Frett?
På Naturbruksgymnasiet jag gick lärde man sig att tamiller kallas frett. Men jag upplever inte att det är så i världen utanför. Ferret på engelska - absolut. Men vad är frett för ide? Möter ni detta i några sammanhang?
Mvh Ellenfyrkant
Iller = Frettchen på tyska
be inte om hjälp om du inte vill ha den
frett heter de på norska också, vet inte hur det är på danska men norrmännen använder inte ordet iller alls till skillnad från oss.
Kanske har sitt ursprung i något annat språk som latin tex?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Norska och danska har ilder som benämning på sina tamillrar precis som vi har iller. Tamiller på engelska heter ferret och vildiller polecat. Frett är ett gammalt namn för farmade illrar som ofta användes till jakt. I vissa delar av Sverige benämnde man just jaktillrar för frett, medan det på andra ställen skulle vara illrar med en speciell färg (iaf den uppfattningen jag fått när man pratat med andra). Även honungsiller och skogsiller är liknande benämningar på jaktillrar med olika färg. Gammalt namn för farmad iller/jaktiller: frett.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Iller heter även fret på nederländska :)
Min Polska kollega säger "Fretka" om min Harry.. hehe.. antar att det betyder iller där.
#5 yes, du antar helt rätt :)
Välkommen till ferretplanet.se :)
#4 Visst heter det fret på nederländska men när jag bodde där använde dom flesta ordet fretje i alldagligt tal som blir typ liten iller. Kanske olika beroende på vilken region man bor i?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian