Städtips..
Upptäckte något bra igår. Mina illrar är inte rumsrena hela tiden, alltså har jag intorkade skit och kissfläckar på golvet varje dag. Vanligtvis använder jag spackelskrapa att få bort skiten med innan jag skurar med grönsåpa, men om illrarna ätit inälvor är det apsegt. MEN, om man häller varmvatten på fläcken och sedan strösslar på rejält med bakpulver, väntar 3min, så är det bara att torka bort! Provade att blanda i lite lime för doftens skull också. Supersmidigt!
Om någon har andra bra husmoderstips att dela med sig av blir jag glad! :)
Perfekt detta måste testas! =D
Kika på Husmorstips i Fokus, är mitt tips…😉
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
Ättika tar ju bort både lukt och tar död på bakterierna, men tvivlar tyvärr på att det är bra för illrarnas nosar. Men kan du stänga dom ute från det rummet som rengörs tills lukten försvunnit är det ju ett alternativ :-) Annars kan man kanske gnugga med en halv citron, vet ej om det fungerar dock.
Har testat ättika… Inte bra. Alla illrar börja kissmarkera eftersom det luktar så äckligt. Såklart… ;)
#4 där ser man. Annars ska ju det minska risken att djupet vill kissa där igen. Men då har du ju provat iallafall :-)
Kör faktiskt egen ättiksblandning mellan varven. Mest för att ta bort köttfläckar och snigelspår från lådorna. Här torkas det inte skit speciellt ofta :) Jag har låtit ättika, flera ekologiska citroner och örter stå och dra. Sedan sprayar jag på en fläck och torkar med papper. Tycker själv att det blev lite mycket ättikslukt i blandningen så används sparsamt. Till jul kan man tex ha i apelsiner och kanelstänger som sätter lukt :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
#6 det låter som en intressant blandning :-) Får man fråga hur du gör den?
#7 om jag det visste ;) har det sparat på datorn som inte är här hemma. Använde nog bara skalet av några citroner, ett gäng myntablad och hällde på ättika. Lät det dra i en eller 2 veckor och hällde sedan upp i sprayflaska.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#8 ah, intressant. Tack :-)
Använder ättika i såpvattnet när jag skurar av men inte får jag mer kissmarkeringar än vanligt (en kapsyl till 3-4 liter vatten). Tänk så olika det är :-))
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Måste skura ooofta. Om det är kissigt och äckligt på köksgolvet blir katterna galna och kissar på köksbänkar, spis och i köksfönster. Jag lever i ett skithelvete. ;)
Jag använder citronsyra i sprayflaska å en diskborste. Sen torkar jag torrt med papper
Mvh Jenny