det är Sarae:s beslut, och det är upp till henne om hur hon vill göra.
Är folk här inne så jävla kåta efter bråk kan ni leta ngn annanstans!!!
Folk här verkar försöka starta bråk så fort möjligheten finns, det är så jävla tragiskt…………
Mvh Jenny

JAg borde väl kanske vara tyst..men..har under några ånader iaktagit det här forumet. Det så mycket påhopp och elakheter om nån inte tycker som man själv vill. Jag kan tänka mej att många yngre kan bli rädda att skriva sin mening. Om dom gör det så måste dom sitta med full skydds mundering för skitkastandet som kommer. Jag undrar vad det kan bero på…Är det för att det är mest tjejjer? Speciellt kanske tjejjer med skinn på näsan och ingen konflikträdsla. Men bara för den saken så behöver man inte sänka sej så lågt med sitt intellekt att man börjar med rena påhopp. I vissa trådar även rent förtal. Jag tycker det är oerhört tråkigt. Jag trivs väldigt bra här..Och hör till skaran som inte flyr en konflikt och står stadigt med fötterna på jorden. Men någon annan kanske inte vågar komma fram. Vore så mycket trevligare med ett levande blomstrande community.. ja eller vad det är..Där man gav cred och pushade den som kanske tagit sej vatten över huvudet eller på annat sätt kommit till en punkt där livet förändras. Det kan trots allt hända även den bästa. Det är då alla stärkande ord och positiv energi så väl behövs. Jag menar inte detta bara just i den här tråden..utan rent allmänt. Det är en väldigt fientlig stämning här inne.

illeripilleri:
Om du tycker att föreningen är smutskastad på forumet så är du välkommen att lägga ut informationen som ni har efter 1:a september. Då kan alla här inne ta del av den och får samma uppmärksamhet som den här tråden.

Jag har läst på de länkade sidorna, följt stamtavlor och ser då en fascinerande blandning av blåögda och grönöda illrar och att de är boednde i Frankrike men är av dansktblod. Detta är något hemskt, så jag kan i och med det förstå saraes avståndstagande. Och även de andra som avgick efter att detta kom fram.
Det är stongt att lämna lämna något man brinner för bara för att ens samvete säger nej. Att lämna posten som omplaceringkan inte varit ett lätt beslut för någon som så starkt bryr sig om illranas väl och ve. Så det är väl där styrkan ligger. Att lämna dem som behlver ens hjälp för att man inte kan stödja något man inte tror på.
Att det direkt avspeglar sig på en förening och dess namn vad styrelsemedlemmarna gör har vi fått bevisat tidigare. Då folk avgått från andra föreningar på grund av styrelsemedlemmars förehavanden som inte ens gällt iller.
Sedan kan man bara kolla på de stora företagen. I deras styrelse blir man inte kvar om man har några skelett i garderoben.
Det är tragiskt men sant, folk ser inte skillnad på person och förening eller företag. Ja inte ens på sajter på nätet. Så då är det upp till de i styrande poster att antingen sköta sig eller ta skit därav av folk med starka övertygelser.
Audiatur et altera pars

hmmm…undrar om man också skall be om ett pm av Sarae eller vänta till i morgon?
#79 om jag vore dig skulle jag fråga.

