S. Kyckling/Ägg
Finns det intresse för 0-2 veckors gamla vaktel kycklingar. Så finns det en del som blir över här till och från. Känsliga små individer. Verkar bli nån som avlider vid varje kläck pga för varmt/kallt, lyckats dränka sig osv. Vid intresse kan jag även kläcka fram fler.
Har även en del vaktelägg till överst till och från. De är befruktade. Enligt fågefolk så skall avidinet neutraliseras i befruktade ägg. Gott till både oss som pälsklingarna ;-)
Ingen aning om direkt pris för tillfället. Skickar inte kycklingar. Hämtas i västerås eller kan tas med till sthlm när jag skall dit. Ägg kan skickas mot frakt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
produceras det för matning till iller? o.O
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1 Njae. Skaffade vaktlar för att få nått mer kul att småpyssla med och nyttigare ägg. Men kläcker även en del för variation i hundarnas barf som mat. Dock väldigt liten skala. Men blir en del kycklingar som avlider av sig själva då de är mycket känsliga första veckorna för allt. Mina illrar får men vill inte ge dom för ofta.
Känns mest dumt att slänga och de kan inte ligga i frysen hur länge som. För mig att näringen börjar försvinna runt 6 månader i frysen.
Tänkte mig typ 2kr kyckligen. Eller 20st mot ett paket kaffe(gevalia/löfbergs) osv. Inte summan i sig jag är ute efter. Mer om nån vill ha nått gott till sina pälsklingar.
Kan även kläcka en full omgång till bara foder och avliva om nån vill ha lite mer. Ca 40-50st.
Mina trivs rätt bra och varje lägger 1-2ägg per dag. Orkar jag inte laga/baka nått med det så får råttor, iller, eller hund dela på det.
Blir inga jätte mängder. Men mer att det finns om några få är intresserade.
Matägg ligger normlat på 4-7kr/st. Så nått runt det
Vart i landet finns du? :)
// Jenny and the tassilicious

#3 står i första inlägget: "Hämtas i västerås eller kan tas med till sthlm när jag skall dit. Ägg kan skickas mot frakt."
Jag skulle nog kunna vara intresserad av att testa nån på mina illrar och se vad dom säger :)
#3 läste för fort missade den biten
// Jenny and the tassilicious

#6 ja men det är lätt hänt =)
hej alla här, jag är nybörjare på vaktlar men vill lära mig mer och kanske skaffa några. Jag undrar hur dem ska skötas på bästa sätt och så har jag hört att man endast ska ha en tupp och inte fler då dem börjar bråka, så om man har en tupp hur många hönor bör man då ha? Och så har jag hört om olika sorters vaktlar så vilken är bäst för nybörjare? Hur stort är minimum måttet på bur och sist av allt, är det någon som säljer bra (helst till avel) vaktlar eller vet någon som gör det?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#8 testa vaktlar.ifokus.se. Detta är mest iller forum ;-).
Dock finns de bästa grupperna på fb. Bara söka vaktel så finns det flera med massa information och tips på säljare. Finns mest uppfödare neråt landet som uppåt och mot norska gränsen. Kan tipsa om de uppfödare ja känner till om jag vet på var du finns och på vilken art som du funderar på. Japansk ligger på ca 50-100:- tuppen och 1-200:- hönan.
Vuxna vaktlar överlag är enkla att sköta. Vet att japanska som jag har brukar rekommenderas då de brukar va lite lugnare och inte lika hariga.
Japaner kommer i tre storlekar, normal ca 150-180, jumbo 2-300, och fläsk/fransk 4-500gram. Ju större fågel ju mer mat som går åt och ju mer skräpar de ned. Kinesisk är liten och söt. Men jag tyckte de var lite mer hariga. Sedan toffsvaktel har jag med haft, ungefär lika stor som japaner men lade inte lika myckt ägg. Men bara de tre arter jag kan skriva om. Andra har inte jag koll på.
Vill man bara ha vaktel för ägg och ej behöver ha dom befruktade så lägger hönor ägg även utan tupp. För många tuppar på andelen hönor & yta kan lätt bli slagsmål.
Vill ha högt proteinvärde i fodret, ca 20-26% är rekommenderat.
Vill du föda upp egna kycklingar så behövar man nästan läsa på mycket mer om det än några små frågor till andra. Kräver mycket. Skall städas varjedag, bör gå på papper första tiden. Gick inte så toppen för mig i början. Flera dog av värmeutslag, satte i halsen och dränkte sig själva på några mm vatten. Sedan fick jag för kallt så de dog av det. Även fått ta bort 4 kycklingar. Två med fel på benen, en orkade inte hålla upp huvudet och andra med snett huvud så det gick inte så bra framåt. Nått man får va beredd på tyvärr. Men pepparpeppar så verkar det gå bättre denna omgången :-)
Jag har enstaka djur till och från som jag säljer för att inte få för många besläktade. Finns i västerås.
Tack, jag är ny på iFokus så jag är inte så bra på att hålla koll på iller fokus och vaktel fokus osv.
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.