boosta illers självförtroende?
Kattexperter säger att leka med en katt kan boosta deras självförtroende… Kan det funka på iller med???
Eller vad gör man om man vill få upp deras självförtroende?
// Jenny and the tassilicious
Mutar med godis, bus och ger beröm! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Det finns ett sätt för varje iller, kanske inte riktigt men det är ett djur som man måste läsa av individen och anpassa sej en del efter. Nu finns det såklart illrar som är med på allt och har varit en fröjd alltid men väldigt många har sina egenheter 😛
Jag är fräck och antar att du pratar om Alice och Lily, om du tänker rent generellt så kan du ignorera det här inlägget haha!
Om Alice är lik sin bror (Oliwer som bor här) så älskar hon att busa och är den gladaste illern typ någonsin men har en förmåga att bli obekväm i nya situationer eller när något är fel, känns som en lätt tjej att bli kompis med så jag hoppar ett långt inlägg här och fortsätter till Lily…
Lily ser jag som en försiktigt dam där man måste förtjäna sin plats som kompis, kräver sitt space och att man gör saker på hennes vis. Jag tror det är viktigt att ge henne tid och inte tvinga henne till något "bara för att".
Lek är på rätt sätt ett väldigt bra sätt att bygga en relation, min mest kräsna dam älskar när man slänger med filtar så hon kan springa på och under - blir helt galen!
Det är samma där, man får undvika att brottas med händerna eller jaga om illern tycker det är obehagligt.
Bästa sättet enligt mej är muta, muta, muta vid alla möten som fungerar bra och allra helst starta mötet med en muta så att det aldrig ens funnits en chans till problem.
Undvika situationer där illern kan känna sej trängd men självklart ska man kunna leva i sitt hem även om man kanske ska tänka lite mer kring kroppsspråk och tonläge. När mina tjejer kom hit hade jag alltid heltäckande kläder, snowboardhandskar och skor. Kan man inte slappna av vid en iller så är det ett ypperligt sätt för annars skapar man lätt en situation där illern blir ännu mer uppstressad pga reaktioner.
Kan man aktivera dom med exempelvis promenader är det en bra idé, mindre överskottsenergi kvar sen och stärker relationen mellan ägare och illern. Sist men inte minst! Inga bestraffningar, jag tror inte på det alls och framförallt inte med försiktiga illrar - jag vet inte om hon reagerar på ljud också? Det är inte alltid lätt att kontrollera vad man häver ur sej men reagerar dom dåligt på skrik ska man nog försöka hantera det. Blir jag biten (händer ofta nu) och illern pallar så skriker jag till kort och gällt, "Iiiih!"- fungerar fantastiskt men måste prickas in med bettet.
Jag har alltså haft tjejerna här några dagar och träffat dom lite utöver det så därför jag tar mej friheten att tolka situationen såhär.
För mej fungerade det att använda Gimpet och låta dom ta sin tid (Lily mest då), jag har ju dock fördelen att jag "varit med förr" och bara kallt antog att allt skulle gå så bra, vilket det också gjorde då.
Även pojkvännen kröp runt här med tuben och det gick finemang, har lärt upp han väl 😊
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Haha, sällan jag kommer av mej… Miljöskadad av bitiga illrar, jag ser inte alls Lily som ett bitmonster men att det är resultatet när hon bli missförstådd!
Har jag missförstått illrarna helt kan ni ju alltid skälla ut mej 🤪
hehe… Nu var det egentligen en generell fråga… men det är skönt att höra att folk är insatta hur damerna funkar…
// Jenny and the tassilicious

#4 Då är mitt svar ännu sämre, beror på illern! Så vara lyhörd för vad illern uppskattar och sen rikta in sej på det 😛