Jag kan säga att jag stödjer Skills och personen som det handlar om. Fler av oss här inne vill ha angoror och att säga att det är fel att avla på dem är ren hyckleri. Personen som har valt att avla har stor kunskap gällande uppfödning och angoror, har även kollat bakgrund till illern det gäller, samt noga övervägt sitt beslut och har full uppbackning. Jag tror att om man vill så kan man få fram bra angoror.
Flera som har opponerat sig sitter och kastar sten i glashus enl. mig. Antingen så har de tagit illervalpar med tvivelaktig bakgrund eller valt att köpa djur som är tänkta att gå till avel som man kan fundera på om de är så bra med tanke på diskussion om olika teckningar och färger.
Har märkt att flera personer tro sig kunna massor av avel bara för att de har läst på om det, men hur många är det av dessa som har valt att avla? Jag har läst en hel del om avel och genetik men anser inte att jag är en expert eller kan en massa för det av den anlendingen till att jag aldrig någonsin har haft en kull. Det är genom praktiken som man lär sig och teorin är ens verktyg.
Vad resten av bråket handlar om har jag ingen aning om men jag antar att jag får reda på det imorgon alt sön. när jag går in på skills hemsida om inte sarae väljer att PM:a mig.
Till alla som klankar ner på Danska illrar och angoror. Jag har en helt underbar pastell angorahona från Danmark, kom genom en känd svensk storuppfödare till Sverige. Har inte haft det lätt i livet bla blivit vanskött och omplacerad ett antal gånger, är idag ca 6,5 år har insulinom som jag tror beror på den dåliga kost hon har fått. Trots detta har hon alltid varit en pigg, nyfiken liten dam som vet vad hon vill och låter ingen bestämma över henne. Trots sin sjukdom och ålder är hon fortfarande nyfiken, levnadsglad och den som bestämmer här hemma och verkar inte vilja ge upp ännu. Skulle hon ha lyssnat på vad folk säger om danska illrar och angoror så skulle hon har varit borta för ca 1,5 år sedan. Tack och lov så lyssnar hon på sin matte och husse i stället som säger att hon skall bli gammal. 
Nån här inne som kan skriva att bra inlägg om varför man inte bör avla på angorahonor? Är övertygad om att det är flera i den här tråden som tror det är exakt samma sak som att avla på en vanlig iller.

Det ligger ju mer bakom Saras avhopp än bara avel på angoror. Iallafall av vad jag har hört. Jag är en av dem som verkligen VILL att det ska avlas på angoror i Sverige. Tycker vi har alldeles för lite av dem. Men jag tror att motsättningen i det här fallet är att detska avlas på en angora HONA och ingen hane. Angora-honor har till nästan 100% ingen mjölk till sina valpar. De som avlar på angoror utomlands avlar oftast på hanar. Och avlar de på honor (som de flesta utomlands motsätter sig till) har de surrogatmamma till valparna. Vilket tyvärr i många fall utomlands har lett till att surrogatmammans egna valpar har blivit avlivade för att bereda plats åt angora-valparna. Så det känns som att det tas en alldeles för stor risk här. MEN som sagt, det är inte enbart detta Saras avhopp gäller, det ligger mycket mer bakom som jag ska försöka att inte lägga mig i. Vilket ju hittills går sådär bra kanske.

