Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 591 ggr
CaithSith
0

Framfall!?

Jag har nyss fått höra att min iller, som är hos en illervakt för tillfället, har fått framfall(tror vi).. Jag undrar om någon här har varit med om det förut och isåfall är det allvarligt, är det svårt att behandla mm? De är påväg till veterinär med henne..

kitty
0

asso på människor är det inget man direkt behandlar så vitt jag vet. Det beror på ålder. Jag tror  inte det stör illern så speciellt. . . farligt är det inte i all fall ( på människor alltså)..

Faxlin
0

Framfall är allvarligt, även på människor. Det är något som är smärtsamt och inte roligt att råka ut för.

På djur så kommer illern antagligen att få ett par stygn som ska hjälpa till att hålla kvar livmodern på plats.
Sedan så är det allvarligt i flera månader då man måste hålla hård koll på sin iller.

Hoppas verkligen att det inte är framfall. Men skriv gärna och berätta om hur det går.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kitty
0

ok, då var jag visst helt ute och cyklade :)

ignore me..

Smex
0

öh.. nu känner jag mig dum, men man får alltid bäst svar här på sina frågor. vad är framfall, är det som missfall?Generad

sarae
0

#4 framfall är när livmodern etc ramlar ut genom slidöppningen. vet ej exat hur det ter sig på iller.

Faxlin
0

Oftast får de framfall i samband med dräktighet. Antingen under själva dräktigheten, vilket är vanligast hos djur. På människor är största risken för framfall efter förlossningen. Så det skiljer lite på oss där.
Ett framfall innebär att i varierande grad så faller slidan ut ur djuret. Detta är i de allvarligare fallen ett mycket smärtsamt tillstånd som också kan förorsaka att det täpper till djurets förmåga att urinera. Detta i sin tur kan leda till att urinblåsn spricker och djuret dör.

Kan skriva mycket mer om detta, men jag tror du fått en lagomt hum om vad det är nu :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
0

Usch låter inte alls kul hoppas att det inte är så och att din iller snart mår bättre.. håll oss underrättad!! håller tummarna

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Velsan
0

vanligt på kor tex