Iller iFokus

Iller

Etikettuppfödare
Läst 625 ggr
HejaMatilda
2014-03-18 17:08
0

Uppfödare

hej! Finns det några uppfödare i södra Sverige som planerar pastellfärgade illrar det här året? :)

JossanH
2014-03-18 17:24
0

Jag tror inte att jag vet någon på rak arm som kommer få pastell mer än långt upp i norra Sverige. Annars verkar det vara mest viltfärgat eller Black Self/viltfärgat som gäller. Bor du långt ner i södra Sverige så kan du ju alltid kolla vad de danska uppfödarna planerar för kullar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

HejaMatilda
2014-03-18 17:37
0

Har tyver ingen möjlighet att ta mig till Danmark. Det enda två uppfödarna som jag har sett planera pasteller är norrskenets och fireflameferrets men det är väldigt långt för mg, man vill ju gärna hälsa på någon gånger innan man hämtar valp.

JossanH
2014-03-18 17:49
1

Annars är det väl Hillbiörns Illeruppfödning i Skövde som säkert kommer få pasteller :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2014-03-18 19:25
0

Det kan ibland vara värt att åka en bit för en valp om uppfödaren känns rätt. planerar man ett tag innan för besök är tåg en bra lösning och inte heller dyrt. Många seriösa uppfödare brukar kunna erbjuda sig att både hämta och lämna vid tåg och ibland även erbjuda övernattning etc. Tråkigt att så himla många alltid bara se negativa saker med avstånden =(

JossanH
2014-03-18 20:11
2

#4 fast inte finns det ju något positivt med att behöva åka långt? Det kostar mer, tar mer tid, kan bli jobbigt för djuret man köper att behöva åka bur så långt första gången den är ensam, miljömässigt är det sämre och möjligheterna att hälsa på innan köpet minskar. Är det en halvtimma till en bra uppfödare man trivs med kan man hälsa på ofta, man kan få chansen att lära känna både avelsdjuren och valparna långt innan man ska välja valp, man slipper lägga ned massor av pengar på resa och det blir en kort resa för djuret. Plus att uppfödaren får en bra möjlighet att hälsa på i valpens nya hem och se så att allt är bra där! :) Men visst ska man inte välja uppfödare baserat på avstånd, men jag kan inte se något positivt med att faktiskt ha ett långt avstånd till det djuret man ska köpa..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ljusa
2014-03-18 20:49
0

#4 jag kan förstås åka långt för en iller men det vore enklare att hitta en bra uppfödare på nära håll, så varför inte fråga ? :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

FerretCrow
2014-03-18 21:34
0

#5 läs mitt inlägg igen så står det om uppfödaren känns rätt. så han man en dörr i dörr som känns bra är det ju super =)

#6 Nej nej inge fel alls med det. vart i sverige finns du så kan man lättare hjälpa dig =)

Ljusa
2014-03-18 21:45
0

#7 jag bor i Linköping :)

Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling

FerretCrow
2014-03-18 21:49
0

#8 ok. ja den enda jag vet neröver där jag kan rekommendera som planerar pasteller är Hillbiörns i Skövde

JossanH
2014-03-18 22:08
0

#7 det var mest "Tråkigt att så himla många alltid bara se negativa saker med avstånden" den kommentaren jag svarade på ;) har svårt att se att någon ser något positivt i långa avstånd ;) #8 en halvtimme på pendeln och du är hos mig i Boxholm! :) Hör finns tyvärr inte många uppfödare, men finns ju ett par uppåt Sthlm, men inte som jag vet kommer para pasteller.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ljusa
2014-03-18 22:11
0

#10 vad kul, visste inte att det fanns iller folk så nära :)

- J.K. Rowling

JossanH
2014-03-18 22:44
0

#11 finns ett par i Norrköpingstrakten också :) vår Sajtvärd bland annat :D

Sajtvärd på Iller.ifokus

illernettan
2014-03-19 08:09
0

Som det skrivits tidigare i tråden så planeras det en pastellkull här. Vi bor strax utanför Skövde och jag kan hämta upp i Skövde om det skulle vara så 🙂.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Ljusa
2014-03-19 14:50
0

#13 vad kul att det planeras pasteller!

- J.K. Rowling

regskylt
2014-03-19 16:07
0

#11 jag finns i norrköping och har 7 huliganer :)