#81: Jag är en av dem som aldrig någonsin har motsatt mig den ena av desssa personer som det gällers kunskap när det gäller angoror och avel. jag brukar alltid hänvisa folk dit med frågor då jag vet att kunnandet och intresset för att avla med angoror finns där.
Således är det inte att man vill ha fram angoravalpar jag klagar över. det är att om man kollar på stamtavlorna så är stammen från den hemskaste av de danska du kan tänka dig.
Sedan har de alla riskteckningar man kan tänka sig med och dessutom gröna och blå ögon.
Hallå!! Vill vi ha grönögda eller blåögda illrar? Jag personligen tycker det räcker med blåögda illerägare. :-)
Men hur som helst att använda en angora hona i avel är inget jag stödjer och de valt en hane med annan stam hade jag kunna haft förståelse. Men en hona med blåa och gröna ögon bakom sig. det är inte nice.
Audiatur et altera pars
Min första kommentar i detta forum! Har sedan några veckor varit aktiv och läst och observerat det mesta för att bygga på mina kunskaper om illrar, för jag ska införskaffa mig en inom kort.
Det klurigaste forumet jag varit på, jag är väldigt aktiv på flera forum, slänga skit på varandra kan man tydligen här. ALLTID massa bråk och trubbel, så värdelöst(men tackar iallafal för kunskaperna jag fått). Självklart är det inget fel på forumet i sig UTAN på folket med attityd, patetiskt.
#78 bra skrivet!
GL HF, skulle vara trevligt om någon pm:ar mig samma mail som Sarae skrivit till er då jag ser att hon är offline. Kanske inte blir så populär efter mitt första inlägg här, men så är livet.
EDIT***
Har nu fått en "kopia" av sarae:s mail, förstår inte hur man kan försvara något sådant. JAG är ingen expert som ni alla förstår, har ju enbart varit aktiv här 2-3 veckor. MEN har dagligen fått veta MASSA nya saker, till och med jag kan säga att detta verkar vara helt fel.
Så fortsätt att skämma ut er och påstå att detta är helt korrekt att sprida ut alla generationer av inavel o.s.v, det visar ju bara på vilken sida ni verkligen står på.
Stavfel är de 100% Ignore på då klockan är 02:13. Tack o hej för inatt.
Ska inte iller vara iller? I naturen förekommer inte angora iller så varför ska vi ta fram nått som inte finns? Bara det är sjukt.
Det är som om man skille ta fram en kattras som har 2 svannsar för att det är så söta med det. Eller rent av en hund med 1 öga mitt fram för att det är sött.
Nej fy fan rent ut sagt på svenska att ta fram nått som inte är naturligt. Det är Människans jävla ego som tar över.
Våga behålla iller som illern och inte nån manupulerad fusk päls.
Bitchen har talat.
puttade upp tråden "ursprung" där det står lite om angoror för den som är intresserad.
#81 jo men ärligt talat.. Angoror är supersöta! O vem har sagt något annat? O visst, det finns rena ferpharmillrar som blivit gamla men jag vet också om flera fall där illrarna dött i cancersjukdomar innan de fyllt 1 år! Är det värt att chansa?
Och ingen har sagt att inte ferpharmillrarna är underbara djur- precis som Marshalls- de avlar ju för att få fram små gosedjur som lämpar sig i varje hem, det är viktigt med snälla djur med fina färger för dom medans hälsan är mindre viktig.. Säger grattis till dig som har Mysan för hon underbar! Säger beklagar till alla andra ute i världen som inte haft din tur gällande ferpharmillrarna..
Jag tycker att de som är duktiga inom området angora och avel på dessa ska vara de som avlar- men vad hände med att man INTE ska avla på angorahonor?
Har det kommit upp helt "nya" linjer gällande angoror där de inte har några problem med mjölkproduktion? Nä, jag tror knappast det.. Vi vet ju alla hur det fungerar ute i resten av europa och där måste man använda sig av fruktansvärda metoder för att hålla angorahonans valpar vid liv. Är det här försvarbart?
Sedan de fina stamtavlorna du pratar om.. och bakgrundkontrollen.. finns det inget i vissa delar av stamtavlan mer än "danskt blod" ja, då känns det som att det var en snabb bakgrundskontroll.. och av alla tänkbara illeruppfödare så nämns flera utav de uppfödare som man verkligen ska "passa sig för" att använda i avel.. O detta säger inte jag som tror mig vara "expert" inom området uppfödning utan detta säger jag för att det är mer eller mindre allmän kunskap inom illervärlden!
Och ja, jag har själv erkänt att jag har köpt illrar där hjärtat har stryt långt framför hjärnan men inte tusan avlar jag på dom för det! Och jag tänker inte göra om det!
Och visst, har vi inte redan ett ökande problem med riskteckningar och allt vad det för med sig? Nu ska vi börja blanda in gröna och blåögda illrar?
Ja, jag säger då det….
#85 välkommen ut! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

