Tänder
Hej!
Lanithra har råkat blivit av med en bit av "huggtänderna". Undrar om dom kommer växa ut igen? För hon är ju valp ännu. Men visst ser hennes tänder ut som dom är färdig växta men jag tänkte om man kan ha den turen.
Vad tror ni? Eller kommer hon gå runt utan en bit av sin tand. Tog kort på det hela. Gick inte så bra eftersom det kom en liten tunga och två fram tassar. =P

Nej, är det inte mjölktanden som är skadad (å det är hon för gammal för) så är det hennes riktiga tänder, och rovdjurs tänder växer inte som gnagares. så tyvärr kommer hon få ha kvar sin avbrutna tand. men så länge den inte e knäckt till pulpan så e det ingen fara

Du får hålla utkik på tanden i framtiden och se så att den inte angrips av karies eller tandsten och så hon får hål i den i framtiden, precis som med oss männsikor.
Svårt att se på fotot hur illa den gått av… lite för suddigt. :)
Men som sagt, så vidare hon inte har tandvärk är det ingen fara.

hmmm… ja hon har inte ont i sin tand. såg henne stå knapra i sig lite torrfoder och har bitit både Lamio och Lilitha så dom pep.
Men som sagt jag får väl hålla ett öga så det inte kommer karies och skit. Men om hon får det. Vad skall man då göra? Be veterinären bli ens illartandläkare och laga det hela?
Ja jag vet att bilderna är lite suddiga. Som sagt det var inte så lätt att ta kort på den lilla =P Men hon har blödat så jag tror att det gick in i pulpan. Ser lite rött i tanden.

såg det ut som att det blödde i tanden, dvs inte från runtomliggande tandköttet? Det lät ju kanske mindre bra… Risk för inflammationer då kan jag tänka mig,men jag är inte så insatt.
Ananrs går man till veterinären som antigen filar till tanden och kanske rent av lagar, men antagligen drar de ut hela tanden. De klarar sig säkert utmärkt utan tanden med och det kan vara bättre att sakna en tand än att illern får problem i tanden och inte kan äta ordentligt.
Nån annan som vet bättre gällande blödande skadade tänder? Ananrs kanske du kan ringa veterinären och fråga`? Säkert ingen fara.

Man drar normalt inte ut en illertand, den sitter så väldigt högt upp i huvudet… det som kan hända med en tand är att den dör och blir brun. Det hände våran Albin och veterinären sa att det inte gjorde något sålänge han inte hade ont i tanden. Man drar inte ut tanden om det inte är något extremt eftersom risken för infektioner osv är stor.
men finns det inte något som kallas valtänder, kan det inte vara som som ramlar ut. jag har hört att dom gör det efter ett tag, fast det kanske är fel?
#7 det e hon för gammal för. mjölktänderna tappar valparna hos uppfödaren, när det e små

Ja valptänder har hon inte längre. Det har jag uteslutat direkt. Dom är alldeles för färdig vuxna för det.
Som sagt jag tror att jag ser pulpan men hon äter och visar inte så mycket att hon har ont. Jag tror att hon borde känna av detlite men inte så mycket. Så den värsta oron börjar försvinna nu.
Om det börjar bli värre så får jag sticka till veterinären och se vad dom säger.
Oj, men hur många veckor är dom då? för att jag är ganska säker på att blunda hade dom kvar när hon kom till nina och carla, jag fick passa henne driekt när dom fick hem henne, och pappa sa att han trodde hon hade dom då.

hehe, fick mig ett gott skratt när jag funderade vad 17 "VALtänder" är för något, innan jag fattade att hon missat P:et…hehehe…
#6> Bra info, kan va bra att komma ihåg, tror säkert att många veterinärer inte ens har koll på detta. :-)
Haha, sorry glömde visst ;)
Men mina illrara har faktiskt valtänder ;) haha vassa också =P

har läst någonstans att valpar byter tänder vid några veckors ålder. Tror inte att Blunda hade valptänder. Men exakt vilken ålder vet jag inte. Kanske någon annan kunde svara på det.

hmm… Lanithra har inte ont i sin tand längre. Tog precis bort en pinbit som hon prompt skulle tugga på. =)
#6: problemet er at man vil ikke vite før det er oppstått alvorlige smerter hvorvidt ilderen har det vondt eller ikke. De vil skjule det lenge. Når det er brukket inn til pulpa gjør det som regel vondt. I tillegg oppstår risikoen for infeksjoner i tannen som deretter sprer seg, det forekommer at dyr dør f.eks. pga infeksjoner i hjertesekken som har kommet fra brukne tenner. Derfor må som regel brukne tenner plukkes ut, også på ilder. Man kan evt ta røntgenbilder for å avgjøre. Risikoen for infeksjoner er ikke spesielt stor ved tanntrekk. Såret lukker seg fort, og normalt er det heller ikke nødvendig med antibiotika forebyggende. Men ett problem, spesielt på tispene, er at det er et meget tynt lag mellom tannroten og nesehulen, og det kan oppstå hull tvers igjennom om man er uheldig. En veterinær med erfaring er nødvendig.
Alternativet er rotfylling. Da kan tannen beholdes uten risiko og smerter. Det koster mer og det kan hende fyllingen faller ut med tiden, men verdt et forsøk om man vil.
Har vært i praksis hos en veterinær som er tannspesialist, er der jeg har det fra :)

#15 så du tycker att jag skall gå till veterinären för att få en rotfyllning?
Ja då får man kolla runt efter veterinärer som har illervana. Tror att det inte finns så många här omkring som kan tänka sig att fixa tänder på illrar. Eller är det som hund och katt? Annars så får det vara. Har inte råd att åka land och rike runt för att få tag på en veterinär som kan illertänder.
#16: Smex, ville heller gått til en veterinær som kan tenner og som gidder å slå opp på narkose på ilder. Fått dem til å ta et røntgenbilde og vurdere det. Det er som på katt, bare noe mindre forhold. Røttene er heldigvis ikke så lange som på katt. Om du vil ha rotfylling eller trekke velger du selv, selvfølgelig etter veterinæren har fortalt hva som går an å gjøre i dette tilfellet.
Hun vil nok ikke ha så mye ekstra smerter i forbindelse med akkurat å spise tørrfor, da hjørnetennene ikke er så mye involvert der. De brukes mest til å bære på ting og rive og slite i ting. Men hun kan nok ha litt verk hele tiden.

men om dom nästan är som katter fast mindre så kan man ju fixa det hela. Men då få man kolla upp en tid för röngen, för man vill ju inte heller att hon skall lida av det hela.
Skall iväg snart och chipmärka henne så man kanske kan passa på att röntga henne då. Men tack för svaret. Hörar av mig hur det gick och ser ut.