inälvor?
kom och tänka på en sak. eftersom iller kan äta möss. kan de då äta typ rå lever och sånt från tex gris? typ som godis.
mina föräldrar slaktar egen gris. får den iof tömd och delad. men när man hämtar den kan man få ta med sig det man vill av innehållt och ibland köpa till delar.
brukar ta lite extra till min katt som bor hos föräldrarna och koka till att ha i frysen som lite extra mat.
hur är det med andra djur, typ kanin, rådjur, älg ect? min kompis pappa är jägare så då kanske man kan sno lite och frysa in att ha då och då?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Säkert superbra mat. Bara man ser till att tex grisen inte har trikiner.
Lever och sånt tror jag inte man ska utfodra dem med i alltför stor mängd eller för ofta iom att det är ett organ där gifter lagras. Men om du varvar olika sorters kött så är det säkerligen inga problem. inälvsmat ska ju vara supernyttigt.
Kanske bör du även komplementera med benmjöl om de inte får ben i maten, annars kan de få rubbade fosforhalter (visst var det fosfor). Finns lite trådar om detta om du söker. Men ger du dem torrfoder som huvudföda och kött som då-och-då-föda så bör de inte få problem med fosforet…
putt

men vad är det man brukar ge valpar då?tänkte att man måste kunna ge en vuxen iller det också eller?=)
man ska väl egentligen helst inte ge gris. o inälvsmat ska man inte ge mycket av! men det är nyttigt med rått kött för illrarna! brukar vara lättast att börja med kyckling.
Sajtvärd på Iller.ifokus
man ska väl vara försiktig med sånt då innehåller en hel del järn?
Lever allra helst är väldigt D-vitaminrikt och D-vitamin lagras i kroppen. och är i för stor mängd rent ut skadligt.
Lite beroende på vad du ger för annan foder förutom inälvorna beror på doseringen av det…Men hjärta/lever bör inte ges mer än 1-2gång i veckan beroende på. och då i bitar liknande deras naturliga bytesdjur (ex möss, höns). Som godis och i måttlig mängd blir det nyttigt godis. Går även att torka lever i ugnen för de illrar som gillar det lite krispigare *brukar köpa färdigtorkat på djuraffären*
kanin är jätte bra om u får hela kaninen att utfodra illern mer, det är naturligföda ;-) endast inälvorna som sagt innan -i måttlig mängd och inte för ofta.
Rådjur och Älg har jag faktiskt själv aldrig testat, men köttet går ju att ge i måttlig mängd och inälvorna borde inte vara några problem. -i måttlig mängd- Men märgben att såga ut i bitar och ge illern att gnaga på då och då rekomenderas som tandmotion likaså aktivering/stimulering. Tänk bara på att servera allt rått. Min far är jägare och då han har fågelhund blir det mest fågeljakt och mina illrar får div. att äta och det uppskattas. allrahelst duvla gillar de :-)
ah men perfekt.. hela grejen var som sagt bara tänkt som då och då mat.
kanin är väldigt lätt för mig att få tag i lika så rådjur. älg dyker upp i bland. kan säkert få tag i höns också om jag kollar runt lite. .kommer från gotland så jag har lite kontakter från landet där ännu. gris kan man ju låta bli, det är nog enklast i början om man inte är van med vade de kan och inte kan äta.
så man ska hellst försöka ha med ben de kan ganag på? .. ägen fågel ben? en rå kyckling klubba typ?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.