#16:
citerar:
Från och med den 1 september (någon gång vid eftermiddag/kväll) kommer det att finnas information på skills hemsida (www.skaraborgsillern.se) om vad som hänt, vilka åtgärder som tagits samt vad som är på gång inom skaraborgsillerns styrelse. Före detta omplaceringsansvarigs avskedsbrev kommer att publiceras samtidigt som brev ifrån berörda privatpersoner samt skills styrelse kommer att publiceras så att alla berörda parter får ge sin åsikt om vad som hänt.
obs, mail samt pm svaras inte på förräns efter lördagen den 1 september då allt är publicerat, dock pm svaras inte på alls då vi bara andvänder oss av mail innom skills.
MVH Emelie Klar Sekreterare innom skills
Slut citat.
Fråga:
När tar eftermiddag/kväll slut i Viskarfors?
Här är den slut för länge sedan. Bara undrar vart informationen tagit vägen.
Jag är ju fortfarande medlem åtminstone året ut. Och jag har ju rätt som betalande medlem att få veta vad som händer i föreningen.
Mvh Åsa Faxlin medlem i SKILLS
Audiatur et altera pars
#88 Informationen är på G tyvärr har vi har datastrul med vår server så vi lyckas inte publicera just nu.. Detta har inget med sekreteraren att göra utan det är min dator och servern som inte vill .. Hoppas detta ska vara fixat i morgon så det ska finnas ute så snabbt som möjligt…. Men som sagt det är på G
Webmaster Skaraborgsillern
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
vart på skills sida står det? hittar inget?
#91 det finns inget publicerat ännu om du läser inlägg #90 så har vi datastrul men jag hoppas detta ska orda sig så att det kommer upp under morgondagen… Men då kommer det ligga tydlligt och väl synligt på första sidan..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Hur går det med publiceringen`?
Sådär nu finns allt publicerat på www.skaraborgsillern.se
Ursäkta för dröjsmålet men teknikens under vill ju inte riktigt alltid som vi vill..
Intressant. Oavsett vad en förening som verkar för djur har skrivet i sina stadgar så har de en skylldighet att motarbeta stora risktaganden med djurs hälsa. Att chansa med en iller som man vet har betydligt sämre chans att ge mjölk till sina valpar tycker jag är totalt oansvarigt. Att stödja något sådant genom att stå och titta på när det är kännt bland alla världens angorauppfödare att man håller sig till angorahannar i avel för att undvika de stora riskerna med utebliven mjölkproduktion. Vad har hänt med alla de kunskaper som finns angående riskteckningar? Här är det stamtavlor som jag blir mörkrädd av att se, de innehåller alla de teckningar som de flesta uppfödare insett för lång tid sedan har dövhetsanlag och andra betydligt mer oroväckande defekter. Vill man föra in nytt blod och skapa en ny frisk linje så finns det inga förutsättningar när man startar med en linje som tydligt svallrar om stora genetiska problem. Det går inte att bygga ett hus utan grund.
Jag tycker fortfarande att Sarae gjorde rätt beslut.
Att lita blint på vat vet säger är rena skiten i dagsläget då kunskapen är hur dålig som hälst. Om veten haft iller säger inte om den är kunnig eller inte för de.
Sen att helt strunta i bevisen som Sarae lagt fram om att det finns problem är katastrofallt dåligt. Som uppfödare tycker jag att man ska tacka för den informationen och sen söka vidare. Ta man den ej på allvar är man ej seriös.
Sen tycker jag att föreningarna som ska föregå med gått exempel. Ska man informera om iller så ska man inte uppmuntra att avel sker på fel vis. Ni har fått även bevis av sarae om problem med dessa illar. Men ändå kan ni låta det passera. Om jag fattar är denna person med i föreninge om den är med i styrelsen eller ej vet jag inte. Självklart så blir det att föreningen får skit över vad en styrelsemedlem gör. De ska föregå med gått exempel. Detta är kattastrofal. Det gör föreningar väldigt otrovärdiga.
Nu vet jag att jag kommer att få en massa skit för det jag säger och det struntar jag blankt fan i men sunt förnufft har man och kan se följdena vad som kommer att hända.

