Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 1637 ggr
elmo
0

OT. Kolla in det här!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på reptilmässan i kristianstad, och gissa om man stannar till lite extra när man ser NAKEN Marsvin, eller Skinny marsvin som hon kallade dem.

elmo
0

Här är en bild till.

Theres
0

det ser ut som grisar :P

golf.ifokus.se

NinaS
0

De är så där riktigt fulsöta!

Smex
0

jag håller med Thessan. Det ser ut som en gris eller ett skabbskadad djur eller något liknade. Men det finns ju naken djur i allt nu.

Snart kanske det kommer naken iller =P

kitty
0

fulsöt var det perfekta ordet..jag gillar bil nummer 2 där marsvinet verkligen ser ut som en gris :)

Sara
0

Har läst att de är framavlade först å främst för att göras tester på.

Sara

Smex
0

jaha. ja då förstår jag varför dom har blivit nakna då.

Sara
0

Ja, visst är det hemskt?!

Men de är lika trevliga som håriga marsvin att ha som sällskap. Fast de måste ju vara känsliga för drag osv.

Sara

babsan
0

åhh herregud, vad fult =P

elmo
0

Hon jag pratade med sa att de var trevligare till lynnet än ett vanligt marsvin, men att en hel del av dem hade någon slags tarmsjukdom så att de fick specialkost bestående av proviva, brokolie och havre tror jag det var som man mixa, riktigt äkligt såg det ut!

Velsan
0

på bild nummer två ser det ut som en plockad kyckling :P

BruksCocker
0

Hjälp! Ser ut som någon slags gremlings.

[kjamtessa]
0

Jag har fött upp skinny marsvin i år, de är faktiskt helt underbara!! De är inte alls som vanliga marsvin, de är mer framåt och inte alls lika rädda. De första skinnysar kom år 2002 de användes i labb från början och några få smugglades ut och aveln har gått himmla bra här i sverige, ja har haft med mina på utställningar och det har gått himmla bra.har även sålt till Danmark,Finland,Frankrike samt sverigt.Det är ovanligt att se skinnys i början men skönheten sitter i betraktarens öga som så brukas säga.

De är precis som vanliga marsvin fast de inte har någon päls och de äter mera.

Om ni undrar något får ni jätte gärna fråga, vore skoj med några frågor :)

[kjamtessa]
0

Kanske förstörde denna trådan men mina positiva komentarer ;P

AlbaStiffler
0

*blurk* De var inte så "smakfulla", hehe…

Sara
0

# 14 Nejdå, det är intressant. Men hur är det med deras skinn, fryser de inte?

Sara

skrollan
0

men marsvin som är så känsliga för drag i annat fall också, det kan inte vara lätt för dom att leva utan päls då. Vi hade två marsvin om dog hastigt ifrån oss och vi mistänkte att det var pga drag.

[jenkass]
0

jag tycker det ser ut om en flodhäst

sezierra
0

Jag gillar vanliga marsvin, plufsiga och pälsiga små bollar, katter som är pälsiga och gosiga (trots min kattallergi) samt min plufsiga och gosiga fiskorv. Mina djur ska ha päls… oavsett vad andra eller min allergi säger. :)

[kjamtessa]
0

De äter såpass mycket mat så de håller temperaturen, i drag skall ju inget djur stå spelar ingen roll om de har päls eller inte. Men så klart att man kan ha öppet ett fönster en stund. deras hud är precis som på en naken hund om man kan förklara det på så vis. Vissa blir ju kära i pälslösheten och vissa blir kära i dem för beteendet, att de är så framåt och är så nyfikna. De har absolut inte svårt för att leva, de lever som vilket marsvin som helst.Aveln har på gott sedan 1976 i Canada då de första kom ut ifrån labben. och 2002 kom dem till sverige.Om man inte sett en skinny i verklighet så kan man inte heller dömma, Tycker jag.

:D kul var det med frågor =)

skrollan
0

nej, precis. Men troligtvis var det för att vi hade drag i fönsterkarmarna och fick elda för att få upp värme och sådant. Kom iaf på att vi kunde inte ha marsvin och hamster i den lägenheten =(

[kjamtessa]
0

Okej,det var tråkigt. Men skinnysar är väldigt trevliga djur.

Om jag skulle få välja ett vanligt marsvin eller en skinny, så skulle det helt klart utan tvekan bli en skinny,

Får nog ta med en på en iller träff nån gång ;P

LeeLoo
0

Oj, ser ut som små grisar!

[kjamtessa]
0

Ja det är många som tycker att de ser ut som små grisar eller flodhästar. =)

[tiiia]
0

Personligen tycker jag att det är elakt mot djuren att avla på ett anlag som gör dem nakna, detta gäller inte bara marsvin utan alla djur. Det finns en anledning till att de har päls och vilka är vi att ta det ifrån dem? Jag har sett skinny marsvin live så att säga och jag tyckte faktiskt synd om dem när jag såg dem, de ser faktiskt inte så friska ut när de ser ut så där.

Jag dömer inte er som har dem som husdjur, men själv skulle jag inte vilja ha ett marsvin som inte har päls, inte bara för utseendet utav även för deras immunförsvarss skull.

Psyket på djuren tror jag inte sitter i pälsen faktiskt, djur som är framavlade på "rätt sätt" blir kärvänliga och sociala, det sitter inte i pälsen. Möjligtvis att  de söker sig närmare andra för att få lite värme, men annars kan jag verkligen inte se ngn koppling däremellan.

bara min åsikt. inget illa ment.

Silvers
0

Vad gör ett marsvin på en reptilmässa? :P

Jovisst, den såg ut som flodhästen i tv-reklamen. Den som bor i köket och kommer fram på natten. :P

[kjamtessa]
0

De har bra immunförsvar, om de inte skulle haft det så skulle man inte avlat på dem, dem blir inte mer sjuka än ett annat, det spelar ingen roll att dem inte har nån päls de är starka ändå. Har avlat på dessa i tre år. Den första skinny i labbet kom som sagt 1976 så aveln har pågott länge.Beroende på hur man sliter på en skinny i avel så varierar åldern men dem flesta blir i samma ålder som ett annat. Skönheten ligger i betraktarens öga.

Bilden föreställer en överbehårad skinny hona som jag fött upp. =)

Pandae
0

Ja de såg ut som en blandning mellan flodhäst och gris..hihi tyckte de var rätt söta faktiskt:)

Har haft 2 vanliga marsvin innan, tog dem när de va lite väl gamla(min kusin föder upp så de hade hur många som så de blev aldrig handskade) så de var mest bara rädda helatiden de små:(

Tycker de är rätt mkt prat om hårlösa djur, vet att när de gäller råttor så är de så många som är starkt emot det att vissa inte ens vågar prata om det på olika råttforum. Känns lite fel:/
Sålänge inte ett djur mår dåligt av det, är det väl ok?
jag menar se på avel med te.x perserkatter hur det gått.. vissa är så platta vid ansiktet att de har andningsproblem. Och det är enl. mig mycket värre:)