Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 426 ggr
Tyson07
0

Fråga?

Jag undrar om det finns nåt sätt att operera bort analsäckarna? Eller åka in och tömma dom? Min Tyson har börjat åla sig längs mattan och det verkligen stinker när han släpper sig. Jag e inte så känslig men min sambo går iväg till ett annat rum =O) Häromdan satt Tyson i mitt knä och "släppte" sig och sen stank kläderna så jag va tvungen att byta om. E det normalt?

Tacksam för svar =o)

skrellet
0

ja det är normalt, det ni varit med om är "mysfisar". dom måste tömma dom lite då och då :)

Tyson07
0

puttar upp min fråga. Ingen som kan svara?

sarae
0

i sverige så är det olagligt att ta bort analsäckarna om det inte är för medicinska skäl. Illrar är mårddjur och är födda med analkörtlar, kan man inte leva med det borde man nog ha skaffat sig ett annat djur

Annars så kan killen ha kommit i förbrunst och det är det som luktar. en mysfis försvinner snabbt.

emoflickan
0

ibland kan man vara tvungen att tömma analsäckarna, har inte varit med om det med ngn av mina så det låter jag ngn annan svara på. att operera bort analsäckarna är något jag aldrig skulle göra, i USA gör man det, men där filar man även ner deras huggtänder osv, dvs allt som gör dom till det djur de är..

Tyson07
0

Ok, det visste jag inte. Jag vet vad jag har skaffat för djur och jag skulle aldrig för mitt liv göra mig av me honom. Men lukten han ger ifrån sig nu går inte bort snabbt. Den sitter i minst 20 minuter efter. Så då e det väl ev. förbrunst. Försvinner det sen när man kastrerar?

sarae
0

#5 ja det gör det. det tar nån vecka eller 2

AlbaStiffler
0

Är det alltså en ung och okastrerad hane? I så fall kommer det lösa sig rätt mycket om han kastreras. Men även efter detta kommer han då och då släppa en skunk. Speciellt när de är unga och speciellt om den blir rädd/uppspelt/superglad eller när det tex kommer besök, dvs när du minst vill det så kommer du få en skunk.

Det är inte så mycket att göra åt än att skratta åt det. I värsta fall akn man tvätta baken på dem, om de skunkat på sig själv, annars vädras det bort på några minuter/en kvart… hehehe…

Däremot ska man hålla utkik efter analsäckinflammation. Min hona har fått på gamla dagar. Märkte att hennes analsäckar var stora som ärtor (dvs hon hade två ärtor precis innanför huden vid baken. Det betyder att analsäckarna har kläggat igen. Då får man åka till veterinären som kommer söva illern och klämma på analsäckarna, och förhoppningsvis kommer det då ut världens äckligaste sörja som stinker som fan (för att inte överdriva). jag och veterinären höll på att spy!!! Förhoppningsvis fylls inte analsäckarna igen. Men i vårt fall var de igenkläggade igen efter några veckor. Denna gång spolade man rent analsäckarna med nån vätska. Det visade sig i vårt fall att det var massa kluimpar därinne som satte igen "utloppet". Därefter blev det bra.

Hade det däremot inte blivit bra hade man fått operera bort analsäckanra. Detta kan dock leda till inkontinens, dvs att illern får svårt att hålla sig/knipa ihop och därmed bajsar på sig/kissar på sig stup i kvarten. Detta vill man inte utsätta sin iller för i onödan!!!

Så om din iller skunkar ovanligt mycket eller aldrig, kan det vara en idé att kolla om analsäckarna är svullna/stenhårda som ärtor… Annars kan du vara glad att han skunkar, det betyder bara att han är friskt!  hehehe…

Fuglemat
0

Det er, for min nese, temmelig stor forskjell på lukten av ukastrert hann og lukten av analkjertler. Ukastrert hann lukter litt som geit. Analkjertler lukter som råtne egg. Jeg tipper det er analkjertlene i dette tilfellet, ikke ukastret hann.

Ved overfylte analkjertler vil det ofte lukte vondt fra rumpa hans. Smålekker litt hele tiden. Og i blant mye. Du vil kjenne to ganske spente klumper ved analåpningen om du klemmer litt. Det krever litt teknikk å tømme dem selv, men du kan få veterinæren til å vise deg.

AlbaStiffler
0

*puttar*