#97: blå ruta uppe till vänster
---------
edit:
Jag är nog blind för jag ser inte vad jag svarat på

#98 det tog några uppdateringar innan även jag kunde se det. haha. men det går ju inte ta bort inlägg! ;)

Blir inte mycket klokare av att läsa det här. Jag ställer mig fortfarande bakom sara och i hennes avskedsbrev skriver hon ju
"Även om inte Skaraborgsillern föder upp illrar själva så förknippas allt det som görs av styrelsemedlemmarna med Skaraborgsillerns verksamhet."
Sitter man i styrelsen så har man ett stort ansvar. Det som man gör som privatperson speglar även av sig på arbetet i föreningen. Jag tycker inte att det känns rätt att riskera en hel kulls hälsa för en iller som kanske kan ge bra avkommor.
"Jag är fullt medveten om att jag kan förlora hela kullen men det kan lika gärna gå åt andra hållet."
Vad ger oss människor rätt att ta en sån här stor chans? Är det den här bilden vi ska skicka ut till nya personer inom illervärlden. Att vi chansar bara för att vi ska få fram en iller som ser ut som vi vill?? Varför denna fixering vid angoror??
En iller ska se ut som en iller. Inte som en liten mopp med gröna ögon.

Citerar från SKILLs svar:
Vi i styrelsen kan inte ansvara för vad våra medlemmar gör utanför föreningen, inte ens styrelsemedlemmarnas handlanden anser vi är föreningens angelägenhet så länge det inte sker i föreningens namn eller är rent olagligt. Om en enskild medlem inte bryter mot stadgarna och/eller bilagan med skötselråd så kommer föreningen inte att utesluta medlemmen.
Nu fick jag ytterligare ett problem här. Vad betecknas som olagligt?
Om man har en iller som är född den 24 maj 2007 i Frankrike. Och den illern blir synlig i Sverige på en träff den 24 augusti 2007. Då är den illern enligt mina uträkningar vid träffen 13 veckor och 2 dagar.
Precis i dag är illern då 14 veckor och tre dagar. Fortfarande en ung valp.
Enligt mina kunskaper angående införsel av iller så ska illern vara minst 15 veckor vid införseln till Sverige.
Detta för att den ska ha hunnit få de sprutor den behöver och vänta den tid det tar för illern att få antikroppar.
Om man använder enkel mattematik, så kan man börja fundera på om det är lagligt att smuggla in en valp i Sverige.
Visst jag vet att man kan ansöka om att få dispans som uppfödare. Men jag vet också att det inte har getts någon dispans angående illrar.
Så är detta något som föreningen anser är olagligt?
Audiatur et altera pars
bra sakt Åsa

Rätt så patetiskt när folk sitter och letar fel…
Jag är också fortfarande helt överens med Saras beslut. Det är att leka lite väl mycket med riskerna här.. Och hur ska det gå om honan inte producerar mjölk så som hoppats? Ska man para en korthårshona i samma veva o hoppas på det bästa då? För att eventuellt den honan ska ta sig an även de valparna? eller har man tänkt att låta ungarna tyna bort och dö?
Och visst skrivs det att det eftersökts en viltfärgad angora. men till vilken nytta? för att dölja alla färger o teckningar som finns i hela stamtavlan? För som bekant så förs ju även generna för färg o teckning vidare till valparna så honan bär ju på de andra färgerna också och kan likagärna få tecknade ungar..
Sorgligt när det blir så här… Tråkigt när det blir osämja mellan folk samtidigt som att jag förstår att man inte vill medverka eller vara involverad i saker man inte alls står för..
Sajtvärd på Iller.ifokus
FreddeW vem syftar du på är patetisk.
putt

Patetisk betyder att man är känslosam i svenska ordboken.
Den engelska betyder att man är fånig.
en liten påpekelse bara ;)

#107 VEM inte vad….

