Nafsar i ögonbrynet
Mina pojkar är väldigt snälla för det mesta. De är också rätt nöjda med livet. De är av med öronskabben och lider inte av något annat än att de får för lite möss och kött att äta kanske.
De bits/nafsas aldrig egentligen, utom vid bus. Då ska man absolut passa sig för Abbes sylvassa tänder och han biter hårt som tusan… Men det är bara vid lek som sagt.
Abbe är för övrigt helt barnsäker, han kan vara i barns famn och bli klappad och pysslad med. Jag vet inte varför men det går att lita på honom.
Herr Melin är bitfri för det mesta. Han har nafsat någon besökare någon gång och någon okänd som hållt ihonom, så han är inte säker för barn att hålla i. Och en sak som är väldigt otrevlig: han nafsas i ögonbrynen. Det gör ont och ibland blir det hål. Och jag blir fruktansvärt arg, ledsen och besviken.
Nu undrar jag varför han gör det. Idag när han gjorde det var det inte ens ett bus eller kärleksnafs. Jag tog det som ett "jag hatar dig-nafs"… (för så kändes det i mitt hjärta)
Jag tycker att vi har ett bra förhållande idag, jag o HM. Han är glad och tar för sig, samt kommer även fram och puttar på mig ibland. Han lystrar till sitt namn och jag litar hundra på honom vid utevistelse. Kommer han lös ropar jag och så kommer han…

Illrar kan ha olika fetisher helt enkelt och bara måste smaka på vissa kroppsdelar. Undvik helt enkelt att ha honom i ansiktet.
#1 hm… lol… hur undviker man det? måste ju pussa❤️
idag klättrade han ner från huvan (där han låg o sov en stund) och gick förbi mitt ögonbryn och nafsade… så jag gjorde eg inget

