Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 625 ggr
pappelsin
0

Min första Iller!

Gud så nevös jag är. Ska hämta en liten tjej på 6 månade ikväll. Hur kommer detta att går?! Har en hund. Kommer dom att går bra ihop? Hur kommer det att går med mina barn? Tusen frågor snurra runt just nu! Ska snart åka och köpa en toa till henne. Vilket e bäst? Sånt med tak eller utan tak?

VeronicaKahlbäck
0

Åh så spännande!

Är det en trygg liten tjej så ska det nog gå bra, även om hon nu kommer in i sin första brunst och kan bli lite personlighetsförändrad men det går över så fort allt lagt sej efter kastreringen, om hon inte redan är kastrerad? 😛

Hur det går med hund kan man ju aldrig svara på, vilken ras är det?

Med barnen ska det väl gå fint om dom är fina mot henne och låter henne vara när hon vill 🙂 Hur gamla är barnen?

Hur mycket yta kommer hon ha att springa runt på? Det är inte så vanligt att de klarar sej på bara en! Mina har runt nio stycken i en tvåa på ca 55 kvm haha…

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

pappelsin
0

Det ska blir jätte kul detta :) Jag har en belgisk vallhund malinois (Malle) Hon e jätte snäll och go. Hon gör inte någon något. Hon kan väl morra lite då och då. men det e när hon ser andra hundar. Min son e 6år jätte lugn pojk. Min Dotter är 3år rätt lugn. men hon ville gärna bära på katterna som vi hade. Just nu bor jag i en 3,a så hon kommer har fritt överallt utan i barnens rum. Hunden får inte vara där heller. då hon knycker deras leksaker. Men ska flytta slutet av april till en lite större och mer öppen lägenhet. så där blir det samma sak 

Vet inte om hon e kastrerad! Men ska man köpa en toa med lock eller utan? 🤔

VeronicaKahlbäck
0

Då får vi hoppas hon är okej med iller också 🙂 vet att det fungerar jättebra för vissa och inte alls hos andra, ibland kan illern vara för på och ibland kan illrarna tycka hundar är väldigt otäcka - flera av illrarna jag har har fått flytta hit då det inte fungerat med hund men jag har också haft hundarna hemma som det fungerat väldigt bra med bara illrarna haft någonstans att ta vägen ifall dom tröttnar!

Var akuthem åt en valp för några år sedan och då hade jag löst det så att bara illrarna kunde ta sej in i köket, när illrarna var där var valpen så ledsen för han ville ju mest leka hela tiden 😃

Samma med barn, av illrarna jag haft så är det bara en som varit med på allt och som jag litar på vid alla tillfällen. Tror det är viktigt att hela familjen lyssnar på illern!

Det är nog bra att inte illern kommer få springa runt i barnens rum, de är attans duktiga på att äta gummi och en massa annat som sen fastnar i tarmen och inte sällan kräver operation.

Jag skulle lägga väldigt stor vikt vid att umgås med illern före man bestämmer sej och se så den är trygg och inte har en försmak för att smaka på en 😛 Även om den kan testa er på nytt i en flytt!

Angående kastreringen så borde de inte hunnit gjort det än, då är det en kostnad som kommer dyka upp inom det närmsta. Försäkring och vaccination kan ju också vara intressant. Här är en artikel om kastrering; http://iller.ifokus.se/articles/4f29404b88f47251b90027eb-kastrera-din-iller?articles-1

Toa med huv eller inte är en smaksak, både för illern och er. Jag har det inte då det skulle bli attans dyrt med så många, har Ikeas "Trofast"!

Sroupe
0

Jag har bara lådor utan tak, mina tjejer har alltid haft så och blir lite förvirrade när dom har tak och väljer då hälldre att gå utanför, så jag har utan och tycker att det funkar bäst.

// Sofie, Gosan och Silje. =D

JossanH
1

Jag har 4 illrar och en dotter på 1,5 år. 2 av illrarna får hon hälsa på men bara en som hon får hålla i och bära lite på. En av dom andra 2 är väldigt känslig med hur man bemöter henne och den sista illern får inte ens vuxna människor hålla i om dom inte har ordentlig illervana då han kan bitas ganska rejält.. När vi var på BB tex så högg han sig fast i min pappas hand som nu har en liten bula på en sena i handen fortfarande. En av mina första illrar var helt fantastisk med barn och min då 8 åriga bonus brorsdotter bar honom över axeln och hade honom i koppel utan minsta problem. Illrar är väldigt individuella och vissa funkar bättre i vissa familjesituationer än andra. Det viktigaste är att alla i familjen känner sig trygga. Barn, iller och hund. Är barnen rädda, tex om de blir hårt bitna, så är risken att illern tar tillfället i akt och gärna "sätter sig" på det rädda barnet och visar att det verkligen finns all anledning att vara rädd..

Sajtvärd på Iller.ifokus

pappelsin
0

Hittade en låg låda till Lillan!. Hon har gått och luktat hela kvällen igår. hon e nyfiken. nafsa rätt hårt i fötterna. hunden e mest nyfiken och vill sååå gärna leka med Lillan. Men Lillan vill inte leka med våran hund.

P4go
0

Vart finns du? :) Hade vart kul och träffa syrran till min Alfred :D

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Zelda1
0

Hej :-) Jag har utan lock, men katterna hat med lock å luka å charlie går där med :-) Har en jack russell å dom leker tillsammans bra, först så trodde jag att hon skulle döda han eftersom hon är gryt hund, men efter ett tag så var dom bästa vänner. dom har bråkat en gång för charlie kom för nära henne vid hennes mat, men då var de hon som åkte på stryk :-) lycka till med din tjej :-)

Bogey
2

Utan bilder har det inte hänt! 😉

VeronicaKahlbäck
0

Hur går det för er? 🙂