Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 367 ggr
CBA
0

Överkörd iller?

I sommar har jag sett vad jag tror är illrar (eller liknande små pälsar) ligga påkörda utmed vägkanterna.

När vi åkte från Stockholm ner mot Kolmården så såg jag två stycken och för bara en vecka sedan låg det en i vägkanten  bara en kort bit från Arlanda.

Min fråga är…finns det vilda illrar i de trakterna?

Det jag hann se av dom innan man swischade förbi med bilen var smala avlånga kroppar med grå/silver aktig päls.

Grävlingar är ju så mycket större och på dom syns den grova pälsen och katter kan det inte heller ha varit då alla tre jag såg hade samma färg på pälsarna samt att benen var mycket kortare än hos en katt.

Vid varje tillfälle som jag sett en sådan liten pälskling har jag tänkt på er här inne som har illrar och tänkt -Hoppas det inte var någon av era som rymt och blivit påkörda!

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sara
0

Kan ju vara en mink eller vessla oxå.

Sara

CBA
0

Finns dom i trakterna kring Kolmården och Arlanda då?

Sara
0

Har faktiskt ingen aning.. Men iller finns nog och antagligen vesslor och minkar oxå.

Sara

AlbaStiffler
0

Troligare att det är mink än iller… iller är ju rätt sällsynt medans minkar finns det på tok för många av… Finns det åar eller sjöar i närheten så finns det mink i massor.

Vid både kolmården och arlanda finns det massor med vatten…

ViktorMarina
0

Men med grå- eller silveraktig päls? Kan verkligen vildillrar ha det? Och mink?

emoflickan
0

säkert att det inte var grävlingsungar då? (har inte så stor koll på när dom föds) men jag har sett riktigt små grävlingar påkörda. och särskilt sträckan sthlm-norrköping.

AlbaStiffler
0

Minkar är ju bruna-svarta…men å andra sidan kan man ju se något fel i farten

CBA
0

#6 Nä grävlingsungar var det inte…dom är grövre i kroppen och har längre och tjockare päls än de som jag såg vid vägen.

Usch ja, grävlingar ser man allt för ofta döda utmed vägarna :o(

LeeLoo
0

Minkar kan ha många olika färger silvriga, pastellliknande & andra ljusa nyanser men vanligast är ju mörka minkar. Om det ligger eller har legat minkfarmar i närheten är det mycket troligt att det är just Mink som du har sett. Grävlingungar kanske också kan vara troligt.Fundersam Tror inte att det är iller…

CBA
0

#9 Fast de jaghar sett ligga vid vägkanten har varit för långa i kroppen för att vara grävlingungar…grävlingarna är ju så mycket kraftigare än illrar och minkar.

Ang. minkfarmar så vet jag att vid arlanda finns det inga sådana så där är det iaf uteslutet.

Nästa gång jag ser en ligga vid vägen så ska jag stanna och titta vad det är.

trollet85
0

Jag tror mycket väl att det kan vara vildiller. vi har sett en påkörd vildiller utanför Väderstad (östergötland) och jag kan mycket väl tänka mej att de finns vildiller i Kolmårdsskogarna. eftersom de oxå e östergötland.

TanjaS
0

jag såg en överkörd iller i skåne efter vägen… men de var ju där de… Inte kul då man hade med sig sina illrar i bilen…

AlbaStiffler
0

#10> Var det inte vid märsta som de släppte ut massa djur på för ett halvår sen, som det stod om i tidnigen… minns dock inte om det var minkar eller illrar det handlade om, men det var en farm eller en testanläggning iaf och djurrättsaktivister inblandade. De fick sitt straff i somras har jag för mig… hmmm… *taskigt minne*

CBA
0

#13 Hoppla…ingen aning faktiskt, vilket jag kanske borde veta eftersom jag bor där *hmmm*