Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 565 ggr
sezierra
0

Kräkas?

Hur får man en iller att spy?

ViktorMarina
0

Ingen aning, varför ska du göra det? Har det hänt nåt?

TottsiGirl
0

Varför vill du att illern ska kräkas??

Misstänker man att något fastnat i magen tarmen kan man istället ge den paraffin olja så kan det hända att de tkommer ut den andra vägen..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Faxlin
0

En iller kräks bara om den måste. Man ska inte själv framkalla kräkningar hos ett djur. behövs sådant så sköter en veterinär om den biten.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

sezierra
0

Fröken klarade av det själv, hon fick en jobbig hostatack och det som satt fast kom ut, det satt så högt upp att jag kunde se det när hon hostade. Det var en matbit hon svalt utan att tugga…

Min lilla tös skrämde mig ordentligt. Fast nu ligger hon och sover lugnt i mitt knä.

AlbaStiffler
0

Huga. Man kan nog hålla dem uppåner och skaka dem "lätt" och dunka dem lite i ryggen. Typ som man gör med en baby?!

sezierra
0

Det hjälper mig att tänka klart om jag skriver först… så man inte gör något tokigt i choken. Jag har mina skumma sätt att tackla panik och sådant men det funkar och jag kan hantera det om jag så sitter på en skenande häst på en motorväg i full trafik.

sezierra
0

Fast då är det svårt att skriva men det är ändå nästan samma princip…hjärnan arbetar på ett annat sätt, runt paniken så att säga.

Ceciliaolucifer
0
sezierra
0

Kattmat, men det var inget speciellt med den. Hon åt antagligen bara lite hetsigt och glömde tugga. Det gick bra och det är det enda som spelar någon roll för mig.

sezierra
0

bitarna är i storlek med anf's illermat…

Ceciliaolucifer
0

#10 Aaah, ja det var det jag var ute efter :)

sezierra
0

Jag är vimsig, tänker bara på min lilla galning hela tiden ;)

Fuglemat
0

Om du ser at en ilder har svelget noe farlig og vil ha den til å spy det opp (for eksempel en stor bit mørk sjokolade), kan du lage grøt av salt og vann og legge litt bakerst på tungen dens. Ofte har man ikke tid til å vente på å dra til veterinæren og få en sprøyte, for da har det farlige stoffet beveget seg ut av magesekken.

Men det er ikke for ting som setter seg fast, da må man heller bruke noe tilsvarende Heimlich-manøveren for å dytte det opp igjen.