Skaffa iller ??
Just nu står det mellan råttor och iller! Jag vill ha något aktivt socialt djur (vilket jag läst om både råttor och iller är) Men jag vill gärna höra nackdelar, fördelar om dem! Och jag funderar att skaffa en liberta Explorer bur (Sök på google så hittar ni den) Den är stor och passar kanske 7 hanråttor eller sådant, men iller? Passar den 2 illrar? Tack för svar !
Hej hopp! jag själv är i skaffa iller anda! (håller på att göra hemmet klart för min första iller) 😃
Mitt första tips är att googla iller… och sen tar du och googlar på ferret… gå in på youtube och sök på iller/ferret. ☝️
Mitt andra tips är att läsa igenom ALLA trådar på det här forumet så kommer du att få reda på mycket 🤓
Sen tycker jag du ska gå till bibloteket eller till en bokaffär och be om att få se alla böcker som innehåller fakta om illrar… så köper/lånar du den som verkar vettigast… 🤔
Vad det gäller din fråga om bur så är svaret nej… Iller ska ha minst 5kvm att vistas på, vilket mer eller mindre är ett halvt rum… Iller är inget burdjur! utan ska bo mer eller mindre som katt och hund 🐱🐶
Hoppas att du hittar mycket fakta och svar på fler frågor som du har…
// Jenny and the tassilicious
Som sagt, du jämför nästan att skaffa kanin eller katt ;) så olika är Iller och råtta skulle jag säga. Så läs på och gör dig en uppfattning :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om inte mer olika än kanin och katt.. xD
Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.
Jag har haft råtter å nu har jag iller. De är smidigare med råtter dom äter allt men lever inte så länge. Men dom är roliga hade alltid med någon av dom till affären i min luva på jackan :-) Iller är känsligare äter en viss mat å du kan knte ge dom vad som, å dom är roliga med men du kan inte ha dom i bur som råtter. Båda är roliga men väldigt olika :-) lycka till.

Illrar är ofta nyfikna, envisa, påträngande, krävande, roliga, livliga, påhittiga och tar gärna för sej. Vet att jag vid något tillfälle jämfört det med att bo med en elefant, med en reservering för att alla är olika.
Illrar är enligt mej då (ganska partisk) världens mest fantastiska husdjur. Jag skulle inte byta mot något i världen men visst finns det en baksida med att dom är väldigt krävande.
Det finns massor att läsa, både här inne och runt om på nätet så det är bara att fortsätta ställa frågor eller hugga in. Ett litet tips är dock att kontrollera så det du läser är aktuellt och om det inte är från Sverige får man tänka på att både lagar och attityder skiljer sej.
Framförallt! Ta chansen att hälsa på någon med iller om du fastnar, vi är många som mer än gärna visar upp illrarna och pratar om hur det faktiskt är att ha dom.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus