Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 786 ggr
Fluffpuff365
0

Främmande kropp?

Har aldrig fattat vad som menas.

Kan illern fortfarande bajsa eller har jag fått allt bakom foten om att det är något med tarmen?

AlbaStiffler
0

Antar att du menar uttrycket att illern "fått i sig en främmande kropp"?

Man menar alltså att illern ätit något främmande, om det sitter fast eller inte framfår alltså inte. Bara att den ätit något den inte borde. Blockerar det tarmen så kan den alltså inte bajsa, och det kan oftast ses redan efter 4 h. Men det kan lika gärna fastna, utan att blockera allt, och då är det svårare att upptäcka. Så kan det ju tex vara med en hårboll, som ligger där och samlar på sig fler och fler hår, tills det blivit en boll som tillslut stoppar upp tarmen helt.

Visst var det det du undrade om? :-S

ViktorMarina
0

Det är att illern ätit något den inte ska, t.ex. en öronpropp, tyg eller plast, och det fastnar i tarmen. Det är den vanligaste dödsorsaken bland illrar, tror jag.

Det blir alltså stopp i tarmarna, eftersom föremålet inte tar sig igenom, och då kan inte illern bajsa. Den vill nog inte äta eller dricka heller, för det tar sig ju inte ut! Och det som redan befinner sig i magen måste ju ut på nåt vis, så ofta kräks illern. 

Det är alltså livsfarligt! Och väldigt lurt.. det är rätt lurigt att upptäcka att det är just det som är problemet, och det kan bli väldigt akut. Illern kan till och med verka bättre, för att senare helt plötsligt bli akut dödssjuk.

Därför bör man som illerägare alltid ha paraffinolja hemma, som finns att köpa på apoteket. Man ger illern lite av det om man misstänker att den ätit nåt olämpligt eller visar tecken på att ha stopp i tarmarna. Oljan lindar liksom in föremålet, och kan hjälpa till att föra ut det ur tarmen om man har tur. Efter några timmar ska oljan ha passerat genom systemet, och det ser man på att det kommer ut lite i rumpan på illern. Har den inte med sig något föremål, så sitter det kvar alltså!

Fluffpuff365
0

Ja det var det! :) tack för informationen. Om jag har fattat det rätt så ska man alltså åka in till vetten så fort man anar att den kan ha ätit något dumt utifall att det har fastnat trots att den bajsar normalt?

Fluffpuff365
0

#2 såg ditt efter att jag hade skrivit :S. Hur mycket parrafinolja ska man isåfall ge?

AlbaStiffler
0

Verkar det däremot akut så ska du såklart annars åka till veterinären, om inte oljan verkar funka eller om du misstänker att något ändå sitter kvar! Som sagt, det är rätt akut, iom att maten passerar genom systemet på bara 4 timmar. Därmed blir iller rätt snabbt utmattad om den inte behandlas.

Fluffpuff365
0

Tack tack, då vet jag om det skulle hända något! :)

ViktorMarina
0

Om det inte är akut, och du bara anar att illern fått i sig nåt så kan man ge ca 1 tsk, och varje timme om det behövs.

Men om jag visste att illern ätit något skulle jag nog åka till veterinären direkt, om det inte kommit ut något ca 1 timme efter att man gett oljan. Om illern däremot skulle vara dålig skulle jag åka in handlöst!