Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 719 ggr
[tiiia]
0

SKUNKNING :O

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Diors "skunkköttlar" (vet inte vad de kallas eg) var riktigt stora  och ganska hårda så jag klämde till lite grann och ut kom massa "gult" kladd. Jag antar att detta beror på att Dior inte skunkar särskillt ofta? har hänt typ 1-2 ggr men då har det inte luktat så här starkt. Nu luktar det ruskigt starkt som sagt och hela badrummet "stinker" av det trots att inget av det hamnat på något annat än en pappersbit som jag spolade ned i toaletten. Dior mår bra och är lika pigg som vanligt, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra åt lukten. Tyvärr har vi inget fönster i badrummet så vi kan inte vädra ur, har heller ingen luftrenare eller liknande och lukten är näst intill outhärdlig. Hemlis Jag har aldrig känt en sån stark lukt förut om jag ska vara ärlig.

Så någon som har tips eller ideér?

Theres
0

what? jag svarade ju nyss på detta?

golf.ifokus.se

Xannadu
0

#1 Svara igen Det beror på att iFokus haft problem

AlbaStiffler
0

Igenstoppade analkörtlar sätter jag en 500ing åp att han har! Helst ska du då åka till veterinären och klämma dem helt. De kommer antaglien att söva honom och klämma dem. Eventuellt måte de även spola dem… Skrev om detta i en annan tråd igår tror jag… ska söka reda p det så slipper jag skriva om. *hang on*

[tiiia]
0

Jag klämde ut allt som var igår kväll. Nu känns det inget där längre så jag antar att allt är borta. Fick ju ut massor med gultkladd som luktade så man typ blev yr, riktigt koncentrerad lukt med andra ord. Detta är ju samma procedur som man går igenom hos vetten om de är hårda så eg så ser jag ingen anledning till att åka in till dem med tanke på att de tyvärr inte kan ett skit om illrar. Sist jag frågade dem om något så kunde de inte svara, de visste knappt ens att Dior var en iller (jasså en iller, det har jag nog inte sett någon förut). När han kastrerades fick jag ett papper om hankatter där de hade stukit över hankatt och sedan skrivit dit iller.  De trodde att det var exakt samma saker som gällde. T.ex så berättade vetten för mig att Dior skulle gå upp massor i vikt och bli jätte lat. Då fick jag informera henne om att illrar går ned i vikt vid kastration och lathet är inget som man direkt förknippar med illrar varesig de är kastrerade eller ej.

Dior mår som sagt bra nu och analköttlarna är tömda. Blir det så där igen så åker jag in till vetten men just nu finns det inget behov av det.

Fuglemat
0

Kom det noe blod? I såfall kan han trenge en antibiotikakur, men hvis ikke kan du bare følge med på dem.

Skulle det bli et kronisk problem så kan de nok hjelpe deg med det, for det blir det samme som på hund (lukter bare verre;)

Theres
0

Ställ skålar med ättisksprit i badrummet så försvinner lukten skrev jag… men antar att lukten redan är borta nu.

golf.ifokus.se

AlbaStiffler
0

#5> Ok, låter som om du behöver hitta en ny och bättre veterinär, vart bor du egentlgien? :) kanske kan nån tipsa om en illerkunnig vet i din trakt.

Angående analkörtlar så är det precis samma procedur som de utför på iller som på katter och hundar, som även de får dessa problem. Så det borde även en vanlig vet klara av. :)

Vad du hur som helst ska hålla koll efter är om de svullar igen, inom kanske några veckor eller nån månad. Gör de det skulle  iaf jag åka in. I mitt fall fick de ju spola dem då, och det kan man inte göra hemifrån.

[tiiia]
0

Jag bor i Linköping. Har någon ett bra tips på en vetrinär som vet vad en iller är så får ni gärna tipsa mig :)

Det kom inget blod vid "tömningen", försöker hålla lite koll på om det blir svullet igen, isf så åker vi in och spolar direkt om vetrinären går med på det. Tycker att det är lite otäckt när de söver en iller och de inte kan något om dem, skulle de ha lite bättre koll skulle man inte behöva vara riktigt lika orolig. Så jag ser hellre att de söver honom och spolar än att de söver klämmer och sen kanske en vecka senare söver honom igen och spolar.

Jo lukten är typ borta nu, jag känner den bara lite svagt, men det är nog för att vi inte kunnat vädra ur badrummet ordentligt. Ska testa att ställa in lite ättiksprit i badrummet som Tessan tipsade om :)

hehe får jag inte tag i en illerkunnig vetrinär snart så får jag väl köpa den här boken eller den här:) får väl ta med den om man åker till vetten så de får lite koll på vad en iller är.

AlbaStiffler
0

Nån som känner till illerkunnig veterinär i Linköping?

bnoffan
0

Skulle vara bra att veta för mig också som flyttar till Linköping om 1 månad..