Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 433 ggr
bnoffan
0

Någon fisk ok?

Har varit ute i Jonas föräldrars stuga hela helgen och hade med lite aborre hem.

Har läst tidigare att lax inte ska vara bra? Men hur är det med vit fisk? Eller ja fisk allmänt..

Daisy älskade iaf aborre. (Fick en litet smakprov)

bnoffan
0

putt

Fuglemat
0

Generelt sett er fisk ok, men man skal ikke basere kostholdet på det uten videre (pga mye flerumettede fettsyrer + kan få thiaminmangel + må gi hele fisken for å få det balansert). En porsjon eller to i uken går fint. Ingen spesielle fisker man absolutt må ligge unna, bortsett fra gullfiskene til lillebror.

sarae
0

eftersom fisk egentligen inte är en del av illerns naturliga diet så är det ju egentligen inget man bör ge dem. MEN som godis/skämmabort nån gång ibland så går det bra. Vad jag vet så är fisk som makrill, tonfisk "mullet" (kommer inte ihåg svenska ordet) inte bra. makrillens inälvor kan innehålla thiamase, en enzym som förstör thiaminet/b vitamin. tonfisk och mullet innehåller för mycket fett och kan orsaka en sjukdom som heter yellow fat disease (e vitamin brist), men man kan ge dem det om man kompleterar med e vitamin tillskott.

jag tror att så länge illern har tillgång till ett välbalanserat foder/diet så skadar det inte att ge dem lite fisk nån gång ibland. men var noga med att rensa bort eventuella ben innan.

bnoffan
0

Nej självfallet är det ingenting jag tänkt basera deras kost på, utan bara som lite godis nån gång ibland.

#3 Det var just det jag syftade på att jag läst. Att framförallt fetare fisk inte är så bra att ge dem. Det var därför jag funderade kring aborren som är mindre fet(eller minns jag helt fel) och där man även tar bort inälvor/organ.

ferretgirl
0

Vad jag har läst så är det den vita fisken man ska ge iller, tror att abbore tillhör dom vita fiskarna då det inte är en fet fisk som lax, sill och ål t.ex är. Till dom vita fiskarna tillhör bl.a torsk, sej, blanka, spätta, skrubba och sjötunga (om man nu vill slå på stort).

Fuglemat
0

Veldig mange fisketyper inneholder varierende mengder thiaminase, men det blir ikke brist med mindre man gir store mengder fisk. Problemet forsvinner også ved koking. Det samme gjelder for fet fisk og vitamin E-mangel, det blir først problemer ved stort inntak. Kan godt gi et måltid eller to i uken.

Kylling, svin og storfe er forøvrig heller ikke en del av en naturlig ilderdiett, men det går bra likevel :)

Gustav-o-Linda
0

Jag ger mina lax någon gång ibland o det är dom helt galna i !

Äter dom som aldrig förr :).

Tror illrar äter vad dom kommr över i det fria…

Aelsklinn
0

Frenja har fått lite lax en gång, det var smaskens. Vi testade med sik också men det var ingen hit :) Jag tycker man kan ge sina illrar lite vad som helst bara det rör sig om smakprov.