Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 4462 ggr
Animustassar
0

iller färger??

Jag försökte men hittade ingen tråd med färgpresentationer på iller färger men hittade ingen… Så ni med iller får gärna presentera era illrar och berätta vilken färg/teckning dem har och bild är ju förstås ett måste 😃

// Jenny and the tassiliciousCool

emoflickan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en liten silvertomteprinsessa :) Bild är tagen av midnattssolens uppfödning :)

emoflickan
1

En bild till på mitt lilla hjärta!

Animustassar
0

så färgen heter silvertomte???

Ljusa
0

#3 är inte så jätte bra på färger så någon får gärna retat mig om jag har fel men färgen är väll silver och illern är tomtetecknad?

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

emoflickan
1

#3, ja precis hon är silvertomte. Om man vill kan man säga silver med tomteteckning men det har ju samma innebörd :) När hon var yngre klassades hon som viltfärgad tomte, men med åren har hon blivit klarare silver :)

Animustassar
0

#4 jag kan ingenting om iller färger/teckningar 🤔

Men nån annan kanske vet säkert??? 😂

JossanH
0

Silver innebär att illern har vita och svarta täckhår. Färgen på de mörka partierna ska vara svarta/vita och under vintern blir vissa illrar gula i underullen. Det finns silverillrar som nästan kunde vara viltfärgade då de har så få vita täckhår, men det som skiljer brukar vara nyanserna. Silver är mer svart/vit medan viltfärgad är mer brun/guld/creme i färgen. Detta kan förstås variera också. En silver är i stort sett alltid tecknad (tomte- 4 vita tassar, vit haklapp. Panda- vitt huvud, vita tassar. Blaze- vitt streck på huvudet/nacke, vita tassar) men ibland blir de så otroligt ljusa med åren att de nästan är vita men med några få mörka strån, ofta på svans/rygg och framben. Jag har en viltfärgad tomte. Han kommer med största sannolikhet blekna och till sist bli silvertomte. Dock har han faktiskt hållt färgen riktigt bra under sina 3 levnadsår :) Han ligger överst och under är min albinopojke som ptja, är vit med röda ögon ;P

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här ser man att han håller på att bli ljusare över bakdelen. Ska även nämna att viltfärgade illrar också kan få en massa ljusa hår men blir inte silver bara för det. De bleknas bara. Tecknade illrar däremot har en förmåga att tappa de guldiga tonerna när de bleknas.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här är sista på min lille tomte!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Här är min första iller som blekts från riktigt mörk pastelltomte (panda som liten men med en framträdande blaze under en period) till någon form av pastell/silvertomte. Vita tecken på huvud ger ökad risk för dövhet. Denna herre var döv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Och en till från mitt gamla och tyvärr bortgångna gäng. Denna lille pojk är pastell.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

Så bjuder jag på en mörkt viltfärgad tjej!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Animustassar
0

#7 8 9 10 11 & 12 

Så otroligt fina illrar! :D speciellt sista tösen… så otroligt fin choklad/lever färgad nos… Hon ser riktigt prillig ut <3

JossanH
0

#13 hon och hennes syster ligger ju (tyvärr) uppe för omplacering..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Animustassar
0

#14 Jasså? vad beror det på?

JossanH
0
Animustassar
0

#15 Det var därför bilden såg bekant ut… har ögnat igenom den tråden förut… Men då är jag med på varför dem omplaceras :)

Zelda1
0

Chalie vildfärgad.

Animustassar
0

så pastell, viltfärgad, silver, albino, Black eyed white… Är det dem färgerna som finns??? Så tomte, panda är dem teckningar som finns?

JossanH
0

Dark eyed white (DEW). Så finns black self som är en svart variant där man avlat bort så mycket som möjligt av de vita partierna. Men även andra färger kan vara "self" vilket i praktiken innebär så lite "teckning" som möjligt. Choklad börjar också bli en benämning här i Sverige vilket innebär en annan, mörkare ton av pastell. Blaze finns också som teckning. Det är en tomte med en ljus strimma på huvudet/nacken. Annars var det rätt och riktigt :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

animal-lover
0

Här kommer lite bilder på blackself :)

animal-lover
0

Dom blir lite ljusare på vintern (det är inte samma iller som första bilden) :)

animal-lover
0

Så här ser dom ut som valpar ;)

animal-lover
0

Och så en sista bild som visar både en mörkt viltfärgad och en bs :)

FerretCrow
0

Bjuder på min Rufus i vinterpäls, brunst och fällning.

Han är mörl pastell/Choklad pastell

[Nelley]
0

Kan inte någon sammanfatta alla färger/teckningar i en tråd så att alla enkelt kan gå in och titta vilken färg sin iller har:)

JossanH
0

Jag puttade de artiklar med bilder på specifika bilder :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nelley]
0

#27&28 Vad bra:D