Iller?
Jag funderar på Att skaffa iller. Jag har läst på konstant i två år, efter att jag träffat två underbara illrar på en utställning. Jag undrar om ni tror att det skulle vara en bra idé för mig Att skaffa iller? Eller skulle illern må dåligt, kan jag förendra något i mitt hem som ger plats åt en iller? Jag tar tacksamt mot hjälp eftersom jag gärna vill skaffa en iller och vill att den ska må bra. Har skrivit ner den information jag tror är väsentlig nedan Jag är 14 år och bor med mina två föreldrar och två syskon (9 respektive 11 år gammla) som kommer hem mellan 1 och 2 vardagar. Vi har fyra hundar och mina mamma föder aktivt upp tollare. Vi har även ett akvarium med fiskar, En skäggagam, två marsvin, en hamster och en katt. Vi bor i ett stort hus med stor tomt och en skog + litet berg bakom. Jag går i skolan från 7 till 3 (ungefär) på vardagar. jag lämnar även huset ca två timmar per dag när jag tränar. Annars är jag hemma resten av tiden. Jag är oftast i mitt rum och läser/pluggar när jag e hemma. Resten av huset är tyver ganska stökigt, hundar, katter pluss saker överallt och avspärrat just nu pga av att en fd avelstik inte kommer överens med sina två döttrar (från olika kullar). Jag har förut haft råttor ( 7 st sammanlagt) men min sista gos råtta gick bort för ca tre veckor sedan. Nu känns det väldigt tomt i mitt rum. Råttorna hade en bur men den stod öppen och de sprang fritt i mitt rum och hälsade ofta på andra delar av huset med mig (ofta tv soffan ;D). Jag vet att jag kan ta ansvar för djur, jag är tex ofta ut med våra hundar, matar dem och tränar med dem. Min familj är djurintresserade och skulle inte ha något emot en iller. Men jag vet inte om det skulle gå att göra resten av huset tillgängligt när jag inte är med? Vissa ytor kanske. Mitt rum är helt säkert för en iller, unga farliga föremål framme, inga springer, inga prydnadsföremål. Det var säkrat för råttor sedan innan och jag har följt illersäkrings artikeln här på forumet. Jag vet inte vad jag ska skriva mer, men ställ gärna frågor! Jag är berädd att göra mycket uppoffringar för en iller men vet inte om det på något sett går att göra plats för en? Nu blev det suuuuper långt tack för att du orkade läsa :) Vet inte alls var jag ska lägga detta inlägg
Jag skulle vara jätte tacksam om någon tog sig tid att svara, jag vet inte vad jag ska göra men vill så mycket!
Hade missat det här! Kul att du är sugen på iller :) Några saker att ta hänsyn till i din situation: *illrar är rovdjur och bör därför inte vara i närheten av bytesdjur. Marsvin och hamstrar måste därför vistas i ett annat rum i säkra burar ifall illern ändå skulle lyckas ta sig dit. * en iller som får vistas på begränsad yta kan lätt bli avis och vilja vara med när det kanske inte alltid passar, vilket brukar innebära en iller som står och river på dörren för att få komma ut. Framförallt nattetid kan detta beteende driva en till vansinne! * vissa illrar gillar inte hundar och katter och vissa hundar och katter gillar inte illrar. Nu senast i helgen träffade min kompis iller en katt och illern var vettskrämd! Reste ragg, väste och skällde. * alla illrar blir inte sängsäkrade och då måste du komma på ett sätt för att få sova ifred. * många illrar blir aldrig helt rumsrena, är du beredd på att torka bajs och kiss på diverse ställen? * den viktigare punkten är nog ändå att illrar kan dra iväg rejält kostnadsmässigt. Är dina föräldrar beredda på att lägga ned en summa pengar på illern nu eller framöver om den blir sjuk? Många illrar kan sätta i sig olämpliga föremål och kräva akut vård, de kan även bli väldigt sjuka när de är några år då illern tyvärr är ett ganska sjukdomsbenäget djur. En operation kan lätt kosta runt 10 000:- och mer därtill om man har otur.. Mitt absolut bästa råd är att både du och dina föräldrar åker och hälsar på någon med iller (finns en tråd som heter träffa andra illerägare där man kan hitta folk i sin närhet) så att ni får se hur dom är i verkligheten, i sin hemmiljö och i lugn och ro kan ställa frågor.