#2 Nej men väljer du att ha honom i ansiktet så får du vara beredd på det. Finns dom som har dille på att bitas i näsan eller öronen oxå.
Imie gillar att putsa mina ögonbryn och så ska de naggas (som hon gör när hon putsar sin egen päls) så alla stråna ska ligga rätt. Inte alldeles behagligt men jag ser det som en akt av omsorg om sin husse. 😍
#4 det är ju så gulligt när dom "naggar" på detta vis! Grodan- många illrar har som sagt vissa kroppsdelar som bara inte går att undvika att nypa tag i. Det är nog inget som ska överanalyseras eller läggas känslor bakom- det bara pr så. De menar inget med det, kan bara inte låta bli. Som exempel så var min första Iller Dexter en helt fantastisk Iller! Alltid snäll och välvillig :) MEN, han hade ett problem, och det var öron! Jag blev aldrig biten i örat som tur var men minst 5 olika personer åkte på sig ett bett! Det gick bara av farten helt enkelt. Lite som att vissa illrar har svårt att låta bli fötter. De bara är där, och då kan det vara svårt att inte göra det som hjärnan och tänderna vill… Jättesnabbt, så ingen märker… ;)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Du får vända på huvudet och pussa honom i nacken istället Grodan he he. ❤️
#5 Tjadu… jag är ju eg itne så dum att jag inte VET att en iller är bitfri. Men jag mår inte speciellt bra just nu så jag kan inte ignorera att jag har känslor.
#6 Absolut gör jag. Jag har honom aldrig i ansiktet faktiskt. Inte eg. Han sökte upp mitt fäijs för att bita
jag håller just nu på att lära mig hur illrar är och vad dem har för hyss för sig… Så jag är inte världsbäst på ämnet men jag är helt säker på att oavsett djur så kan dem inte inte uttrycka hat! Dem kan inte säga "jag hatar dig" dels för att dem inte kan prata men oxå för att djur inte har samma känslospektrum som vi människor har… om jag skulle tro att varje gång att min ena katt hoppar fram bakom gardinen och sätter sig i vaden på mig, eller när ena illern biter mig i tårna för att jag är "dum nog" att sitta och vifta på dem under skrivbordet. betyder att dem hatar mig så skulle jag bli en väldigt olycklig matte.
Så lägg ingen energi på det utan ta helt enkelt och kasta bort den "hen hatar mig"- känslan… För den finns egentligen inte där 😉
Den uppfattningen jag får om illrar är däremot (alla mer illerkunniga får rätta mig om ni anser att jag har fel) att dem är högenergiska, impulsiva, korttänkta(?) och ser dåligt… När man ser på ett människoansikte med suddig blick så är det 2 saker som man kan se "tydligt" det första är våra ögonvitor och det andra är våra ögonbryn.
om vi lägger till att illrar reagerar lika mycket på rörelse, lukt och hörsel (+ impulsiviteten och korttänktheten som jag nämnde ovan) så kombinerar vi det beteendet med vad som rör sig mest i vårat ansikte vilket faktiskt är våra ögonbryn…
Så för att korta ner min krångliga långa förklaring: Din iller tänkte inte efter före: "Det är nått som rör sig!" *impuls naffs*
// Jenny and the tassilicious
Det kanske egentligen är menat som ett kärleksnafs, han tänker inte på att du har mycket tunnare hud än honom…? ;) Mara har hälsenor som fetisch… Hon biter inte hål, men man är ganska känslig där. :/ Blöta fötter är bäst, när man stiger ur duschen kommer hon springande för att börja slicka uppepå fötterna, jobba sig bakåt, för att så småningom få tag i hälsenorna och då ska det helt plötsligt tuggas!
#7 och inte har jag någonstans påstått att du skulle vara dum eller ignorera att du har känslor. Du bad om ett svar och jag gav dig ett högst välmenat sådant…
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7, Man ska aldrig ignorera sina känslor Grodan, det mår man bara ännu sämre av, kram på dej
Jag tror, som andra redan varit inne på, att det är en instinktiv impuls som gör att illrar nafsar så där. En naturlig iller/rovdjursimpuls. Man ska inte tolka in för mycket i det, även fast det lätt kan kännas så i stunden, eller överanalsyera. Man får se mer på det stora hela när man ska bedöma hur ni fungerar ihop, inte dessa små instinktiva grejer som trots allt är ett ganska vanligt fenomen hos illrar. Det låter ju som om han överlag trivs fint med dig.
Jag har ingen av mina i ansiktet.
Min lilla Rora och jag har en såndär relation som man sällan får att hon verkligen valt mig och gör allt för mig. Lång historia kort, hon högg ALLT som rörde sig och släppte inte.
Nu kan jag göra allt, pussa henne på nosen, kolla tänder, mysa, ha henne under täcket. MEN hon biter gärna i ansiktet.
Och jag vet att hon inte hatar mig så du borde inte ta det så heller. :)
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Min Mimer har en fetisch för armveck xP
Börja med att slicka och sedan ska det gnagas (hårt!).
Jag har endast en teori att det är för att senorna i armvecket är så mysiga att gnaga på xD
Men jag har lärt mig ifrån början att helt enkelt ha honom lite högre upp i famnen så inte armvecken är tillgängliga, eller helt enkelt en långärmströja :P
Förutom den biten så är båda mina i stort sett bitfria ^^
Ah well, förutom Majsan när det kommer besök 😍 Nya fötter att inspektera och nafsa lite lätt i ;)
Och om Mimer skulle vara på dåligt humör eller stressad så är näsor väldigt bra att hugga tag i (Det lärde sig min sambo den hårda vägen) 😂
//Belinda aka Zandrama
#12 ❤️
#13 😃

Säger som andra ovan. Vissa kan bara inte låta bli. Bättre att inte ha dem i närheten av de utvalda kroppsdelarna. Jag har haft illrar som inte kunna hålla sig borta från handleder, knogar och näsor. Det verkar helt omöjligt för dem. Då har jag dem helt enkelt inte där och så har vi inga problem :)
Jag vet ju det här eg, jag var tillfälligt förvirrad, deprimerad osv…
Och givetvis undrade jag lite. HM är en klurig kille. Jag älskar honom så mkt. Han är rolig, aktiv och en jäkla buse. Ibland är han också lite svår att förstå. Men vad jag insett är att han verkligen har fått vårkänslor. I vintras låg vi nerbäddade, han sov på mitt bröst nära mitt ansikte… och vi låg så tätt i flera timmar…. nu är det spring, röj, bus och bit… jag själv får tvärtom vårkänslor, blir jäkla depp… sen är jag tokensam emellanåt och har bara djuren, då kan jag bli lite knepig i kolan o tolka fel…