Iller iFokus

Iller

Etiketterleksakersovställenburarrum
Läst 895 ggr
Zelda1
2014-03-23 06:50
1

kattlåda.

Hej. Vad har ni för underlag i eran kattlåda till illen, å vilken är bäst. Mvh Charlie ;-)

Rebellkatten
2014-03-23 12:24
0

Vi använder eldningspellets, brukar köpa 6mm på Granngården för 45 kr/påse. Det funkar bra.

FerretCrow
2014-03-23 13:32
0

Jag kör oxå på eldningspellet 8mm som jag köper på byggmax för 30kr påsen

becka89
2014-03-23 13:34
0

Kör på toalätt pappers pellets, körde på eldningspellets förut men efter ca 1år med det var jag allergisk mot den så kunde inte röra eller vara inärheten av pelletsen pga att den lukta så starkt så fick utslag och problem med att andas annars är det ett väldigt bra alternativ. Har även haft everclean kattsand kristaller det funkade bra tills vi skaffade våran andra iller som tyvärr tycker det äe väldigt roligt att gräva och så i

Sofy
2014-03-23 14:05
0

Vi har Extreme Classic kattsand eftersom katterna och illern delar på lådorna. Ett problem jag vart med om med klumpbildande sand är att han drog sig över sanden efter att han kissat så det blev en hårt klump som täppte igen penisen på honom så jag håller stenkoll på honom när jag har klumpbildande sand men sanden är definitivt bäst av papperspellets och olika sander jag testat.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Mixxy
2014-03-23 16:10
0

Jag har testat lite olika sorter att ha i toalådan, både billigt och lite dyrare., Papperspellets, träpellets, klumpbildande bentonitlera (ever clean), klumpbildande sand av majs (worlds best cat litter) och klumpbildande "träbitar" med brist på ett bättre ord (cats best öko plus). Det jag har kommit fram till är att bentonitleran torkar ut illrarnas tassar så det är nu uteslutet. Papperspellets suger upp kisset men inte fukten i bajset och det blir då kladdigt när man tömmer lådan. Träpellets tycker jag liknar papperspellets men att det även blir massa extra arbete med allt spån man måste ta bort, för att hålla lådan fräsch, efter att pelletsen har fallit sönder efter att dom sugit upp kisset. Går åt rätt mycket ändå tycker jag. Klumpbildande av majs tycker jag hittills har varit bäst. Väldigt drygt då det bara är klumparna man behöver slänga. Klumparna håller väldigt bra också. Torkar inte ut tassarna. Perfekt att man kan slänga det på komposten också. Det negativa är väl priset och att det måste beställas på nätet. Klumpbildande "trä" funkar väldigt bra också. Är i princip lika bra som klumpbildande av majs men tyvärr så faller klumparna isär ganska lätt. Priset är däremot något bättre än föregående sort.

Zelda1
2014-03-24 00:21
0

Tack för alla svar. Jag har kattsand eftersom katterna har de, men han gräver å ha sej i sanden så han blir smutsig så lätt, å vad jag har lärt mej så ska man inte tvätta iller så ofta. Ibland sköljer jag bara av han. Men ibland har de hänt att han har badat själv när han går upp på diskbänken å de står en gryta med vatten :-D

Grodan
2014-03-24 22:57
0

Cat&Clean använder jag.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VeronicaKahlbäck
2014-03-26 13:56
0

Jag kör också eldningspellets men tror även att jag blivit allergisk mot den, när mitt lager är slut ska jag testa något annat.

Vägrar sand (för illrarnas skull) och toa-lätt stinker enligt mej, tips? 🙂

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Animustassar
2014-03-26 14:06
0

Vad finns det för erfarenheter med iller och peewee?

// Jenny and the tassiliciousCool

VeronicaKahlbäck
2014-03-26 14:11
0

#9 Jag har haft en sån, fungerade fint! Det passar dock inte illrar som inte känner för att ta sej över den högre kanten, eller finns det kanske lägre?

Animustassar
2014-03-26 14:48
0

#10 Det var mest ströet jag var intresserad av… Ja, peewee har dels den med tak är inte alls lika höga kanter som den höga "kon-lådan" utan där är kanten kan 10cm-ish Sen har dem en kattungelåda som oxå har låga kanter med stänkskärm runt… kan ta kort på mina lådor jag har hemma (om du vill?)… Dock har jag vanlig klumpbildande sand i dem för mina katter var inte så förtjusta i peewee :)

// Jenny and the tassiliciousCool

VeronicaKahlbäck
2014-03-26 15:50
0

#11 Jag minns att jag fick med en påse när jag köpte lådan och då fungerade det inte alls, ramlade inte isär något bra så själva sil-funktionen blev överflödig. Det var dock runt 2007 så kanske har det blivit bättre?

Det behöver du inte för min skull men någon annan kanske är på jakt efter nya lådor? 🙂

Jag har numer bara Ikeas "trofast"-lådor och har borrat massor med hål i en och använder som sil när jag orkar, skulle vilja köpa en djup och sila ner i för det krävs ganska stora påsar för att det ska vara smidigt annars. Latar mej oftast med en påse på handen och gräver ur spånet!

Mixxy
2014-03-26 23:55
0

#8 som jag skrev så är min favorit Worlds Best Cat Litter, har de bra egenskaperna som annan klumpbildande kattsand har men utan att torka ut tassarna :)