#88 (Bara första stycken är direkt riktat till #88) Vad jag vet så är inte Mysan från Pherfarm. Det är vad jag och första ägaren till henne vet. Det finns säkert pherfarmblod i henne det förnekar jag inte men hon kommer troligtvis inte därifrån. Hon är underbar och jag är glad för varje dag jag får ha kvar henne.
Nu har jag läst brevet från Sara till SKILLS och jag kan inte se att det är annat än val av avelsmaterial som ligger bakom avhoppet. Det är bra att man står för sina åsikter det skall man göra men man måste också acceptera att andra har andra åsikter. När den andre parten dessutom tar hjälp av illerkunniga personer som är duktiga på genteik kanske det är dags och inse att personen vet vad han/hon gör med stöd av dem som kan genetik och avel samt är utbildade inom detta område.
Dessutom så står det i brevet att skulle allt skita sig så blir det ingen mer avel. Precis så gör alla andra med sina honor oavsett färg och pälslängd. Jag vet flera här inne som avlar på sk risktecken men ingen "hoppar på" dem för det om inte annat så är det bara några få som gör det. Det vi måste fråga oss är vad som är viktigast. Är det en kull med friska valpar som man inte kan hantera för fem öre men de lever i 10,13 år eller är det en kull med valpar som har bra temprament som man kan hantera men lever i kanske max 7 år. Det jag vill ha sagt är att i debatten om hälsosama djur tycker jag att man har glömt bort vikten av hur djurets temprament är. Både hälsa och temprament är lika viktiga, själv föredrar jag ett djur som lever lite kortare med bra temprament än ett djur som lever länge som man inte kan hantera.
Jag tycker fortfarande att de finns de som kastar sten i glashus när de hoppar på denna uppfödares avel när de själva inte har de bästa linjerna bakom sina djur och medvetet väljer illrar som inte har det. Hur många är det inte här inne som har tänkt att ta en angora från Danmark, Tyskland eller något annat europeiskt land? Hur bra tror ni dessa linjer är? Är det inte att stödja en dåliga avel när man köper dessa djur oavsett om man skall avla på dem eller inte?
#109: Är det en kull med friska valpar som man inte kan hantera för fem öre men de lever i 10,13 år eller är det en kull med valpar som har bra temprament som man kan hantera men lever i kanske max 7 år.
Jag har aldrig förstått varför folk så ofta tror att det ena nödvändigtvis utesluter det andra. Förmodligen därför de bara sett ena eller andra sorten. Men det går faktiskt alldeles utmärkt att ha snälla, trevliga och fullt hanterbara illrar som lever friska liv upp till runt 10 eller mer.

#109 Om du hade fortsatt med citatet så hade du sett att jag skrev:
Det jag vill ha sagt är att i debatten om hälsosama djur tycker jag att man har glömt bort vikten av hur djurets temprament är. Både hälsa och temprament är lika viktiga, själv föredrar jag ett djur som lever lite kortare med bra temprament än ett djur som lever länge som man inte kan hantera.
Jag står fortfarande för att om man idag, som det ser ut som måste välja, så förderar jag ett djur som kanske lever 7 år med tur som går att hantera än ett djur som lever 13 år eller mer som inte går att hantera alls. En annan sak som kanske borde tillföras debatten är hur vi håller våra djur och vad vi ger dem fö mat. Tror detta har en stor inverkan på vissa sjukdomars utveckling, främst insulinom och binjuresjukdom.
Jodå Nea, jag hade läst precis hela avsnittet. Jag tror vi har i princip samma åsikt men pratar förbi varandra.
Det var den inledningen och avslutningen i din kommentar som fick mig att vilja påpeka att man behöver faktiskt inte välja mellan det ena eller det andra. Man kan mycket väl ha både ock. Det tycks nämligen vara en ganska allmän åsikt att folk tror att de friska linjerna också är svårhanterliga linjer. Men så är det ju nödvändigtvis inte (och det är vi ju alltså överrens om):
Det vi måste fråga oss är vad som är viktigast. Är det en kull med friska valpar som man inte kan hantera för fem öre men de lever i 10,13 år eller är det en kull med valpar som har bra temprament som man kan hantera men lever i kanske max 7 år. Det jag vill ha sagt är att i debatten om hälsosama djur tycker jag att man har glömt bort vikten av hur djurets temprament är. Både hälsa och temprament är lika viktiga, själv föredrar jag ett djur som lever lite kortare med bra temprament än ett djur som lever länge som man inte kan hantera.
Hur sjutton kan man resonera. Att man hellre har en iller som lever kortare bara temperamentet är bra.
Grov tolkning på det. Avla på vilket skit som hälst bara temperamentet är bra. Rent ust sagt Fy fan.
För det första man ska avla på bra illrar och inte ta in en massa skit eller fortsätta med den skit som finns. Gör man det så behöver inte ålden inte gå ner samt att friskare illrar.
Sen vet man att det är stor chans att angora illrar inte prodeserar mjölk hur kan man få vara så självisk att man ta risken att utsätta sin iller för detta. Det anser inte jag vara serjöst. Det anndra med angora illrar det är INTE normalt.
Om man ska ha en iller ska man ha en iller inte nån förbannat hubrid av iller. Nä men titta nu har vi fått fram en grön iller åå vad sött såna måste vi få fram fler av. Eller men titta vad sött han har ju två svannsar vi måste avla fram fler sånna. Om man försöker ändra illerns utseende form, färg, päls så är man inte ute efter att ha en iller.
Våga bevara iller som iller och bojkotta alla som försöker ändra iller till nått som dom inte är.
#109 konstigt det där du säger om att folk inte "hoppat" på andra som avlar på riskteckningar då jag vet flera trådar som fått låsas just pga det..
Jag håller helt med om att de som letar illrar med speciellt utseende utanför sverige bara för att köpa en iller helt efter utseende stödjer den dåliga aveln på dessa. Får väl se det som liiite positivt när iaf illrarna inte används i avel här utan bara som sällskap.. Men visst stödjer dessa personer dålig avel- helt klart!
#111 & #112 visst är temperamentet på en iller viktigt- iaf om den ska fungera som sällskapsdjur då starka hybrider säkerligen har svårt att anpassa sig till ett vanligt hem med mänskliga regler.. Men ärligt tycker jag det låter själviskt att föredra illrar med kort livslängd för ens eget stor nöja framför illrar som får ett friskt och långt liv! Visst kan man kombinera! de är få- men de finns!
#109 en sak till.. det är en sak om en hona med de bästa förutsättningarna inte kan hålla sin kull vid liv- men när man medvetet avlar på en hona som har långt ifrån bra förutsättningar att lyckas.. ja då är man inte på illerns sida utan på sin egen.. Mend et är ju bara vad JAG tycker!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#114: Men ärligt tycker jag det låter själviskt att föredra illrar med kort livslängd för ens eget stor nöja framför illrar som får ett friskt och långt liv!
Ja det tycker ju verkligen jag med, så jag förmodar att det svaret var riktat till Nea och inte till mig? Min poäng är ju att man behöver inte välja mellan bra mentalitet och sundhet. Det går alldeles utmärkt att kombinera båda två, det behöver inte nödvändigtvis vara hybridlinjer heller, och det finns nog fler snälla och långlivade illrar än vad många här tycks tro.
#115, ja sorry- den var inte riktad till dig!
Sajtvärd på Iller.ifokus

#113 Jag vet inte om jag tycker det är själviskt, inte med tanke på vad det finns för gener idag. Då tycker jag att det är mer själviskt att avla på en iller med bra gener som man inte kan hantera och den får vara utan någon som helst mänsklig kontakt.
Som jag skrev så är både bra gener och ett bra temprament lika viktiga men idag så verkar det som man måste välja mellan dessa och då väljer jag faktiskt heller en iller som har bra temprament som kan vara nära sina ägare. Men ytterligare än en gång så är både bra gener och bra temprament lika viktiga. Hoppas ni förstår vad jag menar annars så får vi ta det via pm. istället.
Jossan jag vet att det är flera som reagerar på alla som avlar på dem med risktecken du är en av dem och du med andra skall ha credit för att du tycker så oavsett vem det än är som väljer att avla. Men det finns andra här inne som inte vågar stå för sina åsikter oavsett vem det är som är uppfödare.
Min fråga är det någon som har pratat med uppfödaren gällande detta. Jag har gjort det och har utifrån det bildat min uppfattning. Jag tycker ni andra som bara har hört en sida av det hela skall ta kontakt med uppfödaren för att höra dennes sida på historien.
Rättar en ofta allt för vanlig missuppfattning. Det är inte så att angorahonor inte kan ge mjölk, en angorahona kan producera mjölk. Tyvärr är inte denna mjölk näringsrik. Med utgång från detta så vet ni säkert att genom att ge en hona tillskott av näring så kan mjölken bli näringsrik. Även korthårshonor kan ge näringsfattig mjölk och då ger man dem näringsrik ersättning.
För att få fram angora illern så har det avlas med grov inavel det är då inte positift. Det har även förekommit byte mellan vissa o danmar för att se om deras angora är bättre. Det är sjukt att ta fram nått som inte finns.