Sajtvärd på Iller.ifokus
* Först: du behöver inte vara orolig för de smådjurens skull, de bor i mina syskons rum innanför stängda dörrar i bra burar :) *Okej, jag har möjlighet att gå långa promenader i stora skogar/ på stranden/ på ängar varje dag, vilket jag brukar göra på egen hand till vardags, skulle det hjälpa om illern fick vara ute varje dag, har möjlighet att var ute så länge som illern vill. *jag har förstått att det inte alltid funkar! jag het inte om ålder spelar ngn roll? Vår katt är lite mer ute en inne och ca 15år. Vi har alltid hundar i olika åldrar eftersom vi har en kennel, till följd av det har vi även valpar varje/vart annat år. Vi har redan spärrat av huset i flera delar men om det inte funkar med en iller så har vi möjlighet att sära hundar och iller åt. *Min säng står inte direkt på golvet utan på stolpar och är ca 50cm över marken, jag är mest intresserad av en hane, och jag har läst mig till de inte är lika smidiga som honor? *jag räknar inte med att iller blir helt rumsren. Jag är van att ta hand om små hundvalpar från födseln och fram till åtta veckor, eller längre när vi behåller en valp. Jag vet att det blir mycket torkande och jag tycker absolut att en iller är världen det. * mina föreldrar har möjlighet att betala ev veterinär kostnader. Och om ekonomin skulle krisa har jag en egen buffert. Jag säljer tidningar på helgerna och lägger undan 1000kr varje månad, jag har gjort det i snart ett år och har sparat 11 000 kr för nödfall med illern som jag förhoppningsvis kommer skaffa. Troligen blir det inte aktuellt eftersom mina föreldrar har bra ekonomi och alltid har pengar undanstoppade för djurens skull men som en extra säkerhets åtgärd. Jag fortsätter ju även framöver att stoppa undan samma summa. Om det inte blir en iller så kan man ju alltid hitta på något annat kul för pengarna :p *jag har redan kollat upp tråden och det finns många möjligheter till ett besök. Inte riktigt samma sak men jag har ju hälsat på 4 illrar på en utställning så jag har inte bara sett illrar på bild vart fall :) Tack så jätte mycket för hjälpen! Det uppskattas, om det är något av mina svar som verkar konstiga får du gärna rätta mig, jag vill anpassa allt så bra som möjlig för en iller. Tror du att jag är borta för länge under dagarna? Eller att utrymmet trots promenader/ att jag kommer vara där flera timmar per dag är förlitet?
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Allt beror ju på hur illern är som individ. Dt finns högenergiillrar som kräver massor. Jag har haft en iller som var åt det hållet. Det gick liksom inte att hoppa över en promenad och tog man den tidigare på dagen för att det passade en själv bättre, var det bara att gå ut på kvällen igen. Annars fick man lyssna på krafs på ytterdörren halva natten :/ han slet även av dörrlisten på 2 ställen pga det.. Sådana illrar blir inte alltid nöjda med bara en promenad utan det kan vara viktigt att veta att det kan vara tufft att sova i samma rum som ett "krafsmongo" ;) Men desto viktigare att välja uppfödare med omsorg för att få en lugn individ.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej, jag tycker det låter som om jag kan skaffa en iller!! då blir det väll att börja ta kontakt med uppfödare och skaffa iller grejor :) tack så mycket för dina svar som verkligen har varit till stor hjälp :)
Or yet in wise old Ravenclaw, if you've a ready mind, Where those of wit and learning, Will always find their kind
- J.K. Rowling
Har du inte redan läst den finns även bra info i tråden "Att skaffa iller"
http://iller.ifokus.se/articles/4edc061588f4724d2200157d-att-skaffa-iller?discussions-1
Har läst tråden! Och allt annat på iFokus :) men jag är väldigt glad att alla är så hjälpsamma :) tack!
Jag skaffade iller alldeles för snabbt, jag går mycket på impulser och när jag fick för mig att jag ville skaffa iller gick det väldigt snabbt.
Nu i efterhand ser jag att jag nog egentligen inte var redo för iller då men det gick bra som tur var.
Jag tycker man ska ha minst två illrar speciellt om man inte är hemma så mycket och ger dom den uppmärksamhet/kärlek och energin dom kräver av sin ägare.
Innan jag skaffade min andra iller märkte jag hur min första blev deprimerad eftersom hon egentligen var van vid att bo med en annan tjej.
Illrar är inte som marsvin eller råttor.
Dom är inte gnagare och deras beteende tycker jag är mer likt hund och katt.
Jag tycker att illrar ska ha hyfsat stor yta, men det kanske går bra om du inte har alldeles för litet rum.
Illrar är bra på att klättra och ta sig till ställen som kan kanske inte vill ha dom på tex, säng, garderober, bord, soffor och hyllor
// Sofie, Gosan och Silje. =D
Har/ har haft alla fyra djur du räknade upp :p Har läs mig till att illrar främst liknar hund och katt, såklart är de mäst iller :) Mitt rum är ca 13 kvm. Nästan alla mina ägodelar är undanstoppade i garderob, skrivbord eller bokhylla med dörrar. Illern kommer troligtvis kunna vara i rösten av huset när hundarna är med mamma på jobbet, om inte annat när jag är med. Så den kommer ju inte direkt vara isolerade i mitt rum hela sitt liv :)
Det är bra det men som det tidigare sagt så kommer dom krafsa mycket på dörren när den är stängd och illrar är lite av experter när det gäller att hitta små hål och sådant.
Innan jag skaffade iller kollade jag alla väggar och golv och sprang runt på knä, fick sätta lite silvertejp här och var men dom lyckades ändå hitta nya hålor och sådant, dom fick inte vara i min garderob i början men dom lärde sig öppna den så hade inte så mycket val än att låta dom vara där inne, för dom kunde inte öppna från insidan så man vill ju inte råka stänga in dom utan mat och vatten och öppna sen och hitta bajs och kiss på kläderna.
Illrar blir nästan aldrig helt rums rena och det är i stort sätt dom som bestämmer vart deras toaletter är, du kan behöva mer än en låda i rummet och dom kommer gå utanför lådan.
Jag ska ladda upp med trofast lådor. Mina dörrar har tryck för att öppna funktion, det kan väll inte illrar rå på?
jag har ett sådant litet skåp i vardagsrummet där kommer dom inte in iaf