Risk för allergi?
Hej!
Jag har länge funderat på Att skaffa iller men min lillebror är allergisk mot råttor så vi vet inte riktigt hur det skulle bli.
Han har inga problem med andra pälsdjur som hund och katt och jag känner en zoobutikschef som är allergisk mot endast råttor så jag undrar då hur stor risk ni tror att det är att min bror även är allergisk mot iller?
Iller är ju inte särskilt nära släkt med råtta över huvud taget så de borde väl inte ha någonting direkt gemensamt som han skulle vara allergisk mot om han inte är allergisk mot andra pälsdjur?
Mvh Saralie
Man kan vara allergisk mot diverse djur men inte mot iller, precis som det kan vara tvärt om också. Har man en allergi så är det inte ovanligt att man även utvecklar en allergi mot iller också. Många har haft en lätt allergi mot iller som efter några månader till flera år förvärrats markant. Det är omöjligt att säga hur din bror skulle reagera. Det kan gå bra en stund för att sedan, efter att ha utsatts en tid för allergenet, bli allergisk.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om det skulle vara en sådan allergi som utvecklas skulle det då synas om man gjorde ett allergitest eller syns det endast när allergin verkligen slagit ut (eller hur man uttrycker det)?
Hej hej, jag har två iller tjejer och är egentligen pälsdjur allergiker. Jag klarar av kastrerade illrar, dock inte okastrerade så mina är chip kastrerade och det enda är att hålla koll på när dom går ut och även om det tagit längre tid så kan jag vara hemma utan problem men känner allergin när jag gosar och leker med dom. Ett tips är att hälsa på någon med iller och se hur han reagerar, vi har en lista som heter "träffa andra iller ägare" där det står vart folk bor, hur många dom har och dylikt.
// Sofie, Gosan och Silje. =D
Man måste ha en utvecklad allergi för att kunna göra ett pricktest. Jag är själv inte allergiker så det är inte mitt område egentligen ;) Har man inte utsatts för tex iller innan man träffar dom första gången är det inte säkert att man reagerar alls. Var inte längesedan det var en kille här inne som var pälsdjursallergiker som liten. När han hämtade sin iller blev han, efter kort tid väldigt allergisk, vilket ledde till att allergin han haft som liten åter blossade upp.
Sajtvärd på Iller.ifokus