Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 2041 ggr
Velsan
0

Naken iller?

Ja nu finns det ju både nakenråtta, katt, hund å marsvin tex. Skulle det inte va fint md en naken iller? ;)

obs! *ironi*

se länken

http://rip747.files.wordpress.com/2007/04/adrenal1.gif

babsan
0

men ush vad hemskt :S

Velsan
0

min gissning är väl att just denna tappat pälsen pga av sjukdom. hoppas att ingen kommer på idén att avla fram naken illrar.

babsan
0

jo, jag hoppas det med =)

Sara
0

Den där illern har antagligen binjuresjukdom (tumör) och har haft det ett tag.

Som ni ser är den även väldigt smal och tunn över skuldrorna. Ryggraden sticker upp och revbenen är väl synliga.

Sara

Strumpan
0

#0 Hurru bruden, det där var nasty….Hemlis

Mvh Jenny

[kjamtessa]
0

Har avlat skinny marsvin i tre år (Naken marsvin) och det skulle ju vara  helt underbart med en naken iller!!!

League
0

jag tycker att naken-djur ser sjuka ut…. gillar det inte alls.

Men smaken e som baken…

Norrskenets
0

Huga stackarn, yndra va som hänt..

bnoffan
0

#6 Väldigt naturligt med en nakeniller……

AlbaStiffler
0

Alba har nakensvans. Det sitter numer bara 3 hårsstrån kvar… :-(

skrollan
0

kommer alba att tappa mer päls?

NoraDede
0

ursch äckligt

sezierra
0

Hu… jag har nog fobi mot nakendjur tror jag… råttsvansar och allt pälslöst. Skulle nog aldrig kunna köpa någonting pälslöst (som till naturen har päls) att "gosa" med. Fast att låna möss för att bota min nakensvans fobi kan jag tänka mig.

AlbaStiffler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11> Alba har insulinom och eventuellt även annan cancer… så ja, pälsen tunnas ur alltmer även upp på ryggen. Verkar inte som om hon orkar odla nån ny päls utan den hon har sitter kvar så länge den sitter kvar… Dessutom tappade hon lite mer denna vår, som än så längen inte kommit tillbaka. Med lite tur kommer något tillbaka i höst/vinter,men jag är tveksam eftersom hon inte fick nån vinterpäls förra vintern.

I vintras rakades hon på magen vid en veterinärundersökning, den är bara svagt fjunig än… sötnosen…

Hon är 7 år… men fortfarande rätt pigg trots allt. Häromdagen sprang hon lös på promenad, säkert 1 km totalt (lite pauser i mattes famn).

Här är ett foto på skönheten. :-)

AlbaStiffler
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är en närbild. Dessa foton var dock från i juni tror jag, så nu har hon tappat alla hårstrån utom 3 på svansen. Svansen är alldeles sammetsmjuk och len. Nästan lite "klibbig", som en babybak…hehehe… Stackars lilla pluttan. Inte lätt att vara sjuk heller.

skrollan
0

Okej. Men hur länge har det tagit för henne att tappa på svansen. går det fort eller tar det tid, har det med att götra hur fort cancern sprider sig eller något?

Skönt att hon är pigg, hon är verkligen en skönhet :)

AlbaStiffler
0

Hon har alltid haft sk sommarsvans. Dvs en gles svans där underullen helt tappas på våren/tidig sommar. Sen till vintern kommer det ny, fin tjock päls. Däremot kom ingen ny päls förra hösten. och på vintern fick hon diagnosen insulinom. Och i våras tappade hon alltså resterande hår på svansen som nu är helt kal. Så håret tappades i samband med pälsbyte, bara det att inget kommer tillbaka… Sen glesas det nog ur lite även mellan pälsbytena. Hon har som sagt fått tillbaka lite fjun på magen, vilket tyder på att hon fortfarande får päls, men inte så mycket, och absolut inget på svansen…

Kan vara så att cancern spridit sig. Vet hur som helst att hon är döende inom ett år eller så, och medicinerar henne för insulinomen, så jag tykcer det är onödigt att jaga ytterligare cancer-orsaker så länge hon är pigg. Om hon akut insjuknar eller blir dålig så kommer jag avliva henne då… :( Däremot har hon fått en "vårta" under halsen, som jag ska åka till veterinären och kolla om en vecka ungefär. Vill helst inte söva henne i onädan när hon är som hon är, men jag vill ändå ta bort vårtan/utanpåliggande tumören ifall den är ivägen. Verkar som om den klias lite… Och den står ut rätt mycket, som en fästing nästan. *urk* Hoppas bara det är en vårta, och ingen mer cancer, för då är det påväg utför lite snabbare än vad insulinomen drar. *suck* Inte lätt med gamlingar, man vill ju bara att de ksa ha en trygg och skön ålderdom.

skrollan
0

okej. Jag blev så nyfiken. Men då vet jag mera. Hoppas att det bara är en vårta och ingen fara med detta då! Håller tummarna för det! Lycka till! :)

AlbaStiffler
0

Tackar… :-) Frågar man inget så får man inget veta. Det är det som är charmen med detta forum!

skrollan
0

ja, precis :D