#118 Har själv en angora och jag vet precis hur mycket det finns bakom dem och vad som har gjort att de finns idag.
Nu finns angoror och jag står för att jag tycker de är superfina och vill gärna se mer av dem. Jag står också för att jag tror att det går att avla på angoror oavsett kön och att man genom genomtänkt avel kan få bort vissa defekter. Bla genom att ta en valp från en angorahona som ger mjölk.
Det är hubrider o ser ut som fuskpälsar.
en Angora iller är inte en iller.
Naturligtvis är en angorailler en iller!
Däremot är min mekaniska goseiller inte en iller utan ett kramdjur.
Sara
En angora är inte en normal iller. Den är framtagen för att det finns dom som tycker om att leka o ta fram nått som inte är naturlig.
En anogra är ingen iller det är en hubrid som inte skulle finnas i naturen varför ska då folk hålla på att ta fram sånt som inte finns och kan man vara så förbannat ego att stötta något sånt. Det är helt sjukt.

En angora är självklart en iller lika mycket som tax är hund. Dock skulle ingen av dem funnits om det bara räknats i vad som överlever i naturen. De är felkonstruerade för det. Men många hund och kattraser är det också.
Så den diskussionen om att det är en iller eller inte känns lite onödig tycker jag. Klart de som har angoror hemma har en iller. Sedan finns det annat som talar för att inte använda en angora hona i avel. Och vad det är som gör att två angoror inte får angora valpar och sådant. ;-)
Audiatur et altera pars
Oj, verkar som jag missat mycket på sista tiden, har inte varit spec aktiv :S
#117 jo, jag vet att de ofta producerar mjölk men att den är fattig på näring.. men att ge honan näringstillskott för att få upp näringshalten i mjölken låter som en teori som inte håller speciellt långt- för i så fall skulle alla världens angorauppfödare slippa allt som har med surugatmammor och stödmatning att göra, men det är ett känt faktum att så inte är fallet! Tycker det är sjukt onödigt att chansa!
Sen måste inte en iller med "vasst" temperament vara ohanterbar. Jag känner flera illrar som är mer eller mindre vassa men de är inte ohanterbara för det och de är inte så starka vildmixar att de inte lämpar sig ett vanligt hem. För det tycker jag är lika fel som att använda sig av framavlade gosedjur som inte vet alls hur man säger ifrån.
Att avla bort defekter så som försämrat näringsinnehåll i mjölken hos angoror borde gå hand i hand med att försöka avla bort defekter så som nod på eller i nosen och deformerad nos…
_Min fråga är det någon som har pratat med uppfödaren gällande detta. Jag har gjort det och har utifrån det bildat min uppfattning. Jag tycker ni andra som bara har hört en sida av det hela skall ta kontakt med uppfödaren för att höra dennes sida på historien.
_
jag tycker att jag fått en god uppfattning om många av de uppfödare som använder riskteckningar i avel om varför de gör det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Det jag menar att de inte är en iller är att det inte är ett utseende som är normalt Det är det som jag menar att angora illern inte är en iller. Sättet dom beter sig är ju som en iller för det är en iller.. Kanske ska vara lite med tydlig med vad jag menar framöver :D
Normalt sätt så förekommer inte angora iller i naturen och ser ingen anledning varför man ska ta fram nått som inte finns egentligen.
Jag vill ha en iller som ser ut som en iller jag vill inte ha en iller som ser ut som en långhårig råtta.