Albino hane

=( ge honom mer tid, han är valp å det är vanligt valpbeteende, jag kan komma å hjälpa dig 1 dag i veckan :)

jag har inte tid =( och ingen vågar peta på honom förutom jag så han kommer bli skygg här =(

hur gammal är han ??

Om det är brist på engagemang och tid redan som valp-ägare är det väl teksamt att engagemanget blir större med tiden. Kan man hitta ett nytt hem till pojken är det kanske det bästa. :-) Såg jättesöt ut! :)

Han föddes i maj det här året .
#7 ja jag tror också det. Ja han är jätte gulligt :)

#8 rättar till dig, han föddes den 30 april i år ^^

haha jasså men vem föddes i maj då? :/
men du har en till iller? Den är väl nte så mycket äldre? Är den redan klar uppfostrad? Bara nyfiken.
kommer inte den här killen från en uppfödare? finns där inte krav på att illern skall tillbaka till uppfödaren? tänkta bara poängtera det så ingen råkar ut för ebentuellt kontraktsbrott.

#10 ingen aning :P du kanske tänker på kullen innan, som föddes i mars :P

Jo jag har en till men hon är inte som albin, hon är så gott som klar i uppfostringen.
Jo köpte honom från trollvalpen. Men jag skrev inget kontrakt.
ge honom tid. Albin och honan behöver varandra, han ser förmodligen upp till henne också. En valp är en valp, dom kräver tid :)
Kan vara såhär:
Tror att man som säljare inte kan ställa det kravet att djuret ska tillbaka om det ska säljas igen. Så är det med hästar, borde väl gälla alla djur?! Så fort man säljer sitt djur för pengar, dvs ej överlåter, så kan man inte längre bestämma något över djuret.
Har inte sett någon lagtext själv på detta, men har hört det av en som jag litar på och som är insatt.

Jag skulle gett det tid men jag vill inte riskera att han blir skygg när han är äldre och aggresiv gentemot människor.
#16 man kan föra in det i ett kontrakt. Och då blir det giltigt. har fått sådana kontrakt verifierade av en advokat.
Ok, har sett många konstiga kontrakt med mycket inskrivet… men skulle det prövas rättsligt skulle det inte gillas.
-------------------------------
Har kollat runt lite på nätet och fått fram att som privatperson kan du inte ställa några krav på det sålda föremålet, djur/vara, men som näringsidgare kan man det.
Tror du han skulle bli det? Jag tror inte det är jätte stor fara, ge honom tiden som du gett din hona, dom har ju samtiidgt varandra :)

Har du pratat med uppfödaren? Hon kanske vill ha tillbaka honom och omplacera honom vidare själv.
#19 jo det kan man, men det blir ett civilmål i sådana fall, så billigt blie det ju inte. men man kan göra sådana avtal via privatpersoner.
Jag har köpeavtal med alla köpare som vill ha detta. Men när jag lämnade ut dessa valpar så var min skrivare paj så att jag skickar i efterhand. I avtalet står det följande, att om valpen/valparna ska säljas så vill jag veta detta, och jag hjälper gärna till att försöka hitta ett nytt hem om det är så att valpen av någon anledning inte kan vara kvar hos den som först köpte den/dom. Jag lägger upp en kopia så att alla kan se vad som gäller för mina valpar.
Trollvalpen´s – illeruppfödning
Christel Berglund Grönkullagatan 7D Helsingborg.
**KÖPEKONTRAKT FÖR
**Illerns namn: Trollvalpen´s
Född:
Kön:
Ras: Tamiller Färg:
Reg nr:
Efter föräldrarna:
Far: Mascott
Mor: Trollvalpen´s
Som köpare förbinder jag mig till följande:- att ta väl hand om iller och sörja för att den får god omvårdnad.
- att ej sälja, avliva eller omplacera illern, utan att först upplysa
uppfödaren om detta.
- Uppfödaren har alltid förköpsrätt till illern och hjälper till vid ev.
omplacering
- att alltid hålla illern försäkrad.
- att vaccinera illern varje år efter grund vaccineringen.
- att vid reklamation p g a hälsotillstånd inom 14 dagar återlämna illern,
detta ska då vara styrkt av läkarintyg.
**Som säljare förbinder jag mig till följande:
**- att illern är besiktad av veterinär och befunnen frisk och utan kända fel.
- att illern har fått ett chipp insatt mellan skulderbladen.
- att illern är vaccinerad
- att vid reklamation p g a hälsotillstånd inom 14 dagar, styrkt av läkarintyg, och återta illern och återbetala 2/3 delar av köpeskillingen.
Om köpet inom 3 månader återgår av andra skäl återbetalas inte köpeskillingen.
Med detta avtal, som noga har genomlästs, och av vilket säljaren och köparen erhållit varsitt exemplar, förklarar sig båda parter nöjda. Gäller även som kvitto på att illern är till fullo betald.
Ort och datum: Helsingborg
Säljare och uppfödare:_____________________________________
Christel Berglund Grönkullagatan 7D
Tele 0735-36 84 85
Köpare:_________________________________________________
Kvittering:
Härmed bekräftas att jag emottagit full köpeskilling för illern, 3000 kr

Så då ska valpen tillbaka till dig nu då?

Tyvärr hämtade jag hem en valp i lördags…
Dom e ju som roligast när dom är valpar :) .
#25 det vet jag inte om jag vill hålla med om ;) visst e valpar ljuvliga, men inget går upp mot illrar som passerat 1 års strecket å uppåt! fortfarande massa spring i benen, men då har de verkligen hunnit utveckla en egen personlighet ;)
Inte nödvändigtvis, hon kan också ha honom kvar där uppe medan vi letar efter en ny mamma eller pappa till honom, det är upp till henne hur hon vill göra. Och då kontaktar hon mig, det behövs inte diskuteras här inne överhuvudtaget.
#27 själv tycker jag att det är jättebra att diskussioner gällande kontrakt och uppfödare till en omplaceringsiller kommer upp!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#28 jag tycker också det verkar bra, jag är nyfiken om hur sådant går till.

#28: Själv hålle jag med dig. Att prata om hur det fungerar med kontrakt är jättebra. Men det känns viktigt att framhålla att det är bestämda saker som står i ett kontrakt och vilka som håller sig till dem och inte,
Fast jag fattade det som att det inte gäller i det här fallet för köparen har ju inte skrivit på något kontrakt. Så då kan ju inte uppfödaren ställa krav heller liksom. Tyvärr.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo har själv inte hunnit fatta så mycket om hur omplaceringar går till.

*putt*

*puttar*

*putt*

Annonsen gäller inte längre

vad härligt att du fick han såld =)

ja skit skönt och dom hade bra hand med honom :) han kommer till ett bra hem med andra illrar att leka med

guu va skönt =)