Charlie
Hej, min iller ta allt i mat vägar, kan inte lämna något på bordet om jag ska gå till köket annar är han där å ätet :-) han är lös från morgon till jag går lägger mej. sen får han gå in i sitt rum. Men hur ska jag få han att sova på natten? Han vill ut från rummet å gör att för att komma över väggen. Vet att dom är vakna på natten, men han är ute å bysar på dagen så man tycker att han skulle sova:'(
Det är ofta så den här årstiden. De är vakna jämt känns det som. Mina första 2 illrar stängde jag in på natten i köket i min första lägenhet. Den ena var jag tvungen att tok-aktivera för att få sova. Promenader ute och ändå fick jag hitta på saker i köket som han kunde sysselsätta sig med en stund för att förhoppningsvis vara lite trött på natten. Ibland kunde jag häva ut ett berg med smutstvätt framför dörren han oftast grävde på, och gömma massa godis i. Ibland gjorde jag badbaljor med massa saker att fiska upp och godis i vattnet. Man fick gnugga idéknölarna rejält! Det blev bättre med åren, men han var alltid en Iller som krävde sitt. Gick jag inte på en lång promenad med honom varje eftermiddag så stod han vid dörren och grävde tills man blev galen. Gick jag ut för tidigt var jag tvungen att gå igen framåt kvällen. Var ett antal dörrlister som fick sätta livet till med den illern ;) ändå var han lätt en av de illrar som varit svårast att förlora. Ang maten, så var han lite likadan så det var bara att aldrig lämna något framme för annars var han där och stal allt! Minns så väl en gång då jag glömt en liten skål med ett par godisbitar i på bordet. Jag kommer in i vardagsrummet och Pegasus står på bordet med nosen i skålen- tydligt missnöjd med utbudet, suckar och tar en lakritsfisk i munnen och hoppar ner- nästan som att han bara var tvungen att få med sig något även om han inte tyckte om det. Han fick förstås inte äta den. Vissa illrar är sådana. Det är bara att anpassa sitt liv så gott det går. De brukar bli lite mer lugna med åldern.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hej ok men de är mat han tar inte godis. Sen tappar han hår på svansen. Vet du vad de kan berå på. mvh Charlie
#2 godiset var bara ett exempel på att han även tog saker han inte gillade- bara för att ta det. Sommarsvans kallas det när de tappar päls på svansen. Sök på det och du kommer få många träffar.
Sajtvärd på Iller.ifokus