Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 3359 ggr
Sara
1

Blodprotein?

Någon som vet vad som händer när en iller har dåliga blodproteinvärden?

Vilka sjukdomar kan ge det förutom tarmsjukdom och njursjukdom?

Sara

sarae
0

det kan indikera en kronisk inflamation i kroppen

AlbaStiffler
0

blodproteinvärden… är det samma som blodbrist och anemi? Dvs för lite blodkroppar?

Alba har ju iaf anemi. I hennes fall beror det antagligen på antingen insulinomet eller på okänd cancer. Kan tex vara cancer i ryggraden, som är svårt att se, men som kan hämma blodtillverkningen… trodde veterinären.

Jag har under ett halvår därför gett henne extra b-vitamin tillsammans med hennes laktosfria grädde (som även insulinom-medicinen är i). På veterinärens inrådan har jag köpt öljästtabletter. Mosar sönder en halv öljästtablett i grädden varje morgon, som hon med glädje äter. verkar tycka den smakar helt ok… Efter nån månad i denna diet blev hon antagligen bättre, men sist vi tog blodprov hade vi svårt att få ett stort nog blodprov så de kunde bara undersöka några droppar blod, och i dessa såg blodkroppsantalet antaglgien bättre ut än för ett halvår sedan. Så vi hoppas på att vi fått bukt på anemin nu…

Annars kan ju låga blodvärden även ge problem med hjärta, iom att hjärtat får pumpa mycket mer för att hålla igång kroppen och syresätta den mindre mängden blod. Detta kan även leda till att illern skakar mer och är mer frusen, eftersom den inte kan hålla värmen… Det är vad jag har koll på…

Fuglemat
0

Blodproteiner er ikke det samme som blodceller(hvite og røde). Det er proteiner som finnes i blodet (albumin og globuliner) og som blant annet skal holde på væsken slik at den ikke lekker ut av årene. Er også en del av immunforsvaret og har en del andre transportoppgaver.

Lave mengder blodproteiner kan skyldes at det enten ikke produseres nok eller at det lekker ut på en eller annen måte. Kan tape proteiner ved diaré, nyresykdom og blodtap (fordi det lekker ut), ved leversykdom (fordi det er leveren som produserer dem) og ved anoreksi (fordi det ikke kommer inn nok nytt protein).

Høye proteinverdier får man gjerne ved ting som aktiverer immunforsvaret, som infeksjoner, inflammasjoner og kreft.

AlbaStiffler
0

man lär sig något varje dag!

Sara
0

# 3 mkt bra info!

Diarrér finns inga, illern äter bra och njurvärdena är bra.

Sara